Inget spann på pistskidor?

LimpusB

Aktiv medlem
Har i ett par år haft ett par Rossignol Hero Elite ST som mina pistskidor (sjukt roliga), men bestämde mig till i år att köpa nya efter att ha varit på testhelgen i Åre förra säsongen och då blivit såld på Head Supershape i.Magnum.

Köpte därför hem ett par supershape i.magnum via sportconrad, men nu när jag får hem dem blir jag lite orolig då det är typ obefintligt spann mellan skidorna (se bild lite längre ned). Om jag jämför med mina Ross Hero så har de nästan 1 cm spann mellan sig, medan spannet på Supershapen är typ 1 mm.

Ska inte supershapsen också ha spann? Har jag fått ett måndagsexemplar - ett fraktskadat?

Någon som har ett par supershape i.Magnum därhemma och kan kolla om ni har spann på era?

02301323-5C40-4895-87DC-55B0A2F5C951.jpeg
877DAE91-8FF6-4928-BE20-E63E8FF45944.jpeg
De gröna skidorna på bilden är mina supershape, de vitröda Ross Hero.

Senast ändrad:
Ah. En tanke. Det kan det såklart vara. Så långt tänkte jag inte. Får testa utan helt enkelt. För pistskidor utan spann låter ju inte helt kul...
Det inte bara kan, utan så där blir som när man trycker ihop dom med skistopprarna. Men sedan har dom inte lika stort spann heller

Det inte bara kan, utan så där blir som när man trycker ihop dom med skistopprarna. Men sedan har dom inte lika stort spann heller
Grymt, tack för klargörandet. Då behöver jag inte vara orolig längre. Ska invigas till helgen är planen, så nu blir det till att fixa ordning kanter och vallning.

Grymt, tack för klargörandet. Då behöver jag inte vara orolig längre. Ska invigas till helgen är planen, så nu blir det till att fixa ordning kanter och vallning.
Har du köpt oslipade lagg?
Premiärhelgen brukar det vara så knaggligt så då blir det 98mm Bonafide :)
Kanske bättre på söndag.
Men jag åkte en öppningshelg för nått år sedan och bytte skidor tills några funkade på snökularna. Det blev Sick Day 125 192cm långa. Dom funkade bäst på det eländiga spelkuleliknande underlaget.
Nu hoppas jag dock att kommande helg ger lite bättre förutsättningar. Så även två par smala pistlagg får följa med.

Har du köpt oslipade lagg?
Premiärhelgen brukar det vara så knaggligt så då blir det 98mm Bonafide :)
Kanske bättre på söndag.
Men jag åkte en öppningshelg för nått år sedan och bytte skidor tills några funkade på snökularna. Det blev Sick Day 125 192cm långa. Dom funkade bäst på det eländiga spelkuleliknande underlaget.
Nu hoppas jag dock att kommande helg ger lite bättre förutsättningar. Så även två par smala pistlagg får följa med.
Nja, inte oslipade. Men ska hänga dem samt slipa till kanterna så att de är så vassa jag vill ha dem. Man vill ju ha bra bett...

Det där med snökvaliteten är ju alltid en utmaning. Tre olika lagg packas ned i takboxen så får jag se vad som passar bäst. Och vem vet, det kanske kommer en smärre snöstorm under natten :)

Inte för att vara sån med mina raceskidor saknar i princip spann och minst ett par har tiprocker
Där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag :)

Fattar dock inte riktigt hur det funkar att få grymt kantgrepp i isig pist och bra skjuts ut ur sväng då, men det antar jag att det gör iom att du har dem som raceskidor. Vad är det för skidor/modell? Nu blir jag ju nyfiken.

Intressant iofs att någon i ett annat forum har noterat precis samma sak:

OK, betydande amatörvarning på följande:
För egen del tänker jag att höjden på spann/camber är mindre intressant än längden på spannet. Avståndet mellan de punkter där skidan "tar i" golvet om den läggs platt, och där ev rocker fram och bak börjar, påverkar nog mer än spannets höjd.
Och att höjden på spannet mest är relevant dels i förhållande till hur styv skidan är, dels mest när man står/åker plant och rakt utan att ligga på skär. I en sväng i någorlunda fart trampar man väl ner spannet till snön oavsett hur högt spannet är. Eller? Å andra sidan kanske spannet ändå påverkar viktfördelningen längs skidan i svängen... Skidbyggarexperter, kom igen, ge oss input.

Spann på skidan har man för att typ jämna ut åkarens vikt över hela skidan och då alltså ha kontakt med underlaget.

Om man då tänker att jag vill ha så mycket kant som möjligt i så blir det mindre intressant att ha all kant i från början, alltså från plana skidor.
Tanken är att jag för att vrida skidorna vill ha så lite motstånd som möjligt när jag står på plana skidor och att jag sen vi ha böj från början på skidan när jag kantar, alltså lite rocker. Man får ju också tänka på att man ska åka på kant, inte på plana skidor.

Sen behöver ju skidorna vara vridstyva och ha rätt hårdhet för mig som åkare, beroende på hur mycket jag kommer belasta dem med, alltså fart och min vikt.

Jag har rocker på mina Ross och på mina Fischer, både SL och GS.

Spann på skidan har man för att typ jämna ut åkarens vikt över hela skidan och då alltså ha kontakt med underlaget.

Om man då tänker att jag vill ha så mycket kant som möjligt i så blir det mindre intressant att ha all kant i från början, alltså från plana skidor.
Tanken är att jag för att vrida skidorna vill ha så lite motstånd som möjligt när jag står på plana skidor och att jag sen vi ha böj från början på skidan när jag kantar, alltså lite rocker. Man får ju också tänka på att man ska åka på kant, inte på plana skidor.

Sen behöver ju skidorna vara vridstyva och ha rätt hårdhet för mig som åkare, beroende på hur mycket jag kommer belasta dem med, alltså fart och min vikt.

Jag har rocker på mina Ross och på mina Fischer, både SL och GS.

Hade du inga Ace of Spades?

Det har funnits rocker på raceskidor i många år. Skiljer mellan olika märken, men har barn-ungdomar som tävlat på Rossignol/Dynastar och dom har haft det sedan minst fem är tillbaka. Rocker kanske är att ta i, men en liten uppböjning fram. Inget bak.

Tillbaka
Topp