Hur vet man om en pjäxa är för mjuk?

fiskebulle

Ny medlem
Frågan är vad den är i titeln, men jag tänkte att jag utvecklar lite.. I vinter har jag nästan uteslutande slaktat pist, det är möjligt att min teknik har blivit bättre, men det är inget jag märkt av själv egentligen. Anledningen till att jag undrar är att mina pjäxor beter sig lite underligt ibland. När jag är mitt i svängen och har som mest tryck i plösen så känner jag pjäxan böja sig framåt, när jag sedan passerar mitten av svängen och börjar släppa på trycket igen så känns det som att pjäxan "studsar" tillbaka till neutralt läge och ibland lämnar det mig lite i baksätet.. Studsar kanske är fel ord, men i brist på annat så får det duga. Jag har tyvärr inte tillgång till styvare pjäxor att prova med, isf hade jag gjort det.

Mina pjäxor är ett par Atomic Hawx 120 med booster-strap
Jag väger ca. 100kg @ 197cm
Skidor som jag framför med dessa pjäxor är Hendryx 917 12/13, Dynastar LP XXL 09/10, Goodha 191 och Völkl Kuro 10/11

Mvh Johan

Med tanke på din vikt och längd så kanske 120 är lite?

Vad vet jag? Jag står här nere på 190...

Ingen pjäxexpert men nog låter det som om dina Hawx är för mjuka, vilket ju inte är konstigt alls med tanke på din vikt och laggen du kör. Skulle titta på nått riktigt stadigt om jag vore du.

Kan kanske bli svårt, dom flesta racepjuck är ju som regel ganska smala. Men som vanligt blir svaret att gå till en bra affär och snacka med dom. Det går ju att göra ganska mycket med en pjäxas passform.

Du har för mjuka pjux för att pressa på hårt i pisten.

Riktigt styva pjäxor för breda fötter finns inte. Det enda att göra är att välja ut en modell, lästa den så gott det går och kanske byta innersko. Tänk på att även om skalet går att lästa, så är innerskon kanske för smal för din fot och behöver bytas.

Sedan är det förstås skillnad på breda fötter och breda fötter, men det kan nog den lokala butiken berätta mer om. Hawx är relativt rymliga i både tå och häl, så räkna med att du kommer få en lätt klaustrofobikänsla i ett par race-pjäxor.

Du bör titta på "hobbyracing"-varianter av pjäxor med ett flex på 130-140 om du vill få riktigt bra tryck i svängarna. Vilken sko du skall välja är bara att prova sig fram till. Salomon har ett OK alternativ där en del av pjäxan är i mjukare mtrl och den skall kunna lästas ganska mycket. Var dock uppmärksam på att alla pjäxor inte går att lästa lika mycket, beroende på material och konstruktion. Har du inte lästat dina Hawx, så borde flera av de modeller du hittar passa.

Skall du köpa nya pjäxor rekommenderar jag varmt att göra det på en skidort, så du kan teståka och sedan direkt gå tillbaka till butiken och lästa dem. För egen del är det minst tre lästningar innan pjäxorna sitter bra.

Vidare får du räkna med att tappa en del i komfort och värme, då hårdare pjäxor generellt är kallare.

http://blogg.alpingaraget.se/author/pjaxdoktorn/
Det går att lästa racepjuck en hel del.
Det är iof inte säkert att pjäxan är för mjuk utan snarare att den böjs på fel ställe och att det i sig inte mappar med den rörelse du har.
Om jag ser till mig själv, 193cm och 93kg så tycker jag att 120 i Atomic är som gummistövlar, kör Lange 140 och tycker att de är mjuka och fina i flexen

Fasen, jag misstänkte att det skulle komma till det här. Vad det gäller mina nuvarande pjäxor så är den vänstra lästad ganska mycket, minns inte exakt hur bred vänstern är men jag är säker på att det är 110mm+, högern är ganska lugn på ca. 100mm - Det skiljer dessutom 13mm på längden av fötterna också : /

Hur vet jag att det jag köper är styvt nog? Rent spontant så känns det ju som att det vore berättigat med ett lite större kliv i flex än upp till 130.

Hur mycket bredare går det att göra en pjäxa egentligen? Jag tänker mig att plasten i en väldigt styv pjäxa borde vara tjockare och därför borde kunna sträckas längre?

Graderingen ska du inte fundera så mycket på, det är ingen standardiserad skala. Det kan skilja väldigt mycket mellan två olika 130-flexare från olika märken.

Reine Barkered åker t ex med den där skon, dock ej den breda utan vanliga 130-flexarn. Han avskyr mjuka pjäxor och har rätt stora problem med det pga en låg hålfot (=mycket luft ovanför foten vilket gör skor mjukare när de inte har sama stöd mot foten i nederdelen).

Hårdare än "130" och bred sko tror jag inte att du hittar, Nordicas Dobermann i "medium flex" (raceflex) är 150 om jag inte missminner mig. Men de är smalare.

Edit: Det du ska göra är att gå in till nån som är duktig på pjuck, prata och prova. T ex Alpingaraget, Åre Skidsport, Verkstan´ osv.

Senast ändrad:
Två saker att ta med sig är;
1. stabil sula, det gör att skon inte kollapsar, det ger oxå mer utrymme att både lästa och fräsa i skalet
2. att underdelen på pjäxan går upp högt och att det blir mycket överlapp mellan fot och manschett, blir lättare att anpassa flexen så att den passar.
Titta på de pjuck som är precis under race och du kan hitta rätt, typ, Atomic CS, Lange RS 130 Wide etc

Utter sa:
Som många säger så är det svårt att kombinera bred sko med hård sko. Ett svar du inte vill ha är att jag vet ett par som är stenhårda och breda, men... de kostar 15 långschalar och är byggda i kolfiber, så de är sinnessjukt svårmoddade...
Vad är detta för pjäxa?

På samma tema: jag har (som någon säkert sett i en annan tråd) nya pjäxor, jag bytte ut innerskon mot Conformables racinginnersko efter ett par veckor (med någon hård skumblandning) och har booster straps. Jag bara drar åt och drar åt spännena under dagen, 1-2 cm. Foten domnar så småningom men jag tycker ändå inte att jag sitter fixerad i pjäxan. För mjukt skal? För mjuk innersko? För mjuka fötter (som s.a.s lätt deformeras)?

la_grave sa:
Utter sa:
Som många säger så är det svårt att kombinera bred sko med hård sko. Ett svar du inte vill ha är att jag vet ett par som är stenhårda och breda, men... de kostar 15 långschalar och är byggda i kolfiber, så de är sinnessjukt svårmoddade...
Vad är detta för pjäxa?
Fråga han från Åka Skidor som är i LA Grave ;)

Eller kolla här: https://www.facebook.com/photo.php?...78217734.64099.185727698125476&type=1&theater

Utter sa:
la_grave sa:
Utter sa:
Vad är detta för pjäxa?
http://dodgeskiboots.com/index.htm
Dom var som gjorda för min fot, dock ett helvete att ta sig i dom.
... och sen är man tvungen att köpa för man kommer inte ur dem ... ?

/MM

En annan fråga... Hur mycket går det att öka på längden av pjäxan utan att man förstör funktion osv.? Min högra fot är ju strax över 27.5 medan högern är nästan 29, det hade ju varit kul om det gick att tränga ner sig i ett par 27.5'or

fiskebulle sa:
En annan fråga... Hur mycket går det att öka på längden av pjäxan utan att man förstör funktion osv.? Min högra fot är ju strax över 27.5 medan högern är nästan 29, det hade ju varit kul om det gick att tränga ner sig i ett par 27.5'or
Jag har inte jobbat med bootfitting, så ta det här med en nypa salt.

Det går nog inte att göra jättemycket på längden tyvärr. Trycka blir svårt pga klacken fram och bak antar jag? Det går väl att fräsa en del, skiljer säkert från sko till sko. Sen lär du bli tvungen att klippa upp innerskon för att få plats i den. Skulle gissa att en 28'a är bättre för dig. Ring och prata med Hanna på Åre Skidsport så lär du få svar på både det här och vad de har i lager/kan få hem.

Hasse_Lindborg sa:
la_grave sa:
Utter sa:
Vad är detta för pjäxa?
Fråga han från Åka Skidor som är i LA Grave ;)

Eller kolla här: https://www.facebook.com/photo.php?...78217734.64099.185727698125476&type=1&theater
Jag får allergiska utslag på hela kroppen när man skriver carbon på svenska när man (antagligen) syftar på kolfiber. Det är liksom två språkfel i ett ord. Hur lyckas man? Eller gör man det avsiktligt eftersom man kanske får ligga mer med ett sådant språkbruk?

Tillbaka
Topp