Inomhusskidbacke i Bålsta

banaz

Ny medlem
ALPINBUTIK sa:
250000 på 365 dagar gör 685 i snitt. då måste det vissa dagar vara mycket mer
Det kommer bli trångt
du får inte glömma att det även byggs för längdskidåkare. Vilket innebär att man kan dela det på två.
343 stycken då.

JL76

Aktiv medlem
fredrisch sa:
JL76 sa:
Och hur mycket kommer ett dagskort kosta ?
1000kr?
Först ska det byggas sen snö och drift, allt sånt blir dyrare än för en vanlig skidbacke och nån vill tjäna pengar på det i slutänden.

Skulle inte satsa pengar på det här.
Hört talas om sponsorer? Lär ju finnas sjukt många företag som vill vara delaktiga i projektet.
Kommer sponsorerna verkligen få nåt för sina pengar det är ju frågan, de skänker inte bra bort pengarna för skojs skull om du nu trodde det.

A

Achwell

Guest
För att driva en så pass stor anläggning som detta behövs ny el på nätet. Vart ska den vindkraftsparken ligga? Blir det i Stockholms skärgård eller kommer generatorerna som vanligt att förläggas i norrland vid ett blåsigt kalfjäll eller blir det kanske någon av de vilda älvarna som stryker med denna gång.

cvirdenas: Du behöver inte oroa dig. Är också skidentusiast. Annars skulle jag inte vara medlem här.

Av rent miljömässiga skäl hoppas jag att projektet inte blir av. Dock har aldrig storkapitalet tagit hänsyn till miljön och kommer inte att göra det nu heller. Nä det som kommer att få detta projekt att falla är rent affärsmässiga. Hade varit intessant att få Draknästets feedback på idén. Jag tror att den hade blivit totalsågad.

Fördelar:
- Stor befolkningunderlag. Ca 3 miljoner i området.
- Stockholm och Mälardalen är en skidtörstig publik.

Nackdelar:
- Dyrt att bygga anläggningen.
- Svårt att attrahera riskkapital
- Allt för dyra liftkort i förhållande till den produkt man får.
- Ligger inte i tiden rent miljömässigt. Dagens turister är väldigt miljömedvetna.
- Ej autentisk skidupplevelse. Finns forskning på att vi nu och i framtiden allt mer vill ha mer äkta upplevelser. Alltså mindre skidbackar i betongtunnlar och mer skidåkning på riktiga fjäll. Mindre djurparksbesök mer safari osv osv.

Petter_Berg

Ny medlem
plaskdaja sa:
För att driva en så pass stor anläggning som detta behövs ny el på nätet. Vart ska den vindkraftsparken ligga? Blir det i Stockholms skärgård eller kommer generatorerna som vanligt att förläggas i norrland vid ett blåsigt kalfjäll eller blir det kanske någon av de vilda älvarna som stryker med denna gång.

cvirdenas: Du behöver inte oroa dig. Är också skidentusiast. Annars skulle jag inte vara medlem här.

Av rent miljömässiga skäl hoppas jag att projektet inte blir av. Dock har aldrig storkapitalet tagit hänsyn till miljön och kommer inte att göra det nu heller. Nä det som kommer att få detta projekt att falla är rent affärsmässiga. Hade varit intessant att få Draknästets feedback på idén. Jag tror att den hade blivit totalsågad.

Fördelar:
- Stor befolkningunderlag. Ca 3 miljoner i området.
- Stockholm och Mälardalen är en skidtörstig publik.

Nackdelar:
- Dyrt att bygga anläggningen.
- Svårt att attrahera riskkapital
- Allt för dyra liftkort i förhållande till den produkt man får.
- Ligger inte i tiden rent miljömässigt. Dagens turister är väldigt miljömedvetna.
- Ej autentisk skidupplevelse. Finns forskning på att vi nu och i framtiden allt mer vill ha mer äkta upplevelser. Alltså mindre skidbackar i betongtunnlar och mer skidåkning på riktiga fjäll. Mindre djurparksbesök mer safari osv osv.
lägg ner.. Inte mycket grund i dina åsikter..

Coldis

Ny medlem
Sluta grina på småsaker och tänk lite positivt. Tänk på kiden som cyklar 7 km enkel väg för att få åka på en plätt på 20 meter och en box och en kicker, kiden som sitter i en bil 11 timmar till norge endast för att få åka 3 dagar under sommarhalvåret, kiden som bygger en backe där man glider på presenning och såpa bara för att raila lite när det inte finns någon snö och tänk på kiden som kollar snowboard/skidfilm varje dag hela sommaren för att han saknar det så mycket.

Skidor/snowboard är inte bara en kul sak att göra över julhelgen för alla och du kan fethajja att om den här saken öppnar kommer jag att stå först i kön redo att köpa liftkort.

OUT

eHogstrom

Aktiv medlem
Bålsta... bara sådär 100mil.
Lär ju vara billigare och bättre åkning i tex. Juvass.
Men det är klart sthlmare ska ha en inomhusbacke

gurring

Ny medlem
Doggystyle sa:
Tänkte på det med energi. Skulle va fett/bra om de satte vindkraftverk på taket, så jättehuset nästan kunde försörja sig själv. Då slipper alla vara kritiska till all energiförbrukning.
Funkar i Dubai(länk), varför inte här?
http://webecoist.com/wp-content/uploads/2008/11/4-dubai-wind-powered-skyscraper-towers.jpg
Kanske för att dom har så sjukt mkt oljepengar i Dubai så att dom inte vet vad dom ska göra med pengarna.. så dom lägger det på roliga projekt som världens högsta hotell, stora konstgjorda öar och liknande... dom sitter nog på lite mer pengar än de företag som är beredda att satsa på detta projekt.

SverigeTomten

Ny medlem
Folk! Killen som arrangerar detta har inte påbörjat finansieringen ännu! Han har dessutom gått i konkurs två gånger. Hur kan vi veta att det här kommer ens att bli verklighet?

JL76

Aktiv medlem
dant sa:
fan komigen!, freeride börjar ju bli som tacky nu , alla hatar!
I princip alla här gilllar att åka skidor, det är inte samma ska som att man stöttar alla dumma projekt som har med skidåkning att göra. Bodde vi i nåt ökenland och var svinrika så kunde vår schejk pröjsa för bygget, sätta solceller på det för elen och vi pungar glatt ut med hiskelig dagskortskostnad. Nu är det inte så.
För mig och många andra är just upplevelsen att vara på berget en stor del det hela, att åka i en tunnel är rätt ointressant speciellt när det sannolikt kommer kosta mer än en "riktig" upplevelse. För jibbers som åker på bakgården verkar ju ingenting spela nån roll så de lär ju bli glada men de är inte den stora skidåkande massan som pröjsar för skidanläggningars existens.

Ärligt talat tror jag inte det kommer bli nåt, lär nog bli för dyrt i slutändan. Sen blir nog liftkorten väldigt dyra också och som andra redan skrivit tycker jag att lite av charmen med skidåkningen förstörs om man ska vara inomhus och åka.

Julben

Ny medlem
Men vafaan? vad är det för fel på er. hur kan det vara fel med att det byggs en ny skidbacke? trodde detta var ett skidforum med folk som gillar att åka skidor.

MartinGisselman

Ny medlem
Missminner jag mig, eller skulle Latberget i Kramfors göra något liknande för några år sedan? De skulle väl bygga en tunnel på det redan existerande berget vilket för mig låter som en jävligt smart idé, det sänker ju kostnaden en hel del känns det som.

blixtensbrorsa

Ny medlem
Achwell sa:
Det säger väl sig självt att världens största frysbox kommer dra massor av energi. Behöver inte backa upp det med massa statistik och källor. Vanlig allmänbildning räcker långt.

