Inspirationstråd: Resor gjorda kollektivt (tåg och buss) till skidbacken

Anzom

Aktiv medlem
Tänker vi försöker dra igång en tråd kopplat till inspiration rörande vinterresor med tåg eller buss både i Sverige och övriga Europa. Skriv gärna lite om själva resan som gjordes och vad vi andra kan tänka på :)

Skickar med en startbild från tågresa till och från Briancon i franska alperna för 1,5 år sen.

Tågbild Briancon.jpg

Passar på att slå ett slag för det kära Zillertal, denna pärla i Österrike som kanske är den idealiska alp-orten att nå med tåg från Sverige, både reguljärt och via svenska Snälltåget. Min bonusson har åkt tåg dit flera gånger och det är egentligen inte så mycket att rapportera mer än att det är smidigt. Man byter strax före Innsbruck i Jenbach till det fina lilla lokaltåget som går ända till Mayrhofen. I hela Zillertal (som omfattar flera liftsystem med olika karaktär) finns ett rikt utbyggt nät med skidbussar om man inte bor nära en lift. Alperna börjar bli dyra för oss i fattigsverige men kostnadsläget är här ännu ok.

Ett par kompisar som hyrde en vecka i Björnen hotade med att bjuda på afterski.
Vem är väl jag att tacka nej till ett sådant erbjudande.
Jag hoppade på skidbussen mot Björnen (liften hade stängt).
Efter en lagom blöt och synnerligen trevlig Aski åkte jag hem igen genom skogen.
Då jag i stort sett aldrig åker skidbussen kändes det som ett riktigt äventyr.😂🍺⛷️

Håller tummar och tår att det blir till nästa vinter :)

Malmö- Basel vore perfekt ur ett skidperspektiv. Dessutom med SBB. I nuläget behöver man ta sig till Hamburg. För 10 år sen gick det med Köpenhamn. Så hopp om att vi får enklare resa som kan erbjuda nya platser jmft med snälltågets mer östliga sträckning.

Tänk också möjligheterna att ytterligare kapa tid efter Fehrman Belts nya förbindelse som minskar restid med 2 timmar. Det vill säga dagens 13 timmar och 44 minuter kommer komma ner mot 11 timmar utan byten. Ingen, mer än stockholmare, kommer åka till Åre framöver ;)

Håller tummar och tår att det blir till nästa vinter :)

Malmö- Basel vore perfekt ur ett skidperspektiv. Dessutom med SBB. I nuläget behöver man ta sig till Hamburg. För 10 år sen gick det med Köpenhamn. Så hopp om att vi får enklare resa som kan erbjuda nya platser jmft med snälltågets mer östliga sträckning.

Tänk också möjligheterna att ytterligare kapa tid efter Fehrman Belts nya förbindelse som minskar restid med 2 timmar. Det vill säga dagens 13 timmar och 44 minuter kommer komma ner mot 11 timmar utan byten. Ingen, mer än stockholmare, kommer åka till Åre framöver ;)
Planerad till våren 2026 så "nästa vinter" ter sig en smula överoptimistiskt. En del "utmaningar" verkar också behöva klaras av; Men tåglinjen är inte spikad ännu. De största hindren är den tyska tågkapaciteten och godkännanden från de länder som linjen angår. Ett ekonomiskt samarbete måste också komma till skott med svenska och danska myndigheter
(Ibid)

Med det sagt tycker jag det vore fantastiskt om det blev av!

Jag åkte några ggr tåg till alperna när det fanns nattåg från Köpenhamn. Till Bad Gastein via München med familjen. Till Basel vidare till Chur och Flims på egen hand. Mycket minnesvärda och trevliga resor. Så inget vore bättre än om nattågen kunde komma igång igen.

Någon från Gbg som åkte smidigt från Gbg till svenska fjällen?
Beror väl på vart man vill?
Åkte smidigt gjorde man ju i många år med nattåget till Åre. Blir väl inte lika smidigt nu med byte i Stockholm eller Snälltåget, som verkar blir dyrare än SJ var.
Riksgränsen och Co funkar fint med nattåg via Stockholm också.
Funäsdalen/Tänndalen/Ramis är svårt. Bäst med Buss som brukar finnas från Gbg på högsäsong. Eller man tar tåget till Röros och sen Taxi, som funkar till tänndalen, men blir dyrt längre in...
Sälen/Stöten finns det bussar till...

Någon från Gbg som åkte smidigt från Gbg till svenska fjällen?

Trots att jag bor i Östersund med närhet till flera fina skidorter så är jag lite avundsjuk på er Göteborgare.
Ni har:
10 mil till Ulricehamn
26 mil till Sunne
39 mil till Norefjell (med Skandinaviens högsta fallhöjd)
Dessutom börjar Ryanair flyga GTB- Milano/Malpensa = 10 mil till spektakulära Macugnaga och 17 till Aostadalens alla godbitar.
(Samtliga dessa skidorter ingår i Scandinavian SkiPass)

Sen har ni en skum liten flyglinje till Verona 1 ggr/v så ni har nära till hela Sydtyrolen och Dolomiterna (min rekommendation här: Sulden (som tyvärr inte ingår i Scandi - än)

Stockholmare kan ju bara drömma om att ha så här nära till seriös skidåkning

Trots att jag bor i Östersund med närhet till flera fina skidorter så är jag lite avundsjuk på er Göteborgare.
Ni har:
10 mil till Ulricehamn
26 mil till Sunne
Dessutom börjar Ryanair flyga GTB- Milano/Malpensa = 10 mil till spektakulära Macugnaga och 17 till Aostadalens alla godbitar.

Sen har ni en skum liten flyglinje till Verona 1 ggr/v så ni har nära till hela Sydtyrolen och Dolomiterna (min rekommendation här: Sulden (som tyvärr inte ingår i Scandi - än)

Lite roligt kanske att ingen av de du nämna där är riktigt bra att nå med Tåg/ buss ;).

Lite roligt kanske att ingen av de du nämna där är riktigt bra att nå med Tåg/ buss ;).
Visst, lite off topic.
Får väl slänga in ytterligheterna Riksgränsen och Limone Piemonte.

Om jag bodde i Götet så skulle jag definitivt snegla på den spännande tågresan till Voss

Japp, tittade på Voss för årets resa. Dock är Voss krångligt när man är där utan Bil.... Man får åka Taxi från stationen till Boendet. Sen även Taxi till mataffären osv... Inte lika enkelt som tex Åre, Duved, Oppdal med mera.

Ni har:
10 mil till Ulricehamn
26 mil till Sunne

Japp! Brukar ta bil till sunne och ulricehamn. Men inte några ställen jag vill vara en vecka. Gillar inte köra bil så hade varit gött sitta på tåg och se en go film istället. Tåg till skidåkning från gbg hade varit gött utan omvägar som byte i Stockholm.

Beror väl på vart man vill?
Åkte smidigt gjorde man ju i många år med nattåget till Åre. Blir väl inte lika smidigt nu med byte i Stockholm eller Snälltåget, som verkar blir dyrare än SJ var.
Riksgränsen och Co funkar fint med nattåg via Stockholm också.
Funäsdalen/Tänndalen/Ramis är svårt. Bäst med Buss som brukar finnas från Gbg på högsäsong. Eller man tar tåget till Röros och sen Taxi, som funkar till tänndalen, men blir dyrt längre in...
Sälen/Stöten finns det bussar till...
Är just det, bytet i Stockholm. Blir omväg: extra lång restid.

Är just det, bytet i Stockholm. Blir omväg: extra lång restid.
Kanske läge att kolla på Norge då.

Finns bra förbindelse till Geilo och Voss via Bergenbanan, områden runt Lillehammar + Oppdal via tåget mot Trondheim. Byte i Oslo då, och inga natttåg (om man inte vill gå av tåget mit på natten)

Edit: Restiden med natttåget till Åre blir faktiskt inte mycket mer än det varit. Tågen kopplades ju ihop ändå. Tror det var nån halvtimme, eller max timme man skulle lämna tidigare i Gbg nu...
På vägen hem beror det på när man vill gå av natttåget...

