Isigt och hårt underlag med snowboard?

Niiiicke

Medlem
Har tillbringat 2 veckor uppe i fjällen nu och funderat på en sak. När det är hårt och isigt i pisterna och offpist så har jag lite svårt att få grepp med stålkanterna på brädan. Lätt att få felskär och hugg även att man ramlar och ibland tappar balansen. Jag vet att man ska köra hårt med stålkanterna men ibland hjälper inte det. Kan nämnas att jag alltid slipar mina stålkanter inför säsong. Detta medför att man omedvetet inte satsar 100% när det är sådant underlag men är det lite lössnö, slask, uppåkt snö eller annat i backen så är det absolut inget problem. Och ju brantare det blir ju större bekymmer har jag vid isigt och hårt underlag. Kan nämnas att jag har en freeridebräda som är gammal och sliten
( Burton floater 163). Kanske problemen blir lösta när jag får Glissade! :-)

Någon som har liknande problem?

Senast ändrad:
Lär dig få tryck i mitten på stålkanten. Får du inte ner mitten utan bara nose eller tail (om du lutar dig fel i svängen) så glider du ut och tappar fästet. Annars är det vanligt att man sladdar ut undermedvetet för att bromsa ner om man är lite osäker. Att bara kanta och låta det bära iväg håller heller inte alltid om det är seriöst brant. Men då snackar vi nästan hoppsvängar istället. Vill du träna att köra på is eller hårt underlag är det bra med en bred pist. Du släpper upp den på kant och låter det bära iväg, sedan sladdar du inte utan bara fortsätter svängen tills du kommer nästan 90 grader tvärs över pisten. Då lär du träna in att våga trycka till ordentligt.

Vill du ha teknologisk hjälp kan du alltid köpa Magne-traction eller liknanade. Funkar riktigt bra!

skulle vilja säga att det du behöver är att du byter kant väldigt tidigigt i svägen och på så sätt kan du bli av med lite av gravitationen ut med svängen istället för att få alla krafter att arbeta emot på slutet av svängen.. men som rydellen säger så är possition allt i snowboardåkning... står vi inte rätt så blir det pannkaka!

NP_Sweden sa:
Kan nämnas att jag alltid slipar mina stålkanter inför säsong.
Om det är den enda gången du slipar kanterna så har jag iaf hittat ditt största problem. Skärpan på en stålkant håller mellan en och ett par dagar beroende på underlag, sen måste den slipas igen för att kunna räknas som vass.

Jag ska träna på att trycka i stålkanterna på isigt underlag när jag drar till åre nästa vecka. Tack för tipsen förresten! Det intressanta är att jag har de största problemen att köra fort och svänga på isigt underlag när de svarta pisterna är som brantast och det är såå irriterande. Men att köra hoppsvängar i 30 - 40 graders lutning i djupsnö är då mycket lättare än att åka på isigt underlag på en flackare lutning, lite underligt egentligen. Men man kanske skulle slipa stålkanterna lite ofta då, jag trodde i min enfald att det räckte att slipa en gång per säsong...hehe. Men sen kanske det blir bättre när jag får min nya bräda också. Tror ni att det är lättare att hålla kontrollen när det är isigt och kuperat med en längre bräda jämfört med en kortare? Min burton är 163 cm och jag 195 cm så den brädan är ju alldeles förkort för mig. Tänkte på glissaden jag ska få som är 175 cm kanske gör åkningen mer stabil t o m kanske på isigt och ojämnt underlag, vad tror ni?

Att åka på hårt underlag kräver 3 saker:

1. Bra tryck framåt på brädan.
2. Trycket ska komma genom vinkling av överkroppen i förhållande till brädan. Du måste alltså ha tyngdpunkten över brädan, eller nära brädan. Annars kommer den inte att kunna hålla svängen. Inga "eurocarves" på hård snö med freeridebräda. Då trillar du.
3. Kanta brädan mer än vanligt.