Och jag tror inte man bokar av sin fjällvecka i norrland och lägger den i Bålsta så jag tror 08:eek:r även i fortsättningsvis kommer att resa till fjällen men med förhoppningsvis tåg eller elbil.

Denna typ av projekt har varit på gång tidigare i Sverige men alla har fallit pga att det inte heller är en bra idé rent affärsmässigt.
haha men på sommarn då om man är assugen på att åka lite skidor en dag ska man dra ner till österrike då eller på en dagstur?? jag tror det kommer att bli fett nice : D

A

Achwell

Guest
blixtensbrorsa sa:
Achwell sa:
Det säger väl sig självt att världens största frysbox kommer dra massor av energi. Behöver inte backa upp det med massa statistik och källor. Vanlig allmänbildning räcker långt.

Och jag tror inte man bokar av sin fjällvecka i norrland och lägger den i Bålsta så jag tror 08:eek:r även i fortsättningsvis kommer att resa till fjällen men med förhoppningsvis tåg eller elbil.

Denna typ av projekt har varit på gång tidigare i Sverige men alla har fallit pga att det inte heller är en bra idé rent affärsmässigt.
haha men på sommarn då om man är assugen på att åka lite skidor en dag ska man dra ner till österrike då eller på en dagstur?? jag tror det kommer att bli fett nice : D
Nej, du får helt enkelt acceptera att man inte KAN åka skidor året runt. Det är trots allt ingen männsklig rättighet att få åka lagg hela året runt. För vad blir nästa steg. Ett krav på konstant tillgång till en tropisk strand i Kiruna??

SverigeTomten

Ny medlem
Jo, by the way, En inomhusbacke håller på att byggas utanför Täby. Samma företag som köpt Gesundaberget är den som håller på att bygga den. Varför är det ingen som pratar om det? De som håller på med bygget i Täby har erfarenhet av snowdomes-projekt som finns i tyskland och har en "ren" ekonomi.

Killarna som startat Bålstas innomhusbacke har gått i konkurs två gånger! Jag vågar inte lita på det här bålsta "OMG gigantic epic manmade slope-project" men jag vill givetvis tro på det här. Jag vill ju träna bräda året runt.

MartinGisselman

Ny medlem
SverigeTomten sa:
Jo, by the way, En inomhusbacke håller på att byggas utanför Täby. Samma företag som köpt Gesundaberget är den som håller på att bygga den. Varför är det ingen som pratar om det? De som håller på med bygget i Täby har erfarenhet av snowdomes-projekt som finns i tyskland och har en "ren" ekonomi.

Killarna som startat Bålstas innomhusbacke har gått i konkurs två gånger! Jag vågar inte lita på det här bålsta "OMG gigantic epic manmade slope-project" men jag vill givetvis tro på det här. Jag vill ju träna bräda året runt.
Vad är det för arbetsnamn på det projektet?

Coldis

Ny medlem
SverigeTomten sa:

Jag hörde att dom småpetade på idén att bygga i Täby, men inte att det faktiskt gick igenom. Antagligen därför ingen pratar om det, dom har ju inte skapat någon hype om det alls..

R

RoFi

Guest
Det byggs ju fotbolls arenor o shit som aldrig förr!
Skulle ju va grymt om det kunde genomföras, Det e fan på tiden att vi vinter sportare får nå också!
Men man har svårt att hålla hockey arenor kalla, bara det e svindyrt och de flesta går back, Tänk då snö i en sjukt stor byggnad! Jag e skeptisk....

Senast ändrad:

Morran-ski

Ny medlem
Det byggs ju fotbolls arenor o shit som aldrig förr!
Skulle ju va grymt om det kunde genomföras, Det e fan på tiden att vi vinter sportare får nå också!
Men man har svårt att hålla hockey arenor kalla, bara det e svindyrt och de flesta går back, Tänk då snö i en sjukt stor byggnad! Jag e skeptisk....
Speed, style and control, thats how u do it...
Senast redigerat av RoFi (2013-03-24 17:39)

Det är ju en bra skidbacke och det är sommaråkning till och med.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp