Jibber nära döden (VIDEO)

Såg den igår 13/12 på compfused.com. Helt stört. Det verkar ju som om det var en bottenlöst grotta under honom. Akta er för glaciärer gott folk!

Shit. hur fick dom upp han?
Windstedt som sitter vid sprickan med camobyxor? Han är ju fan as nära han också, kanske inte att ramla i men han är ändå jävligt nära.

Hej då

aa det var lite sktechy men han han klämmde fast sig med hjälp av händer och huvud.. antagligen drog dem upp han genom hans stav eller arm..

Klippet är från Poorboyz film Ready Fire Aim, extra meterialet. Finns med i filmen också men inte lika långt om jag inte minns helt fel.

det stod typ i nån freeze att henke räddade rory:S ready fire auim e de iaf

har sett klippet,men kommer inte i håg vilken film det var..

Sitter och skakar....

Hur drog de upp honom? Kan det där hända på vilken glaciär som helst, hur fan ska man undvika dem?

Skiersdown: Om glaciären ligger i ett skidsystem så finns det oftast staket runt områden med sprickor. Men om du knallar upp på en "vanlig" glaciär så får man se upp själv för sprickor.

Jag tror inte de drog upp han genom staven. Tycker de ser på tok för smala ut för det.... Dessutom verkar det opraktiskt.
Hela idén med att jibba där känns rätt ogenomtänkt.

Jo, men så mycket utanför var det inte, tror tillochmed att det är en smal "glidar pist" han droppar in från. Sen ser man ju backen med massa folk åkande klart och tydligt i slutet..

Sjukt med såna där hål..

Säger som killen på filmen: Holy shit!
Men hur fan kan dom låta killarna hoppa där när det är en fet glaciär där?

Nämen se! Ett, som tur är, levande bevis på att jibblers ska hålla sig till parken =)

Glaciärsprickor finns där glaciärer finns. De göms oftast av snö sk snöbryggor. Allteftersom tiden går, temperaturen förändras, nysnö tillkommer som blir blötsnö vid blidväder förändras snöbryggornas hållfasthet. Skaffa Er någorlunda kunskaper om glaciärer och vad som krävs av Er för att kunna vistas någorlunda säkert på glaciärer innan Ni ger Er ut på dem. Har läst att det förolyckas och skadas mer folk i Chamonixdalen p.g.a fall i sprickor på glaciärer än av laviner.

Ett exempel på en olycka var att en person vurpade och tappade skidorna, han ställde sig upp och började knata upp en bit i "backen" för att hämta skidorna då, ploff, blev bara ett litet hål kvar i snön, han klev rakt på en snöbrygga. Snöbryggorna håller oftast för att åka skidor/bräda över eftersom man fördela trycket på en stor yta. Personen i fråga överlevde dock då sprickan inte var djupare än 3m men den kunde lika gärna ha varit 30 m djup.

Ett tipps för att man ska förstå hur mycket sprickor det finns i en glaciär kan man besöka en glaciärerna på sommaren, då ser man tydligt alla sprickor. Första gången jag besökte en glaciär på sommaren trodde jag inte att man överhuvudtaget hade åkt skidor på samma plats bara några månader tidigare.

/Eder Leder.

jag har också sett den i nån film vet inte vilken men vilket cp han med kameran var när han bara stod och filmade iställety för att hjälpa honom upp!

Tillbaka
Topp