Ett bra sätt att träna in detta på är som någon skrev tidigare att överdriva den skärnade svängen i branta områden, dvs områden där du vill träna. Sväng, sväng, håll svängen, fortsätt svänga, carva, håll svängen tills du skär ett mönster i pisten som nästan pekar uppåt, luta dig framåt och tryck in brädan i nästa sväng.

1. Se till att du har material till att åka på kant! På en vanlig snowboard med normal kant måste jag se till kanterna minst var 4-5 dag om jag åker där det är blankis. Ja. Så ofta! Men ofta räcker det med en gång i veckan. Annars köp en bräda med magne traxtion alternativt lämna in den på ultimategrip för slipning. Magne Traction fungerar bra och ultimate grip likså.

2. Mer material, Din Glissade kommer gå betydligt bättre pga längden etc.

3. Träna! Träna! Hur ofta trillar man när man åker igentligen? Inte ofta... Försökte leka Anja Pärsson i rödarapper/lundsrappet i Åre och det gick över förväntan: Det går att få grepp på varje blåfläck om man satsar till 100% ! Dock så gör det sjuhelvetes ont att åka ner med knäna i isen när det väl släpper...

Aja, se till att få hem din glissade och köp en bra kantslip! (Nej, dessa för 200 kr på stadium är inte bra, men bättre än inget).

Tack för alla tips, det blir hårdträning i åre på söndag! Men du pratade om magne traxtion, vad är det för speciellt med det? Det är kanske någon typ av specialstålkant? Jag tror då inte glissades modell Big Gun som jag beställt har det. Och en fråga till, ultimategrip det är väl något speciell teknik när det gäller slipning av stålkanterna misstänker jag? Och vilka fixar det i så fall!

Nosskire sa:
1. Se till att du har material till att åka på kant! På en vanlig snowboard med normal kant måste jag se till kanterna minst var 4-5 dag om jag åker där det är blankis. Ja. Så ofta! Men ofta räcker det med en gång i veckan. Annars köp en bräda med magne traxtion alternativt lämna in den på ultimategrip för slipning. Magne Traction fungerar bra och ultimate grip likså.

2. Mer material, Din Glissade kommer gå betydligt bättre pga längden etc.

3. Träna! Träna! Hur ofta trillar man när man åker igentligen? Inte ofta... Försökte leka Anja Pärsson i rödarapper/lundsrappet i Åre och det gick över förväntan: Det går att få grepp på varje blåfläck om man satsar till 100% ! Dock så gör det sjuhelvetes ont att åka ner med knäna i isen när det väl släpper...

Aja, se till att få hem din glissade och köp en bra kantslip! (Nej, dessa för 200 kr på stadium är inte bra, men bättre än inget).

Det är superhärligt att ligga och skära svängar med bräda när det är riktigt hårt eller isigt, men det kräver en del träning och kanske lite utrustning.

Ett tips som jag tycker funkar bra är att flytta ihop stancen något när det är riktigt hårt. Det ger bättre tryck i mitten av brädan. Beroende på vilken bräda du har kommer den uppträda annorlunda.

En "hård" bräda med kort svängradie kräver mera tryck för att ligga kvar i skär, men är ofta vridstabilare.
Mjukare bräda tycker jag följer underlaget bättre och lungnare när det är hårt.
De nya brädorna med titanal och liknande ger lugnare uppträdande och är väldigt vridstabila, men ack så tråkiga...
Beror lite på vilket humör man är på, om man orkar trycka fast varje sväng eller vill ligga och cruisa på kant.

Ett annat tips är att skaffa skydd.
Hjälm torde vara obligatoriskt liksom ryggskydd, men ett par pants med hårda skydd ger bättre självförtroende och man kan testa gränserna mer. Om man inte testa gränserna lär man sig sakta!

Kanta ordentligt och kom nära underlaget med kroppen, ett plus då är att man inte faller så långt!

Ultimate Grip är fantastiskt! Och fördelen är att du inte behöver köpa ett visst märke utan kan förbättra kantgreppet på vilken bräda som helst. Man fräser helt enkelt bort delar av stålkanten ca 60 cm mellan bindningarna några tiondelar.
Kolla med Extrembutiken, de har en maskin för Ultimate Grip.

Ett sista tips: Hålla avstånd och ha ögon i nacken! De flesta tror inte att det går att sväng med bräda och särskilt inte på hårt underlag, vilket gör att det blir läskigt trångt ibland.

Roligt att höra lite olika vinklar på hur man ska åka på is med bräda! När det gäller skydd har jag det mesta. Ultimate Grip verkar inte fel, har för mig att jag har hört någonting någongång om det. Men kan det inte vara skadligt att ta bort lite av stålkanten då och ska inte stålkanterna vara ok från början? Tänkte speciellt på att jag snart får en ny bräda! Någon som vet om det finns någon typ av maskin som underlättar kantslipandet om man själv är helkass på att slipa och fila kanter...hehe. Tänkte på vanlig hederlig kantslipning!

Carbonflex sa:
Det är superhärligt att ligga och skära svängar med bräda när det är riktigt hårt eller isigt, men det kräver en del träning och kanske lite utrustning.

Ett tips som jag tycker funkar bra är att flytta ihop stancen något när det är riktigt hårt. Det ger bättre tryck i mitten av brädan. Beroende på vilken bräda du har kommer den uppträda annorlunda.

En "hård" bräda med kort svängradie kräver mera tryck för att ligga kvar i skär, men är ofta vridstabilare.
Mjukare bräda tycker jag följer underlaget bättre och lungnare när det är hårt.
De nya brädorna med titanal och liknande ger lugnare uppträdande och är väldigt vridstabila, men ack så tråkiga...
Beror lite på vilket humör man är på, om man orkar trycka fast varje sväng eller vill ligga och cruisa på kant.

Ett annat tips är att skaffa skydd.
Hjälm torde vara obligatoriskt liksom ryggskydd, men ett par pants med hårda skydd ger bättre självförtroende och man kan testa gränserna mer. Om man inte testa gränserna lär man sig sakta!

Kanta ordentligt och kom nära underlaget med kroppen, ett plus då är att man inte faller så långt!

Ultimate Grip är fantastiskt! Och fördelen är att du inte behöver köpa ett visst märke utan kan förbättra kantgreppet på vilken bräda som helst. Man fräser helt enkelt bort delar av stålkanten ca 60 cm mellan bindningarna några tiondelar.
Kolla med Extrembutiken, de har en maskin för Ultimate Grip.

Ett sista tips: Hålla avstånd och ha ögon i nacken! De flesta tror inte att det går att sväng med bräda och särskilt inte på hårt underlag, vilket gör att det blir läskigt trångt ibland.

Senast ändrad:
"Men kan det inte vara skadligt att ta bort lite av stålkanten då och ska inte stålkanterna vara ok från början? Tänkte speciellt på att jag snart får en ny bräda!"

Om du är osäker på hur det funkar så kolla med grabbarna på Ultimate Grip, eller testa en Extrem Device med UG. Jag tror de har för hyra/test i butiken.

Min tanke var att du inte har något att förlora utom några hundralappar på att slipa den gamla brädan. Du får ju snart en ny ;-)

Jag får nog laborera med kantslipandet på min gamla bräda då tror jag! :-)

Carbonflex sa:
"Men kan det inte vara skadligt att ta bort lite av stålkanten då och ska inte stålkanterna vara ok från början? Tänkte speciellt på att jag snart får en ny bräda!"

Om du är osäker på hur det funkar så kolla med grabbarna på Ultimate Grip, eller testa en Extrem Device med UG. Jag tror de har för hyra/test i butiken.

Min tanke var att du inte har något att förlora utom några hundralappar på att slipa den gamla brädan. Du får ju snart en ny ;-)

Tillbaka
Topp