Finns bra förbindelse till Geilo och Voss via Bergenbanan, områden runt Lillehammar + Oppdal via tåget mot Trondheim. Byte i Oslo då, och inga natttåg (om man inte vill gå av tåget mit på natten)

Edit: Restiden med natttåget till Åre blir faktiskt inte mycket mer än det varit. Tågen kopplades ju ihop ändå. Tror det var nån halvtimme, eller max timme man skulle lämna tidigare i Gbg nu...
Ska kolla in Geilo och Voss.

Skillnaden är ju att innan kunde man komma utsövd till Gbg vid 9-tiden och gå direkt till jobbet på måndag morgon. Nu kan man i bästa fall gå upp vid fem i Sthlm och ta fakirtåget till Göteborg sittandes i en stol och vara framme runt 9. Inte riktigt samma komfort. Och av erfarenhet vet jag (och många med mig?) att tågbyte med SJ inte är en direkt vattentät lösning…

Ja, håller helt med, det är inte samma komfort. Men det går fortfarande i ungefär samma tid,om än med sämre komfort.
Snälltåget verkar blir dyrare än sj,som sagt. Sen har snälltåget inga sovvagn och vill knte ha skidbagage i liggvagn,dvs du få boka plats i bagagevagn...

Om jag bodde i Götet så skulle jag definitivt snegla på den spännande tågresan till Voss
Mindre spännande men nära från Göteborg är Kvitfjell, går direkttåg från Oslo som stannar precis vid dalliften. Tyvärr är tågförbindelsen Gbg- Oslo inget vidare, men finns ju buss att ta den biten såklart.

Mindre spännande men nära från Göteborg är Kvitfjell, går direkttåg från Oslo som stannar precis vid dalliften. Tyvärr är tågförbindelsen Gbg- Oslo inget vidare, men finns ju buss att ta den biten såklart.
… och ungefär samma buss går faktiskt att stiga på redan i Malmö.

Tidtabellen har kommit för vårens resa mellan Malmö och Basel🥳 Nu hoppas vi på positiva besked i beslut hos Schweiziska regeringen i december om budget bakom.

Skulle kunna lämna Malmö kl.18 och med ett byte vara i Engelberg kl.12😎

Visa bilaga 40797
Det vore ju fantastiskt om det blev av. Lite detaljer som kanske redan har nämnts här:

Hänger tydligen på budgetbeslut i parlamentet som ska tas i december. Enbart Schweiz ska ta kostnaderna med medel tagna från en miljöskattefond.

Förslaget gäller understöd t o m 2030. Lönsamheten är låg eller obefintlig för dessa nattåg så det krävs att pengar skjuts tilll.

Planen är tre ggr per vecka fr o m april 2026. Tror inte det är klart vilka veckodagar det blir. Det blir inte nya vagnar utan äldre vagnar som redan är i bruk på sträckan Zurich - Amsterdam. Det har varit problem med dessa vagnar. Vagnarna erbjuder olika varianter för komfort, 6 eller 4 personers liggkupeer samt sovvagnar med tre sängar.

Vi får avvakta till december alltså med eventuella bokningar.

Slår ett slag för kollektivtrafik med buss från flygplatsen Bergamo till ponte di legno. 4 timmar försåvitt men kostade isch 180 kr enkelväg. Bara att slänga på skidbagaget och busschauffören väckte oss när vi skulle göra enda bytet. Tajmade rätt bra med ankomst med Ryanair i vintras iaf

Nattåg hade ju varit trevligt, men restiderna ser överkomliga ut för dagtåg:

Tåg+buss Gbg - Lillehammer - Hafjell Alpinsenter > 6h 24m
Tåg Gbg - Kvitfjell > 6h 32m
Tåg Oppdal - Geilo > 7h 25m
Tåg Gbg - Oppdal > 8h 57m
Tåg Gbg - Voss > 9h 41m (finns faktiskt nattåg ifrån Oslo)

Hade det funnits tåg till Norefjell ifrån gbg så hade jag haft årskort där ..

Brukar bli bil för mig, iaf till Norefjell, Hafjell, Kvitfjell - då räcker det gott att åka efter jobbet på torsdagar så får man 3 skiddagar; men hade varit kul att ta tåget någon gång (till Hafjell funkar det iaf riktigt bra enl. erfarenhet).

Hade det funnits tåg till Norefjell ifrån gbg så hade jag haft årskort där ..
Det finns ju en tågstation i Kröderen, 18 km från Norefjells dalstation.
Jag blev nyfiken och frågade Grok:

Ja, det går tåg mellan Oslo och Krøderen, men det är en kombination av reguljära tåg och en turistrutt på ett museumståg. Krøderbanen är en 26 km lång smalspårig kulturjärnväg som sträcker sig från Vikersund till Krøderen vid sjön Krøderen. Den öppnades 1872 som en del av Randsfjordsbanan men stängdes för reguljär trafik 1985 och drivs nu som en heritage railway (museibanor) med ång- och diesellokomotiv under sommarsäsongen.

Så här reser du:​

• Från Oslo till Vikersund: Ta Vy-tåget (Randsfjordsbanan) från Oslo S till Vikersund station. Resan tar cirka 1 timme och går flera gånger dagligen.
  • Från Vikersund till Krøderen: Ta Krøderbanens museitåg längs banan. Tågen går helger och ferier från maj till september (kolla aktuella tidtabeller på kroderbanen.no för exakta datum i 2025). Resan tar cirka 1 timme och erbjuder vacker natur med sjöutsikt.
  • Total tid: Cirka 2 timmar, beroende på anslutningar.
  • Biljett: Köp separat för Vy-delen (via vy.no) och Krøderbanen (ca 250–300 NOK tur och retur för vuxen).

Det finns ingen direkt reguljär tågförbindelse hela vägen, men kombinationen är enkel och populär för turister. Alternativt går det bussar från Oslo till Krøderen via Vikersund, men det tar längre tid (ca 2–3 timmar). För mer info, besök kroderbanen.no eller vy.no.

Dags att fira! Och boka in premiärskidresan till den 16e april.

"En ny förbindelse med nattåg från Malmö till Basel i Schweiz startas i april nästa år. Det blir tre avgångar i veckan åt båda håll året runt, skriver den schweiziska turistbyrån i ett pressmeddelande. Satsningen görs med stöd av den schweiziska förbundsförsamlingen och trafiken kommer att drivas av det schweiziska tågbolaget SBB i samarbete med tyska RDC Germany. Tåget rymmer cirka 350 passagerare i sov-, ligg- och sittvagnar och har även en bistro."

"En ny förbindelse med nattåg från Malmö till Basel i Schweiz startas i april nästa år. Det blir tre avgångar i veckan åt båda håll året runt, skriver den schweiziska turistbyrån i ett pressmeddelande. Satsningen görs med stöd av den schweiziska förbundsförsamlingen och trafiken kommer att drivas av det schweiziska tågbolaget SBB i samarbete med tyska RDC Germany. Tåget rymmer cirka 350 passagerare i sov-, ligg- och sittvagnar och har även en bistro."
Kan nog börja kyla skumpan…🍾 Men! Från vad jag läser här har de visserligen släppt biljetter, men den nödvändiga subventionen från staten är inte klubbad. Ska behandlas i december. Om det blir nej får man pengarna tillbaka om man bokat.

Ååå, den som ändå bodde i Malmö. Kuligt för er där nere.
Ni har ju bra läge ner till Alperna.
Jag får nog fortsätta harva runt den här stenhögen där jag bor!

Kul! Vad tror ni prislappen landar på tur och retur?

Enligt länkar nedan (där NightRide ju är en intressant samlingsplats för europeiska natt-tåg mm) börjar biljetter säljas den 4 november så håll utkik! Antar att det finns goda kommunikationer med tåg vidare från Basel direkt till en hel del schweiziska skidorter?

"Prices will be similar to existing night train routes from Switzerland..."

Enligt länkar nedan (där NightRide ju är en intressant samlingsplats för europeiska natt-tåg mm) börjar biljetter säljas den 4 november så håll utkik! Antar att det finns goda kommunikationer med tåg vidare från Basel direkt till en hel del schweiziska skidorter?

"Prices will be similar to existing night train routes from Switzerland..."

Ja, från Basel går tåg i flera riktningar så man kommer nära bergen. Främst västra och centrala delarna. Får nog räkna med minst ett byte till beroende på destination.

