Hur Upplever du Ledge skidan?

adamreivant

Ny medlem
Hej freeride!
Dags att skaffa nya lagg pga. mina gamla håller tyvärr på att rasa sönder. Har då tänkt mig en Völkl Ledge 08/09 skida i 176cm. Är själv 175 och väger 58kg. Åker park, men vill att skidan ska funka överallt.

Ska då montera min gamla bindning på ledge skidan då, Look px12 jib. Men då kommer jag till frågan. Hur upplever du Völkl Ledge att vara? Bra och rejäl? Bra att åka switch? Lätta även med bindning monterad? Går de sönder lätt? Ja alla svar om skidan är välkommna, ta även med om den har några fel.

MVH
Adam

Senast ändrad:
jag kör med fjolårets ledge, vet inte om det är någon stor skillnad från det här årets(?)

mina funkar allafall mycket bra! dom är lätta och hyfsat mjuka, men har aldrig upplevt dom som ostabila. funkar ganska bra att åka lössnö med och bara chilla omkring i pisten med också, ovansidan nöts lätt men det är ju inget som påverkar åkningen precis

hoppas jag var till lite hjälp:)!

låter bra, jo de har blivit symetriska och förbättrat the butter-zone på nose och tail. Sen såklart grafiken. Men ingen som har kört 08/09 modellen?

Tjena.. köpte ett par 07/08 till min grabb nyligen, graderade upp bindningen till en Head Mojo 12'a, så tycker de ebra att du valt Look'en, då org. marker har så kassa stoppers.
Ingen skillnad på 07/08 o årets så vitt ja vet å hört(förutom ovansidan..då), de är ju en vidareutveckling av den populära Dogen. Grabben är 14år. 173/60 och jag 50/170/73.
Grabben åkt park nga år(Head Madtrix tidigare), jag är en gammal "pisträv" sen 70-talet,(kör på Head Supershape Chip) åkt en del bräda o börjat "leka" i parken med grabben, vi hoppar upp till svarta, men inte så avancerade trix än. Var lite skeptisk till att skaffa så extrema parkskidor till honom(symetriska o mittmonterat), då jag även vill att det ska funka för honom i pist.
Men ändrat uppfattning nu, då jag testat dem.
I Pist..
Riktigt hyffsat fartstabila(trots mjuka ändor), helt ok i carvingsväng(med inslag av "gammal" storslalomteknik), iaf i längre sväng pga radien, ska du åka kortsväng får du jobba lite o den långa bakdelen försvårar ngt. Bra kantgrepp pga den mkt styva mittdelen på skidan. Mycket roliga att leka o spontan hoppa i pisten med, då den längre o initialt mjuka bakdelen dämpar landningarna fint och styv o vridstyvheten i mitten gör att landningarna känns stabila. Den fina kicken gör dom mycket lekfulla, men ändå stabila och trygga.
I Park..
De positiva egenskaperna vid hopp i pist förstärks och kommer ännu mer till sin rätt.
Kanonkula!!!
Passar..
Medelgoda åkare(hoppare) o lite avancerade. Är du en mer van Park-Nisse så kanske du vill ha lite bredare lagg.. o e du tung så lite styvare, men för oss så är de grymma!!
Mycket nöjd med Völkl, så pass att jag lurar på å skaffa ett par Karma eller Wall själv..Om någon vill "ressa" de eller tipsa mig.. så uppskattas det,, ok?
Helhet..
Är du en medelgod åkare som lirar mest i parken men vill ha en skida som även funkar o e lekfull i pist.. iaf med långsväng, så får du svårt att hitta en mer prisvärd skida.. någon emot?? (Jag paketa -08'orna med Mojo'n o en xtra stopper för 3lappar(..najs price ;-)
Så alla dom som säger att en symetrisk mittmont skida "bara" går i park.. har nog aldrig testat själv.. Jo.. förresten,grabben e helt lyrisk o fått en helt ny "hoppvärld" med dessa :D

jag tycker skidan är ruskigt skön, lika dan som fram och bak, mittmontera din bindning, det finns redan utsatt markeringar så det blir enkelt. Den är lätt, mjuk, och är skön och använda offpist, pist, och park, dock så railar jag inte så kan inte säga något om de, men kör på den skidan, det blir bra tycker jag.

Kör förf*n med en skidväska bara när du åker i bilen/bussen/ något annat, annars blire så att de blir som små flisor i kanterna ovanpå i trycket!

jag har kört på völk dogan typ 06/07 upplagan och ja tyckte dom var riktigt nice så ja antar att ledge tillochmed är skööönare ;)

Tillbaka
Topp