Hur stor roll spelar stavar?

triggy

Medlem
Hej!

Har börjat intressera mig för att börja åka slalom igen, så köpt mig ett par nya skidor/pjäxor.. blivit sugen på att åka lite överallt.. dvs park/offpist/pist/puder och ska till Alperna i februari.. hur stor roll spelar stavar för normalåkaren?

Jag såg dessa: https://www.stadiumoutlet.se/utrust...MIjI3_ssnT5gIVw44YCh282QOpEAQYCyABEgLtSPD_BwE

Och tänkte ifall de skulle funka för de var sjukt billiga.. eller kommer det på något vis dra ner det roliga för en? Hur stor roll spelar stavar? Samt hur långa ska jag ha? Är 1.82 lång.. har kollat lite olika tabeller, men skiljer ju mycket om man ska åka pist/park osv

Dyrare stavar är oftast lättare om det inte är något speciellt med dom (teleskop, offpist osv.).

Skulle säga att de allra flesta inte behöver bry sig om hur mycket stavarna väger så kör du på de billiga, lär funka hur bra som helst.

Gällande längden så är jag 182 som du och kör med 115, lite kort säger många men jag tycker det är lättare att hitta en bra position med lite kortare stavar. Har du för långa är det lätt att du blir för upprätt i din åkning och stavisättningen blir sämre. Men 115 eller 120 spelar egentligen inte så stor roll

Dyrare stavar är oftast lättare om det inte är något speciellt med dom (teleskop, offpist osv.).

Skulle säga att de allra flesta inte behöver bry sig om hur mycket stavarna väger så kör du på de billiga, lär funka hur bra som helst.

Gällande längden så är jag 182 som du och kör med 115, lite kort säger många men jag tycker det är lättare att hitta en bra position med lite kortare stavar. Har du för långa är det lätt att du blir för upprätt i din åkning och stavisättningen blir sämre. Men 115 eller 120 spelar egentligen inte så stor roll
Låter kanon, då kör jag på några billigare då det inte kommer påverka nämnvärt.. okej, 120 kanske låter lämpligt då.. får ta och känna hur det känns 😄

Jag är några cm längre än du och kör på 125cm (teleskopstavar iof). Det är i kortaste laget men jag vill hellre ha lite kortare för att tvinga ner mig själv lite

Jag är några cm längre än du och kör på 125cm (teleskopstavar iof). Det är i kortaste laget men jag vill hellre ha lite kortare för att tvinga ner mig själv lite
Okej, men det lutar nog åt 1.20 till o börja med..😁 eller tror du det blir för kort? Allt är cäl personligt kanske men någon "normalmall" borde ju finnas. Har testat den där sidan, men kommer ju inte specificera min åkning på det viset. Därför jag tänkte om det fanns något mellanting.

”Mallen” är väl att greppa staven upp och ner. Håll handen mot undersidan av trugan och handtaget mot marken. Då ska armen vara i 90 graders vinkel

stAdium outlet har en scott stav för 150kr. Flera färger. Ta den istället. O 120 är för kort, min tjej har 120. Hon är 10cm kortare än dig

Tycker du ska ta 120. Är lika lång som dig. Har själv kört med längre stavar förr när tekniken var lite annan (mer vertikalarbete). Tycker man får kompaktare åkposition och blir mindre fladdrig med 120 stavar.

Blev dr.zip för 99kr 1.20 långa då scottstaven ej fanns i lager. Återstår bara att testa i helgen nu hur det känns! Tack för all hjälp! :)

Körde av en av mina dyra kolfiberstavar i dag. Klarade av att få till en manöver så att staven råkade hamna nedtryckt i snön
och skidan knäckte den enkelt och gubben åkte baklänges en stund innan markkontakt nåddes. Så ja, fullkomligt bortkastat med dom lätta snygga V-Werks stavarna. Turligt så köptes dom för halva priset på en outlet. Så det var dom första och enda lättviktsstavar jag köpt.

Tillbaka
Topp