Ja, från Basel går tåg i flera riktningar så man kommer nära bergen. Främst västra och centrala delarna. Får nog räkna med minst ett byte till beroende på destination.
Jag har dålig koll på Schweiz: vilka relevanta skidorter är nära från Basel,
jag ser att Engelberg ligger bra till. finns det fler?

Jag har dålig koll på Schweiz: vilka relevanta skidorter är nära från Basel,
jag ser att Engelberg ligger bra till. finns det fler?
Ja, Engelberg är väl en av de närmaste. Byte här i Luzern och typ 2h totalt.
Går även direkttåg till Interlaken (Jungfrauregionen och stora delar av Berner Oberland) och till Visp/Brig med alla skidorter i Oberwallis (Zermatt, Saas-Fee, Aletscharena, Lötschental, Bellalp m.fl.). Men då är det väl minst 3h totalt.
Osäker om det går tåg direkt till Chur (där man kan åka vidare till de flesta skidorterna i Graubünden), kanske måste byta i Zürich.

Senast ändrad:
Har gjort malmö-andermatt och malmö-zermatt några gången via nattåg Hamburg-Basel.

En nackdel där är att tågen i CH är riktigt dyra. Basel-Zermatt tor kostar knappt 3000 sek (utan rabattkort halbtax, vilket man inte ser ut att kunna räkna hem på en resa.)

Har gjort malmö-andermatt och malmö-zermatt några gången via nattåg Hamburg-Basel.

En nackdel där är att tågen i CH är riktigt dyra. Basel-Zermatt tor kostar knappt 3000 sek (utan rabattkort halbtax, vilket man inte ser ut att kunna räkna hem på en resa.)
3000:- är vad du får interrail med 4 resdagar för.. vilket gäller på det här tåget.

Såg lite på Sbb, den sträckan du beskriver, det verkar vara 1500:- tur och retur att köpa biljett rätt av om man åker idag. Köper man 1-2 månader innan får man ännu lägre pris, alltså ner mot 750:- tur och retur.

För er andra. Från Basel SBB till Zermatt är det 3.5 timme med 1 byte.

Senast ändrad:
3000:- är vad du får interrail med 4 resdagar för.. vilket gäller på det här tåget.

Såg lite på Sbb, den sträckan du beskriver, det verkar vara 1500:- tur och retur att köpa biljett rätt av om man åker idag. Köper man 1-2 månader innan får man ännu lägre pris, alltså ner mot 750:- tur och retur.

För er andra. Från Basel SBB till Zermatt är det 3.5 timme med 1 byte.
Hur funkar det med interrail, man kan alltså åka hela vägen från Sverige fram till valfri skidort med tågstation? Hur hade du lagt upp en resa med sånt kort där man bara vill åka fram och tillbaka med 7-9 dagars mellanrum? Dvs har du koll på vilket antal dagar som är mest fördelaktigt?

1500 tur och retur är med rabattkort (halbtax abo) kostar dubbla utan. Men låter bra med billigare om man har möjlighet att boka längre i förväg.

Senast ändrad:
Hur funkar det med interrail, man kan alltså åka hela vägen från Sverige fram till valfri skidort med tågstation? Hur hade du lagt upp en resa med sånt kort där man bara vill åka fram och tillbaka med 7-9 dagars mellanrum? Dvs har du koll på vilket antal dagar som är mest fördelaktigt?

1500 tur och retur är med rabattkort (halbtax abo) kostar dubbla utan. Men låter bra med billigare om man har möjlighet att boka längre i förväg.
Precis. Alla som bor söder om Umeå klarar sig på 4 resdagar inom 30 dagar. Vilket är det kortaste man kan köpa. 283 euro.

Vissa sträckor behöver tillägg med sittplatsreservation. Typ SJ men inte Öresundståg. Allt sånt ser man på railplanner appen som är guld värd. Sbb är inte säkert det behövs sittplatsreservation på den längre sträckan mellan Malmö och Basel. I Schweiz är det inte nödvändigt. En billigare tilläggskostnad jmft med vanligt biljettpris tillkommer för ligg- eller sittvagn.

Frågan är hur SBB lägger upp det biljettmässigt. Jag skulle nog invänta prissättning innan jag bestämde mig, se om de kan ge bra priser om man bokar hela vägen från Malmö till skiddestination utan Interrail.

Tillbaka
Topp