Japan

vindfri

Ny medlem
Hej,
Vi är ett par gubbar som planerar skidresa till Japan. Vi har ett par frågor som vi önskar er hjälp med. Hoppas på svar från er som faktiskt varit på plats. Reseskildringar kan vi läsa själva.

* Vilken plats är bäst. Hokkaido, Hakuba eller annat?
* När är bästa tiden att åka?
* Via arrangör eller själv?
* Hyrbil eller inte?

Tacksam för svar
Jack

steglund

Aktiv medlem
Jag tror du fick svar på det mesta i artiklarna som Vattendroppe länkade till, men jag kan komplettera med mina erfarenheter.

* Vilken plats är bäst. Hokkaido, Hakuba eller annat?
Vad som är bäst är väldigt subjektivt. Om ni vill ha partyliv på kvällarna och inte bara skidåkning, har jag en bild av att Niseko och Hakuba är i princip de enda alternativen värda namnet.
För mindre konkurrens om den orörda snön finns det andra ställen som är betydligt bättre - Okushiga Kogen, Geto Kogen, Myoko Kogen, Lotte Arai och till viss del Kiroro och Rusutsu. De tre sistnämnda domineras av stora, dyra och kitschiga lyxhotell. I Rusutsu går det att hitta några fåtal ställen med billigare boende, men då gäller det att vara tidigt ute.
För lite "vildare" åkning i liftburen men mer "obanad" terräng rekommenderas Tenjindaira, Hakkoda eller Kurodake.
När det gäller utflykter bortanför liftburna områden har jag dålig koll på vad som är bäst.
Om ni kommer till Geto Kogen kan jag guida er runt till godbitarna, eftersom jag kommer att vara där från mitten av december och minst tre månader framåt. Skidområdet är mindre än många svenska, boendet består av en stor sovsal med 88 bäddar och det enda som finns att göra är skidåkning, äta på restaurangen och bada onsen, men stället är ett av Japans allra snörikaste (viket inte säger lite).
I Niseko-trakten kan Lodge Moiwa 834 intill det mindre och inte lika överbefolkade systemet Moiwa rekommenderas. De har ett utmärkt och överkomligt boende med kapselrum, även om madrasserna är alltför tunna och mjuka. Från Niseko går det också att följa med på arrangerade dagsutflykter till närliggande Rusutsu och Kiroro.

* När är bästa tiden att åka?
Januari och februari. I mars slutar det snöa och det är snöfallen som är grejen med Japan. Kurodake har stängt för "underhåll" (för mycket snöoväder) i januari och februari.

* Via arrangör eller själv?
Såvida ni inte har planer på att följa med på en organiserad resa med guidade turer och skidbestigningar utanför skidområdena, finns det ingen anledning att betala flera tusenlappar för att någon ska sätta ihop ett paket åt er. Det är oftast väldigt lätt att göra på egen hand. På hotellens hemsida brukar det finnas information. Jag bokade flyg, transfer, boende och skidhyra på egen hand hemifrån och då kunde jag anpassa efter vad jag själv ville ha. Det krävs bara lite tid framför datorn.

* Hyrbil eller inte?
Hyrbil kan naturligtvis vara en tillgång, men för egen del tycker jag att vänstertrafik och vinterväglag i snöyra blir för mycket. På vissa orter går det istället att följa med på arrangerade bussutflykter över dagen till närliggande områden. Glöm inte att ansöka om internationellt körkort i förväg, om ni ändå väljer att ta en hyrbil.

För en utförlig genomgång av de olika skidområdena i Japan rekommenderar jag https://www.powderhounds.com.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp