Inläggssula till pjäxa, vad betalade ni?

downslope

Ny medlem
Hej,

Har köpt ett par nya pjäxor för ca 3500 kr, och de är verkligen kanon - frånsett en sak. När jag kör hårt får jag ont i fotknölen på högerfoten. Jag pratade med en skiworkshop här i Val Thorens och de sa att det förmodligen beror på att jag behöver hålfotsinlägg (vilket jag har i vissa vanliga skor, så det låter rimligt). Problemet är vad det kostar... de vill ha 85€ för att fixa detta (då får man ett par inläggssulor som enligt vad de säger ska hålla i 10 år och som ska klara min vikt). Det ingår då alltihop med skräddarsydd (värmning, tillpassning och allt vad de nu sa).

Är detta uppåt väggarna för mycket?

Vad betalade ni?

Tack på förhand!

För mina conformable-sulor betalade jag 700:- för typ 3 år sedan... Alpingaraget stod för servicen!

Jag kom undan med 70€ så får väl vara nöjd. Kör nu med dubbla sulor, kanske köpte aningen stora pjäxor från början, men jag tror nästan att det mest beror på hålfoten. Jag ska prova imorgon, återkommer med rapport eftersom ni är så förbannat intresserade! ;)

Jens, varför tog du bort ditt inlägg? Det var väl bra?

Har lagt ner 700:- på mina conform'ablesulor + 100:- för extra häl/hålfotsstöd.
Värt varenda krona flera gånger om!

Siffran 700 som flera redan nämnt stämmer för mig också! Gav 700 + 100 för det extra hälstödet.. (iår) så 85€ låter inte helt orimligt..

jag gjorde en avgutning av fötterna och sen så gjorde dom sulor som var exakt efter det. detta var dock i sverige så jag vet inte om du har möjlighet att göra det, men det gick på 1200 och var sjukt värt varenda krona

Senast ändrad:
750kr för mina formgjutna sulor hos Verksta'n i Åre

€85 låter inte alls farligt med tanke på hur bra det blir! (om det nu är formgjutna efter din fot...)

CHF 300.- för gjutna och handgjorda sulor hos en ortoped, som jag sedan anpassade till pjäxan...
Fungerar som Grunken skriver, avgjutna fötter, sedan tillverkas sulan utifrån det.. Det finns lite olika modeller av sulor att välja på beroende på användingsområdet..

Har du redan fotavgjutningar kan dom med fördel sparas (så tillvida dina fötter är likadana, dvs. inte växer), då sparar du inte på den kostnaden vid nästa tillfälle.

Tack för alla svar!

Det skumma var att först sa de att jag måste ha inläggen för 85€ eftersom jag väger mer än 75 kg och att 70€-inläggen inte klarar min vikt mer än kanske två års åkning. Sedan, när jag väl hade bestämt mig för att gjuta inläggen, säger de att 85€ inte finns i min storlek, utan det är 70€ som gäller. Då frågar jag hur länge de kommer hålla, och då säger de 7-10 år helt plötsligt... man kan ju bli snurrig för mindre!

Men jag lät göra inläggen för 70€ (fick stå på nån värmare med sulorna under ca 15 min), sedan klippte han till dem och lade i dem ovanpå min vanliga sula. Känns mycket bättre nu! Han påstår dock att mina pjäxor är för stora, vilket jag har svårt att tro. Hade ett par som var 1 storlek mindre innan, och de var definitivt för små. Efter en veckas åkning hade jag rejält ont i tårna med dem. Men om de töjjer sig med åren får man väl helt enkelt skicka i ännu en sula... tänker inte hosta upp 3500 kr till på ett par nya pjäxor nu!

Har du en bred fot?

I så fall kan det finnas fog för att försäljaren har rätt om att dina pjäxor är för stora.

Har själv en bredare fot och gick från storlek 27,5 till storlek 26 när jag formsprutade mina innerskor (är det så det kallas när man fyller innerskorna med ett skummedel?). Innan så trycktes min fot ihop (tror faktiskt den blir längre då) och jag kompenserade det med större (längre) pjäxor.

