Innerskon har börjat glappa?

AndreasH86

Ny medlem
Har ett par nya Head Edge+ 10, som sitter rätt bra. Dock har högra fotens innersko börjat glappa fram och tillbaka. Så har den inte känts förut. Är det nåt fel på pjäxan eller är den för löst spänd? Den glappar mindre när jag spänner åt den hårdare men då får jag den klassiska skridskokrampen.

Har ni nå tips förutom att gjuta en sula? Vilket jag har avsikt att göra när lönen kommer.

Mvh Andreas

kan ju vara så att skon blir uttöjd för att du åkt mycket i dem? alla pjäxor blir större med tiden eftersom att du pressar ut vadderingen i innerskon så de känns lösare med tiden. därför kan man rådas att köpa lite för små pjäxor så att de sedan trycks ut och sitter bra när de blivit uttöjda!

om det inte är så som jag skrev så kan det ju bero på att din fot inte helt sitter bra i pjäxan? då kan du gå till en bootfitter som lägger i extra vaddering på utsidan av innerskon och på så vis kan "Thighta" till pjäxan. självklart kostar det en slant att få det fixat.

hoppas det löser sig för dig! glid in till en skidbod och be om hjälp, be dem kika på det och sedan se va de kan göra. kostar inget att fråga om råd! ;)
/jeppe

Skull också tro att du har för stor pjäxa.

Ta med dig dom till en riktigt duktig bootfitter. Var inställd på att du kanske behöver köpa nya pjäxor. (och denna gång ett par som passar)

Edit: såg att dina pjäxor var nästan nya.

Tycker du ska ta med dig pjäxorna till en duktig bootfitter för att få ett utlåtande. Visar det sig att pjäxorna du köpt är för stora tycker jag du ska gå tillbaka dit du köpte dom och kräva pengarna tillbaka. Nya pjäxor tycker jag inte du ska ta i inlösen om det är så att dom sålt dig för stora pjäxor eftersom dom isf är inkompetenta och kommer bara ge dig ett par nya problempjäxor.

Senast ändrad:
Det är inte foten som åker omkring, det är innerskon. När jag flexar framåt så rör sig innerskon.Dock så sitter foten sitter tajt i innerskon. Det är bara högra innerskon som rör på sig, den vänstra är det inge problem med, förutom att den är lite tajt över brädden men jag har bara använt pjäxorna 4 h totalt i backen. Provade 8 olika par pjäxor innan jag valde dessa då de satt bäst.

Om jag valt en för stor storlek så borde båda fötterna röra sig i innerskon och inte hela skon, eller?
Dom är köpte på rea så det går inte att lämna tillbaka dom, sen har dom fått ett par dings av ovarsamma skidåkare i liftkön.

Senast ändrad:
Med all respekt, men vem har avgjort att det är rätt storlek? När folk provar själva, eller köper pjäxor av säljare som egentligen är duktigast på innebandyklubbor brukar det bli en eller två storlekar för mycket.

Om ett par pjäxor har rätt storlek, är det så trångt i dem att det inte finns någon utrymme till glapp.
Rätt storlek kännetecknas att du mosar tårna fullständigt när du hoppar i pjäxorna, och att tårna nätt och jämt kan få plats när du spännt pjäxan.
Har du rätt storlek och typ av passform behöver du dessutom bara spänna på det första eller andra hacket, pjäxan sitter åt så pass att det räcker för att du ska sitta som i ett skruvstäd.

Mitt tips är att gå till en skidbutik och prata med någon som är expert på pjäxor.

Andreas, båda fötterna behöver nödvändigtvis inte röra sig. Det vore väldigt konstigt om dina fötter är precis lika stora!

Nojlas sa:
Om ett par pjäxor har rätt storlek, är det så trångt i dem att det inte finns någon utrymme till glapp.
Rätt storlek kännetecknas att du mosar tårna fullständigt när du hoppar i pjäxorna, och att tårna nätt och jämt kan få plats när du spännt pjäxan.
Det där behöver nödvändigtvis inte va sant. Visst, det är ju en typisk race-fit men om tårna gör ont när man hoppar, är man nog rätt glad om man har ett par större - såvida man sitter fast i resten av foten. Kolla här;
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=187949

Det är väl inte foten som rör på sig, det är väl innerskon som glappar mot skalet?
Troligen så är skalet sönder på något sätt, i regel finns det en sorts sula i skalet under innerskon, kanske den som gått sönder? På gamla pjuck så funkar silvertejp men på nya så har du väl garanti även om de var på rea. Gå och klaga, glappar det så är något fel.

Senast ändrad:
Tack för svaren. pjäxan är bra i sig och sitter bra, det är mer nog som snorkel säger. Får åka förbi och kolla med butiken om pjäxan.

Tillbaka
Topp