JJ vs Mr Pollard's Opus vs Bent Chetler

praxel

Ny medlem
Tjena!

Har sökt omkring lite på forumet och läst en del om dem olika skidorna, har hittat en del information men inget riktigt jämförande. Jag åker 70 % offpist, 20% pist och 10 % park. Jag vill prioritera offpist förmågorna, men även kunna carva påväg till liften och åka lite i parken. Jag är 178 cm lång och väger 74 kg. Jag har tittat på Armada JJ 185cm , Line Mr Pollards Opus 185 cm och Atomic Bent Chetler 183cm. Anledning till att jag har tittat på långa skidor är att jag fortfarande växer och vill kunna använda dem länge. Jag hade uppskattat om någon kan dela sina erfarenheter av dessa skidor och jämföra dem med varandra. Det kanske finns en annan skida som hade passat mig bättre?

Även, vilka bindningar kan vara bra?

Axel

Skidorna du skrivit är inte långa för dig, snarare ganska lagom. Nu har jag inga större åsikter om någon av skidorna utom att alla verkar bra och att Opus mycket väl kan vara bland den skidan jag själv är mest intresserad av i samanhanget.

Två skidor till jag tycker ska kika närmare på är Moment Night Train och Ski Logik Rock Star

Jag åker själv på JJ, har inte provat några andra men för att vara snäll kan jag skriva hur jag upplever JJsen.

Jag har ett par 185or som skulle visa sig vara för korta, vilket jag redan innan kunde förutspå då jag själv är runt 185. Skillnaden på dig och mig är att jag är 60% park och 40% puder, och då jag inte hittat mycket puder så har det blivit ännu mindre. Åkte bara park innan. När jag åkt puder har de flytit för dåligt tycker jag men de handlar nog om att de är för korta för mig skulle jag tro, är sugen på 195an dock då jag är väldigt nöjd med skidan i sig annars.

Blev chockad när jag åkte pist med dom första gången. Jag har en kortare bakgrund med tävlingar i slalom osv och självklart är det inte som ett par riktiga pistlagg men de funkade då bättre än vad jag uppfattat mina smalare park skidor som jag tidigare ägt. Funkade alltså över förväntan i pisten, och i parken älskar jag dom. Mycket roligare än de park skidorna jag haft.

Inte så mycket hjälp i själva offpistfrågan men jag tänkte att jag kanske kunde hjälpa på något plan. Väldigt mjuka också, men åter igen så är jag nog för tung och lång för dessa som puder skida.

Jag körde JJ:s större delen av förra säsongen, ca 80 skiddagar skulle jag tro. Jag är ganska precis lika långa som du, men kanske lite lättare (då iaf). Jag tyckte att 185:an passade rätt bra, om inte lite kort. Men så är jag ju lite knasig när det gäller skidlängder. Men jag gillade skidan, och ångrar inte att jag köpte dem. Körde kanske 75% offpist med alla möjliga sorters snö. De resterande 25% var allt från park till is i alperna. Det är en hyfsat mjuk skida, så den är rätt lekfull. Den kan dock hålla ihop om man kör lite fortare och brantare också, men det blir inte optimalt. Om jag vore du och var tvungen att ha ett par JJ:, så skulle jag ta ett par 195:er, montera rätt nära mitten och köra som satan.

Annars tror jag att BC:n skulle bli nästan kort, och Opusen vet jag inte så mycket om.

En annan skida du bör lägga till på listan, förutom de Jarle sa, är Nordica Patron. Ganska lika JJ:s, men med lägre rocker (bättre på alla sätt och vis) och ett mer dynamiskt och balanserat flex. Det gör att skidan, trots att den är ungefär lika mjuk som JJ, blir både lekfullare och stabilare på samma gång. Går som satan i pisten också. Dock 2mm smalare. Kommer i både 185 och 195 tror jag.

Tillbaka
Topp