Islands glaciärer?

Kirurgen

Ny medlem
Islands glaciärer?
Tja på er...

Nästa sommar hade jag tänkt dra med mig ett gäng o köra Island runt med Jeep, visst låter det underbart!
Min fråga till er är om ni varit på island eller kanske hört något om hur skidåkningen är på island.
Man kan ju inte åkt runt o kört klättring, kayak på hela ön och inte testat skidåkning, det vi alla brinner för!

Skriv gärna,, om ni är sugna på at hänga med? inget är omöjligt...

Islands glaciärer?
Hej, jag bor på island och jag kan sägja att skidåkning här inte är väldigt glamorös. Vi har dock fått ganska mycket snö, och en anläggning har öpnat. Men för det mesta då e skidåkningen här inte så bra som på andra ställen...Jag kan också inte rekkomendera att du kör på glaciärerna här för att de e mycket farligt, och om du tänker på att skaffa en guide då finnst det inte så många med den nödvändiga kunskapen. Hoppas at jag inte har krossat någon dröm eller nått och om du värkligen vill pröva då "nothing is impossible"...lycka til i alla fall...(ps. om min svenska inte e så bra då är det förmodligen för att jag inte har bot i sverige på en ganska lång tid)

Islands glaciärer?
Det är några team som varit där o filmat o fotat lite tidigare. Kolla gamla tidningar om du har lust (bibliotek är billigt). Vad jag minns av materialet så verkade det knappast finnas någon toppenåkning. Men har man möjligheten att åka på udda ställen så är det ju alltid kul.

Kom dock ihåg att Island är dyrt som fasiken (var i a f det när jag var där för några år sedan). Det är som vanligt bra att vara rik alltså.

En del glaciärer ligger så otillgängligt att det kan vara svårt att nå dem utan monsterhiker.

Glöm förresten inte att hyra en bil med bra prestanda, jvlgt stora däck och snorkel. Vatten över motorhuven trots stor jeep är vanligt.

Islands glaciärer?
Tjaba

Vi har faktiskt gått i samma tankebanor. När skulle ni isåfall dra??? Vi funderade på början av Juni, då vi hittat billiga flygbiljetter (2000 t.o.r) Har dock ingen aning om aning om ifall det finns shysst åkning då. Än så länge är planerna bara på ett "drömstadium". Vi hade kanske tänkt oss en tvåveckors o kombinera ridning/fiske och skidåkning. Vi blir 5 st som reser, men det är bara två av oss som vill åka skidor. Kanske det vore fördelaktigt att dela guide??

Hör av dig om du hittar bra info, som du vill dela med dig av.

Islands glaciärer?
"Island runt" är inte den bästa utgångspunkten för den som vill åka jeep och möta äventyr, natur och glaciärer. Då ska man skynda sej och tänka om- "Korsa Islands inland", och man får uppleva nåt helt extremt och enastående!

Förra sommaren åkte jag färjan till Island med min egen modified jeep och jag ska åka dit nästa sommar igen efter midsommar. Det är helt sanslöst roligt, vackert, spännande och annorlunda.
De glaciärer vi körde upp på (två olika delar av Vatnajökull) erbjöd inte direkt underbar puder.
Snön var slaskig på ytan och permafrost under, allting uppblandat med svart grus. Dock mindre grus längre upp.
Nu är ju Vatna stor som Södermanland, och läskig att köra bil på. Man får köra överallt på glaciär men det är livsfarligt pga djupa osynliga sprickor.
Jag skulle också gärna få kontakt med Islandsresenärer -06!

Min resa finns på resdagboken.com för den intresserade:

http://www.resdagboken.nu/Default.aspx?documentId=24&section=myimagegalleries&journeyId=10862

Islands glaciärer?
Bor för tillfællet pð island, det finns nðgra anlæggningar, men dom ær inget att hurra för, om ni vill ðka pist sð har Akureyri den bæsta anlæggningen. Om ni vill bege er upp pð glaciærerna sð ær en guide næstan ett mðste.

Mðste instæmma att "Korsa Islands inland" bðdar för mer æventyr. Kan verkligen rekomendera att hyra en snöskoter (eller flera), dels för att det ær för jævligt roligt och för att det ær smidigt. Om jag inte minns helt fel kan man hyra skotrar och guide och ðka upp mot nordisland med dessa, ska tydligen vara en höjdare. Men allt kostar, Island ær förbannat dyrt!!

Islands glaciärer?
tackar för alla intressenta inlägg, att korsa islands inland låter helt klart sjysst.

Har redan en riktigt fet jeep stående på islands fastland men att hyra snöskotrara lockar....

om d verkligen är så att någon tar tag i en sådan resa är jag garanterat på, har redan börjat spara pengar :)

take care

Tillbaka
Topp