Info om Tänndalen!

Info om Tänndalen!
Tjena ska till Tänndalen veckan efter nyår och undrade hur det är där är det bra carving backar finns det bra offpiste och är det nått man borde tänka på just där? Ville bara ha lite info från några som varit där :)

Info om Tänndalen!
Finns otroligt fina backar i Tänndalen! Om man gillar lite längre och brantare backar finns även Funäsdalsberget inom 1,5-2 mils avstånd!

Finns framför allt skogsåkning, i Svansjön finns en del och där kan man även åka ut skiers right om systemet ( Ganska långt om man vill, kommer ner på ett längdspår så man kommer tillbaka till systemet)

Finns många toppar runt omkring i Funäsfjällen att gå toppturer på med!

Info om Tänndalen!
Tänndalen lika med blåst och åter blåst. Säsongare kan räkna på en hand hur många dagar det är vindstilla.

Vilket gör att när det snöar, så hamnar snön inte så mycket i tänndalen
Flacka backar med nåra partier som er branta i 50m.
Mysigt att liga och mys köra.

Funäsdalen är bra mycket brantare. I skillnad mot Ramis och tänndalen så. Är Berget brant hela vägen ner från toppen.
Funäsdalen blåser det oftast mist då det ligger i lä mot vinden.

Skogsåkningen är inte den bästa, om man inte hittar. Tajt mellan träden och klippor som icke är dropp vänliga i fart.

I Ramundberget kommer det oftast mäst snö utav dom 3 större anläggningar. Ramis påminner lite om tänndalen.
Men oftast mer snö. Blåser mindre. Lite mer branta backar än tänndalen. Trädgränsen går högre upp. Fin skogsåkningen.

Tänndalen. Bra nybörjar carving. Lite som ett SektStar Sälen.
Funäsdalen. Fina carvingbackar om man kan åka.
Ramundberget. Bra carvingbackar, fin skogsåkningen.

Info om Tänndalen!
bootfitta sa:
Alla glömmer Tännäs...
Haha jo sant som bara den. Jag har varit där en gång och backarna är ju rätt bra och folktomma. Vissa backar är även riktigt bra men det jag har hört så är det ofta dåligt preparerat (till exempel den gången jag var där).

Sen så tycker jag även att dem gjorde en felsatsning när dem byggde ut liftsystemet, och inte moderniserade tvåstolsliften som har supernajs backar!

Håller mig till ämnet och säger att jag föredrar Funäs!

Info om Tänndalen!
Skatt sa:
bootfitta sa:
Alla glömmer Tännäs...
Haha jo sant som bara den. Jag har varit där en gång och backarna är ju rätt bra och folktomma. Vissa backar är även riktigt bra men det jag har hört så är det ofta dåligt preparerat (till exempel den gången jag var där).

Sen så tycker jag även att dem gjorde en felsatsning när dem byggde ut liftsystemet, och inte moderniserade tvåstolsliften som har supernajs backar!

Håller mig till ämnet och säger att jag föredrar Funäs!
Om det snöar en del och blåser så samlar det sig mycket snö i backarna kring stolsliften! Jag var där tillsammans med min kära far för ett antal år sedan efter ett sådant snöfall, då liften stog still så körde en snubbe oss med skoter upp och ner för att brassa pudersvängar under sittliften. Helt sjukt fett.

Info om Tänndalen!
Det goa med Funäsfjällen är att du åker alla områden på samma liftkort så du kan testa alla områden. Alla områden har egentligen fullt spektrum om man vet vars man ska åka. Dock har tex Ramis lite mer offpist och berget/tänndalen mer goa carvenedfarter. Tännäskröket har sjukt rolig offpist när det är rejält med snö. Sammanställt har du hela spektrat förutom liftburen högfjällsåkning men det finns skotertolkning upp på topparna runt Ramis för en bra peng.

Info om Tänndalen!
Frågan är bara när det nånsin är bra med snö i Tännäs? Vi bor söder om Tännäs och kör alltid förbi på vägen till Funäs/Ramis. Vi tänker alltid att "den här resan ska vi prova Tännäs" men det är alltid uselt med snö

Info om Tänndalen!
Pillard sa:
Frågan är bara när det nånsin är bra med snö i Tännäs? Vi bor söder om Tännäs och kör alltid förbi på vägen till Funäs/Ramis. Vi tänker alltid att "den här resan ska vi prova Tännäs" men det är alltid uselt med snö
Brukar vara i stil med Funäs, normalt sett.

Info om Tänndalen!
bootfitta sa:
Pillard sa:
Tycker det brukar skilja men sen åker vi ju bara pist om vi väl är i Funäs. Tycker oftast det är värt den sista kvarten bort till Ramis dock

Info om Tänndalen!
Pillard sa:
bootfitta sa:
Pillard sa:
Tycker det brukar skilja men sen åker vi ju bara pist om vi väl är i Funäs. Tycker oftast det är värt den sista kvarten bort till Ramis dock
Jovars, och det är i Ramis det ofta går att hitta bra snö även dagar efter snöfall, men som sagt, har det drivit snöat och drivit mycket så åk till Tännäs och pumpa puder i pisten.

Tillbaka
Topp