Tror inte jag har onormalt bred fot. Var nog mest rädd för att få lite får små pjäxor igen. Med inläggen har jag inte ont längre, så jag hoppas att det fortsätter så!

Nästa par pjäxor blir kanske ett par formgjutna =) Vad kostade det kalaset?

Jag gjorde gipsavjutning av mina fötter och formade sulor därefter, gick på 2000 kr har jag för mig.
Gjordes på Anatomic i Solna, vid råsunda. Värt varenda krona!

Kiiiim sa:
Jag gjorde gipsavjutning av mina fötter och formade sulor därefter, gick på 2000 kr har jag för mig.
där gjorde jag min också. men som jag nämnde tidigare så har jag för mig att det gick på 1200. och det är sjukt värt!

downslope sa:
Jag kom undan med 70€ så får väl vara nöjd. Kör nu med dubbla sulor, kanske köpte aningen stora pjäxor från början, men jag tror nästan att det mest beror på hålfoten. Jag ska prova imorgon, återkommer med rapport eftersom ni är så förbannat intresserade! ;)

Jens, varför tog du bort ditt inlägg? Det var väl bra?
Därför att jag trodde att jag hade missupfattat tråden.. var inte hundra på skillnaden mellan hålfotsinlägg, som snubben först skrev om, och inläggssulor.

Jag har formgjutna sulor som jag gjorde via OT-center i Danderyd. Har för mig att de kostade 1500 riksdaler.

Hålfotsinlägg är ofta inte helt 100 att ha i pjäxor, dels är de för tjocka och stjäl således för mycket volym, sen har de en förhöjning precis bakom trampdynan (som jag glömt bort vad den heter) som inte är till nån fördel i ett par pjäxor.
Bra mycket bättre än ingenting, men inte lika bra som sulor gjorda för pjäxor.

(Jag har själv både ortopedinlägg i löpardojjorna och skidsulor i skidpjäxorna)

Grunken sa:
Kiiiim sa:
där gjorde jag min också. men som jag nämnde tidigare så har jag för mig att det gick på 1200. och det är sjukt värt!
Du är under 14 va? Det kostade 1200 för mig också tills jag fyllde det :P

Gjorde riktiga ortoped sulor (dvs. gips avgjutningar som sedan används när man tillverkar sulorna) för just alpin pjäxorna, de funkar kanon i löpar dojor, långfärds skridsko pjäxor men i alpin pjäxorna funkar det inte alls. Får enorm kramp i bägge fotsulorna. Anledningen är att de byggs upp ordentligt precis bakom främre tramdynan för att ge foten ett bra stöd, men detta blir som sagt för hårt och för högt i alpin pjäxor för min del. Så skulle jag fixa sulor till mina pjäxor skulle jag gå till en alpinshop eller friluftsbutik och köpa deras sulor som är mjukare än ortopedsulor, den typ av sula ligger vad jag sett mellan 700 - 900 SEK jämfört med de 1300 SEK jag pröjsade för riktiga ortoped sulor.

downslope sa:
Tror inte jag har onormalt bred fot. Var nog mest rädd för att få lite får små pjäxor igen. Med inläggen har jag inte ont längre, så jag hoppas att det fortsätter så!

Nästa par pjäxor blir kanske ett par formgjutna =) Vad kostade det kalaset?
Hadde tur var ute precis i början och fick ett par av föra årets modell. Så det blev ca 2000 billigare och totalt blev det 5000:-

I mitt fall blev då skillnaden faktiskt högst marginell i jämförelse med att köpa vanliga pjäxor (ca 3500-4000:-) och formgjuta en sula (800-1000:-).

Har förmig att skillnaden skulle blivit 500:- och jag är skit nöjd. Skulle jag köpa pjäxor idag med det jag vet nu skulle jag definitivt lägga ut 7000 och göra om det (även om jag skulle få spara ett tag...). Är sjukt nöjd.

Dock en lite varning: Man måste vara beredd på att lägga en vecka på att åka in dem upptäckte jag... i mitt fall var den processen mycket smärtsam, de satt helt enkelt för bra ;)

Tillbaka
Topp