Hur tar man sig billigt till Chamonix och tillbaka v.7?

Jakbob

Medlem
Ja, precis som rubriken lyder, hur tar jag mig billigt till Chamonix och tillbaka v.7?

Ska man kontakta företag som ordnar resor dit (med buss och boende) och fråga om man inte kan få åka bara buss och få det lite billigare, eller finns det något billigt flygbolag?
Om man ska flyga, är det bäst att åka till Geneve och försöka hitta buss därifrån till Chamonix eller hur gör man?

Blir väldigt glad om man får lite hjälp :)

dom flesta flyg ner till chamonix, geneve är ju charter...där transfer till cham. ingår och hotell eller lägenhet. det är bättre och köpa en paketresa ner såvida du inte har boende i chamonix. i paketresa inkl. det mesta till hyfsade priser, då kan du även välja bland olika alt. om du vill åka buss (billgare) eller flyg. liftkort fixar resebolaget osv. det är det smidigaste. kolla lion alpin.
ska du åka reguljärt...kommer du antagligen få byta...sen ska du med buss åka till chamonix...dom bussarna är ganska långsamma, tar minst 3-5 h, de ska in på alla småvägar osv. fast under vintern kanske det går direktbussar???? jag vet inte. lite häjlp hoppas´jag!!!

Sista minuten ner till Geneve via Köpenhamn med SAS brukar vara billigt.
Sen ringer du +3363046741 dom ordnar med billig transfer till och från Geneve.
Dom jobbar uppe på UCPA i Argentier och knäcker lite extra med transfer..

Saken är biff!

Ibland kan man flörta in sig hos nån reseledare på flygplatsen och lifta med deras transfer från Geneve, men kanske inte så säkert alla gånger...

Jag har boende där så en paketresa känns väldigt onödigt.
Jag vill gärna vara lite förberedd, måste ta ledigt från skolan osv, osv, finns det inget billigt alternativ som man kan börja ordna med så tidigt som möjligt?

Om det nu blir mycket billigare att vänta och fixa det veckan före eller nått, vad blir då bäst? Det måste inte vara billigast, utan hellre en SÄKER variant, som blir av och så jag slipper bli dumpad ute i snön.
900 dit + 900 hem med UCPA blir 1800, för det priset kan man väl nästan flyga dit? :)

OM det skulle skita sig med transfer till Chamonix så har jag kompisar där med bil, men det känns dumt att börja tjata på dem, jag gör hellre så att jag tar en buss dit.

Tack så mycket för all hjälp! :)

Ingen som har någon koll?
Eller så kanske det bara är så att folket på freeride har ett liv och inte sitter inne och skriver om sånt en lördagskväll?

Själv har man körtelfeber och på så sätt inte något liv :(

Ingen som kan hjälpa en stackars sjukling lite? :)

Lionalpin.se
Beskrivning minpax Feb 04 Feb 11 Feb 18 Feb 25
Bussplats t/r 1 1695 1795 1995 1995

Det är inte så farligt dyrt att ta sig dit och hem, kanske blir billigare någon annanstans? Eller om man bokar senare?

Om du känner folk på plats med bil kan du ju flyga till andra ställen än Geneve om det inte finns nåt billigt dit. Buss hela vägen ner för 2000 skulle ju inte jag tagit. Har suttit på ett par sånna när jag var yngre och fy fan vad segt... Brukar aldrig vara problem att hitta flyg för 2000-3000 till något ställe som åtminstone ligger hyffsat nära. Lågprisbolagen är alltid värt att kolla upp och om du är ung så brukar det ju dessutom finnas bra priser på dom vanliga flygbolagen.

Jag vill helst slippa tvinga till mig skjuss, vill inte sabba en skiddag för någon som ska behöva hämta mig.

De kan självklart hämta mig någon mindre resa på några minuter, men jag vill helst inte att de ska behöva köra en timme eller tre bara för att hämta mig :(

Så du rekomenderar att vänta och ta det som finns?

Vilka flygplatser ligger i närheten och från vilka finns det bussar som går till Chamonix? Det spelar ingen roll om det är lång bussfärd, det viktigaste är att det är billigt och att jag kommer till Chamonix! :)

Geneve ligger ju bäst. Går garanterat att fixa nån form av transport upp till Chamonix därifrån, tar bara ca 1,5 timme med bil. Kolla med flygplatsen där. Finns ju andra flygplatser också och som du kanske kan hitta billigare flighter till. Kollat kartan..? :) Frankrike, Schweiz och Italien är ju intressant. Tror det finns billiga flighter till Turin med lågprisbolag och därifrån är du uppe i Cham på en eftermiddag genom Mt Blanc-tunneln. Om det finns nån buss vill säga.. Men det borde ju helt klart gå buss från Turin till Courmayeur på italienska sidan i alla fall och därifrån finns det sedan bussar till Cham. Eller så är du hardcore och tar toppliften i Courmayer och går/skidar över till Cham via Vallée Blanch - med all packning! Gör du det är du min idol :)

rikard_o: Jag vill självklart gärna bli din idol, men jag åker inte ens skidor, att stava sig fram med snowboard låter inte det minsta lockande :)

Tror att jag kikar med UCPA, tur och retur för 1500:- (eller om det var 1650 kanske?), på den bussen åker även några kompisar ner. Men om någon råkar hitta något billigare så får ni gärna hojta till :)

Vet inte om det har sagts för jag orkade inte läsa alla svar men man kan flyga SAS från köpenhamn till Geneve för typ 1600 spänn om man inte bokar någon av de populäraste flighterna.. Då snacka vi tur och retur, sen transfer kunde tydligen några ucpa killar fixa sa någon ovanstående. Och då är det inte sista minuten utan bokat, du får nog skynda dig att boka då.

Vi kör transfer lite då o då till Geneve, tar 1 h, vi brukar ta 30 per person om det är full bil så det är ju billigt, snabbt och smidigt.

Hör av dig om du behöver skjuts. Det är fler som kommer ner runt v 7 så det går nog att fixa full bil!

MVH
cj

Det går bussar från Geneves flygplats till Chamonix. Den lila färden tar max 2-3 timmar. Tur o retur går på
runt 50€. Helt klart värt det ifall du fixar en billig flygbiljett net till Geneve. tid är ju som sagt pengar o jag tror
dina (säsongande?) polare håller med. De slipper ju som sagt slänga bort en skiddag o slita å den förmodligen
rätt slitna bummarbilen...

Tack så mycket för svaren allihopa :)
Jag får kika lite med SAS och se om jag hittar något billigt, om det nu blir så att jag INTE kan ta mig från Geneve till Chamonix så kan jag ju bara ringa och bli hämtad, men det vore det ju som sagt skönt att slippa!

Carl-Johan: Det låter helt perfekt, ska se om jag hittar någon bra flygbiljett, isånafall lär jag behöva dig, om jag inte hittar det åker jag med UCPA-bussen direkt till Chamonix :)

Snödjup

Tillbaka
Topp