Inställningar vid fotagrafering av skidåkning??

anders_linden

Ny medlem
hejsan. tänkte ta med mig en gammal Minolta SRT 101 kamera till alperna i vinter för att fota med på berget. Hur mycket bättre är en så gammal systemkamera än min nya Pentax s4i kompakt digitalkamera på att ta ex naturbilder över stora bergsmassiv?

undrar framförallt vilka inställningar man ska tänka på vid fotografering av skidåkning? har knappt fotat något alls tidigare....

Tack på förhand
/Anders

1/500 s och bländare 8 om solen skiner, annars låter du bli kameran och åker själv.

Det knixiga brukar vara att exponera rätt i snö. Om du har spotmätning på kameran underlättar det betydligt. Då mäter du ljuset i snön och överexponerar med ca 2 steg (går naturligtvis att göra med andra ljusmätningsmetoder, men det är lättare att kontrollera VAR man mäter om man har spotmätning.) Använd manuella inställningar!! Använder du något motivprogram är sannolikheten väldigt stor att kameran luras (pga att du ställt in exponeringen efter snön, och sen råkar åkaren med en mörk jacka lura ljusmätaren) och kameran överexponerar därmed bilden alldeles för mycket.

Det enklaste sättet att få korrekt exponerade bilder är att använda en lös ljusmätare, som mäter infallande och inte reflekterat ljus.

Hoppas att detta hjälpt lite.

Vad är spotmätning? finns det i en kamera från 70-talet?
Hur ställer man in överexponering? Är det det som heter AE Metering på min lilla digitalkamera, och som går från -2 till +2?

Spotmätning kan mycket väl finnas på gamla kameror från 70-talet. tyvärr känner jag inte till just din modell. Spotmätning innebär att du mäter på en liten punkt (spot) mitt i sökarbilden. Har du inte spotmätning blir det lite svårare, eftersom ljusmätaren tar hänsyn till större del av bildytan.

Du har knappast nån spotmätning på digitalaren. AE metering skulle jag gissa betyder Auto Exposure metering (automatisk exponeringsmätning, men jag vet inte)

Siffrorna -2 till +2 anger hur bilden kommer att exponeras. - 2= 2 stegs underexponering och +2 = 2 stegs överexponering. 2 stegs överexponering av snö i solljus brukar ge bra exponerade bilder. Observera att det inte blir korrekt exponerat om du mäter på andra ytor än snö i solljus. Har du till exempel en skidåkare i bilden och kameran överexponerar bilden 2 steg blir bilden för ljus. Därför skall du använda manuella inställningar, så att inte kameran blir lurad.

Antag att du skall ta en bild på en åkare i solljus med din Minolta. För att det inte skall bli rörelseoskärpa bör du ha en exponeringstid på minst 1/1000 sek. Du ställer därför in slutartiden på säg 1/1250 sek. Därefter mäter du ljuset i snön. Vid solljus brukar en slutartid på 1/1250 sek ge ett bländarvärde på ca f/5,6 vid 2 stegs överexponering, givet att du använder iso 100 film.

Nu är det bara att plåta!

/mvh Johan

ok. den är helmanuell så jag kan inte välja mellan olika mätningar tror jag inte, men den mäter kanske bara i den lilla cirkeln i mitten i sökare??
däremot kan jag välja spotmätning på digitalaren, tror jag, kan välja mellan hela, halva och bara en liten spot i mitten... tyvärr kan jag inte köra med manuella slutartider på den, därför blir det nog svårt att köra på 1/1000 eller mindre.
jag kan även bara välja ner till 1/1000 del på systemkameran, så jag får väl köra på det...

tack för tipsen

/Anders

När det gäller naturbilder brukar de generellt kräva hög detaljåtergivning. Film i en systemkamera är överlägsen alla pocketdigitalare när det gäller detaljåtergivning. Naturligtvis är optiken väldigt viktig, skarp och ljusstärk optik är DYR, särskilt om man vill ha zoomar.

Tips på film: Gärna varmtonsbalanserad dia, som Kodak Ektachrom E 100 GX. Ektachrome E 100 VS ger mer tryck i färgerna än E 100 GX, men ska man blanda in porträttbilder mellan skidbilderna är den filmen inte att föredra, hudtonerna blir inte bra. Flammigt och rött, inte snyggt. Fuji Velvia (riktigt finkorning och TRYCK i färgerna) eller Provia är andra fina alternativ. Använd gärna skylightfilter eller UV-filter för att undvika den blåton som brukar bli på hög höjd.

Vill du använda negativ färgfilm funkar Fuji Superia bra, mycket färg, och den är dessutom billig. Själv tycker jag att Kodak Portra 160 VC är en fin film, mindre tryck i färgerna än Superian, men den funkar till skillnad från Superian kanonbra till porträtt.

/Johan

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp