Japan 16/17

flygplahn

Ny medlem
Japan 16/17
Tjohej!
Ska till Hakuba nästa säsong och undrar om någon annan varit där och flängt? Har fixat boende redan men kommer antagligen inte ha jobbvisum. Så är det någon som har erfarenhet av cash jobb där? Enkelt att få?

Vart åker man billigt t/r när ens 90 dagar över? Åker dit i november och tänkte stanna till slutet av mars/april.

Sen bara om någon har allmänna tips så är det varmt mottaget!

loweaspeqvist

Ny medlem
Japan 16/17
Tjenare! Ska nog också en vända till Hakuba, bara en månad dock i Januari antagligen så kommer nog också dit, var där förra vintern och satan, det är bra! Jobbade inte själv men som icke-Japanska talande är det väl mest flippa burgare, disk etc som gäller skulle jag gissa på. Hör med
@Von_vettet !
Vad jag hört åker de flesta över till Korea det är väl närmst, kan gå färjor från kusten men det är mycket oklart.

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Japan 16/17
Läst artikelserien? ;) Är en bra start!

https://www.freeride.se/ja-pow-den-stora-japanguiden-del-1/
https://www.freeride.se/ja-pow-den-stora-japan-guiden-del-2/
https://www.freeride.se/ja-pow-den-stora-japanguiden-del-3/

Går att svartjobba, men det finns gott om aussies med visum, så det är inte alltid lätt utan att ha kontakter. Var bor du nånstans? Beroende på vilket boende kan de hjälpa dig med ev jobb. Rekommenderar dock starkt att låta bli att jobba.

Billigast är Korea, men det finns tyvärr begränsat med vettiga sätt att ta sig från Hakuba. Bäst blir typ oavsett att flyga från Tokyo, och då tycker jag personligen Taiwan är betydligt mycket mer awesome för en ringa extra slant (flygbiljett ligger väl på dryga tusingen mer).

Åk inte dit i november. Vänta till början av december istället, annars kommer du ha väldigt mycket tid att sitta av. Även dec är en riktig chansning, kan vara knäckbra, kan också vara totalt misär.

Jovisst. I Hakuba tappar du mycket om du inte turar.

Senast ändrad:

flygplahn

Ny medlem
Japan 16/17
Tack för hjälpen ska läsa igenom allt!

Jag ska på the Lab, min pojkvän är en sån där aussie som har lätt att få visum, han har varit där och jobbat förr. Sen ska jag nog jobba lite där för att få boende men antagligen inte för cash så därför jag letar annat jobb med vid sidan av. Varför rekommenderar du att inte jobba?

Blir nog i början på december efter en närmare titt på flyg.
Dags att införskaffa sig all utrustning till tur nu då ;) längtar!!

Von_vettet

Medlem
Japan 16/17
@loweaspenqvist varför fungerar inte mina notifieringar?!

tillbaka till frågeställningen: Jobba i japan= tråkigare än at jobba i alperna. Den lilla lön du får (Läs absolut max om du har tur) ligger på runt 1000 yen, vilket resulterar i dryga 83 SEK om man tittar på xe.com. Vill du jobba på berget? kalaskul! eller är det kul att ta hand om ett gäng australiensiska huvudfotare som inte kan åka vare sig lift eller pist när det snöat under natten? Eller för den delen komma hem efter midnatt för att sedan vara uppe vid 5 för att kunna hinna med bussen till orten för dagen eftersom du inte komma vilja/kunna åka Happo-one varje dag. De flesta jag vet om som jobbar/jobbat i dalen har varit på en strikt 6-dagarsvecka när de jobbar. eller 7. Så jobba på the Lab för att få lite rabatt på boendet och pk och ha kul istället.
Strak rekomendation: Gå en riktig lavinkurs innan du åker om du inte redan gått en. Lavinprognoserna är lite mellan tummen och pekfingret. vilket inte bådar gott när man har högrisk terräng runt knuten och australiensiska snowboardåkare utan ryggsäck mitt ute i ingenstans för att de bara följde spåren ner.
Lycka till så kanske vi ses i vinter!

loweaspeqvist

Ny medlem
Japan 16/17
Von_vettet sa:
@loweaspenqvist varför fungerar inte mina notifieringar?!

eller är det kul att ta hand om ett gäng australiensiska huvudfotare som inte kan åka vare sig lift eller pist när det snöat under natten?
Mitt fel, taggade fel först sen editade, tror att freeride kanske missade att skicka en notifikation då.

Gällande australiensarna kan väl Billy-The kid lära sitt landsfolk en del inför nästa säsong.

shivas

Ny medlem
Japan 16/17
Lånar tråden,

Har för avsikt att åka till Japan i Januari-februari.
Reste 2016 säsong med personer jag träffade här på freeride, till Hakuba.
Det var trevligt som attans. Har du ambition att få till en resa till Japan i år och behöver sällskap?
I sådana fall är du välkommen att skjuta iväg ett PM till mig, där jag kan berätta mer om mig själv och min skidåkning.

Allt gott.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp