Inställningsproblem med Diamir fre.pro.

Christiam

Aktiv medlem
Hej!
Slog till på ett par skidor med diamir freeride pro bindningar men får inte fast pjäxan...
Har ställt in på sulans längd men pjäxan vill inte fastna. Läste i manualen att det rekommenderas ett visst DIN ISO vilket inte säger mig någonting. Har försökt tagit reda på dessa värden på pjäxan men inget hittat. Kan det vara så att pjäxan är för hög för bindningen? Det ser ut som att den är för hög i hälen men kan kanske lika väl bero på dålig inställning av bindningen från min sida. Är ganska oerfaren av bindningar.
Tack på förhand.
Christian.

Vad har du för pjäxor? Finns det möjlighet att höja/sänka bakdelen av bindningen? Det kan vara så att sulan är så pass hög att det inte riktigt passar till bindingen...

På bindningen ställer du in två saker:
1. Längden, så det passar till pjäxan.
2. DIN-motståndet, vilket är mellan 4-12 på din bindning. DIN-inställningen bestämmer hur pass högt motstånd det ska vara på bindningen innan den löser ut vid en eventuell vurpa eller liknande. DIN ställer du in både på framdelen och bakdelen av bindningen, det borde finnas en nivåmätare som du kan skruva upp eller ner för att ställa upp eller ner motståndet.

Dvs. har du bindingen inställt på DIN 4 kommer den lösa ut väldigt lätt. Detta rekommenderas inte då det kan vara farligt för dig om bindingen löser ut bara för du kör på ett gupp eller liknande. Har du ställt bindningen på DIN 12 kommer det krävas mycket kraft innan den löser ut t.ex. en ordentlig vurpa. Min rekommendation är att du börjar med att ställa in DIN på 7-8. Tycker du sedan att bindningen släpper för lätt om du ramlar eller tjuvlöser när du åker skruvar du upp motståndet.

En bindnings DIN-tal kan ofta avslöja hur pass "seriös" den är. DIN upp till 8-10 är oftast för barn. En bindning med DIN upp till 12 är oftast prisvänliga, helt ok för normalt användande av vuxna människor. DIN upp till 14 klarar ofta tuffare tag och mer erfarna åkare. Bindningar med DIN upp till 16-18 är ofta dyra och gjorda med inslag av stål, men väldigt stabila och klarar både oerhört tuffa tag samt tuffa åkare.

Senast ändrad:
Tack för svar och hjälp!
Har provat med en Nordica sportmachine och en Head edge men ingen av dem vill fastna ordentligt. I manualen står följande:
They are designed for the following standard boot
soles:
• Alpine touring ski boots for adults DIN ISO 9523
• Alpine boots for adults DIN ISO 5355

Det är detta värde jag funderar på om pjäxorna inte motsvarar. Har sökt runt som en galning för att förstå DIN ISO värdena på pjäxorna men inte blivit klokare. DIN inställning på skidan har jag koll på.

Helt vanliga pjäxor uppfyller bindningsnormerna. Renodlade turpjäxor behöver turbindningar som klarar av den tjockare, ofta Vibramifierade sulan. Det är touring-normen.

Så det är inga problem med pjäxorna, det är bindningen som strular. Om du inte får i den ordentligt är det enklaste felet nog att du ställt in fel längd på häldelen.

Klart, en skruv som flydde under transporten som ställde till det. Försökte ta bort inlägget men vet ej hur.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp