Instabil tå-del på bindningen?

Peter_K

Medlem
Jag var i Zermatt förra helgen och lekte lite i pisten. Förhållandena var inte de bästa med mestadels flatljus och lite regn mot slutet av dagen. På morgonen höll sig snön i hyggligt skick eftersom det var någorlunda kallt och då gick det att ligga på rätt bra de gånger det blev glipor i molnen så man såg nåt.

Vid tre-fyra olika tillfällen kändes det som att tådelen på mina bindningar inte riktigt höll fast pjäxan som den skulle. Det kändes som att foten vickade lite i sidled och att bindningen var på väg att släppa men sen "hoppade" tån på pjäxan tillbaka på plats igen. Detta hände när jag tryckte på rätt ordentligt i skärande svängar på förhållandevis hårt underlag (långtifrån optimalt underlag för tävling men ändå inte mjuk vårsnö). Det kändes som att det hände framförallt mitt i svängen.

Tänkbara orsaker? För löst åtdragna bindningar? Taskig kontakt mellan pjäxa och bindning? För klena mag och rygg-muskler för att orka hålla fram överkroppen genom hela svängen? Nåt annat?

Skidorna är ett par Völkl Mantra med Marker 14 Free bindningar skruvade till 7.5. Jag väger runt 65 kg och åker skapligt.

Tja Peter. Kolla med vårat orakel på bindningar MnO. Finns som vän på min lista. Han brukar lösa allt så...

Tjena Peter. Detta låter som om förspänningen på bindningen inte är riktigt rätt. För att kolla detta sätter du pjäxan i bindingen och kollar den lilla skruven under den du ställer vikten på bak. Huvudet på den lilla skruven ska ligga i linje med övrig plast där runt. Sticker skruven ut när du klickar i pjäxan kan du ha svaret på ditt problem där. då är de bara att dra åt.
Hoppas att förstod mitt svar.
Kalle

Sitter på jobbet just nu så jag ska spana på förspänningen ikväll. Har aldrig micklat med den förr så det är risk att det kommer mer frågor då :)

Sorry att jag snor din tråd lite...

Hur mycket brukar ni låta häldelen skjuta bak? Alltså hur ställer ni in förspänningen? På mina 916 har jag testat lite olika men nu har jag den inställd så att den skjuter bak några mm, kanske 2-3, när pjäxan är i.

taskig förspänning är roten till allt ont...

Skruven verkar snarare sticka in än sticka ut:

img2765xl2.jpg

Fast det verkar finnas ett svart plaststreck till som jag gissar är för att måtta in saker. Det syns skapligt väl i den här bilden:

img2772tr8.jpg

Strecket jag pratar om är det svarta strecket som sitter i mitten på metallspåret. När man trycker i pjäxan glider häldelen bakåt. På ena bindningen hamnar strecket precis under häldelen när pjäxan är i (som på första bilden). På den andra hamnar häldelen en bit framför strecket (som på andra bilden).

Räcker det med att jag pillar på nedersta skruven och ser till att den är i linje med plasten när pjäxan är i eller behöver jag göra nåt mer? Intuitivt känns det som att jag minskar på förspänningen om jag släpper på den skruven eftersom båda som sagt sticker in snarare än sticker ut med pjäxan i bindningen.

Senast ändrad:
Tjena.

Om skruven har en fasning så brukar det vara den som ska vara i linje med plasten, har den ingen fasning så låt hela skruven vara i linje med plasten. detta är en ganska generell måtstock för bindningar som inte har ett "kontrollfönster" vilket marker inte har. Inte för att det är kass, tvärtom. Marker är skitbra. Man ska inte låta förspänningen sticka ut några millimeter eller in några millimeter. det är skitkass, för då gäller inte DIN-skalan i bindningen.

Det behöver inte vara förspänningen. Kolla så att du har rätt tåhöjd i bindningen. det finns en skruv ovanpå tådelen. Generellt sett kan man säga att om du har pjäxan i bindningen och trycker den bakåt så ska man kunna få in ett kreditkort mellan själva plattan och pjäxsulan. hoppas jag kunde hjälpa.

peace

Såvitt jag minns har skruven ingen fasning. Ska kolla tåhöjden också.

Finns det ingen manual eller liknande på nätet med sprängskiss och instruktioner för hur man gör egentligen? Jag hittade bara massa produktpresentationer på Markers websidor och Google gav inget...

Lite letande på TetonGravity gav samma som Kalle skrev ovan (forward pressure är förspänning på engelska). Med tanke på att skruven är en bit innanför plasten känns det som att förspänningen är rätt, återstår då tåhöjden som sagt.

Det räcker att du skruvar på den nedre skruven så att den är i linje med plasten, gör detta när pjäxan är nedtryckt såsom när du åker!
Ha det...

FF sa:
Det där ser ju ut som en sjukt gammal salomon bindning. Och mins jag inte helt fel så är de ju Marker vi diskuterar i detta forumet. Men det var en cool gammal bild.
Och de är som Johan säger skruva den så den ligger i linje med plasten.
Sen vet jag att de kan vara problem med fjädern i Markers framdel. Men de brukar ju först bi efter många år. Ja ja hoppas att du lyckas fixa problemet.
Kalle Kax

Bilden föreställer 916. Eller 997. Spelar ingen roll eftersom de är identiska... Vet att tråden handlar om Marker. Men det är ju bättre att svara på Jarles fråga i forumet än i hans gästbok, så kan även andra ta del av informationen genom att använda sök-funktionen.

Tillbaka
Topp