Jobba för sportresor, Lion alpin etc?

aelgen

Medlem
Tjo!

Tänkte bara höra om det finns någon som har jobbat en säsong i alperna för något av de svenska charterbolagen? Har funderat på detta ett tag och ifall jag beslutar att inte åka till Kanada så tänkte jag skicka iväg lite ansökningar.

Vad har ni för åsikter om att jobba för dem? Får man boende av dem? Tjänar man så att man klarar sig eller behöver man ha med sig en buffert? Får man tid till någon åkning?

Andra saker man bör tänka på?

Tackar!

Tjenare Aelgen,

jag gjorde två säsonger för Lion Alpin och ångrar verkligen inget. Det är inte så klyschigt som många säger. Visst är det mkt jobb och visst kanske man inte alltid har tid för egen skidåkning. Men det är mkt annat man får som inte bummare kommer i närheten av.

Du har ett jobb som betalar sig otroligt bra, jag kan dock bara tala för Lion. Men av erfarenhet av träffat andra guider från andra bolag så har Lion bäst löner och förmåner. Du klarar dig lugnt på den lön du får. Du får nämligen gratis krubb, dricka och dylikt från restauranger och barer runt om i byarna. I jobbet ingår boende och liftkort plus en hel del annat.

Arbetsmässigt så delar man upp det en hel del på orten, men jag kan personligen säga att jag åkte några dagar i veckan på egen hand. Även om de säger att det blir tufft när man ansöker. Men det beror lite på ort och efterfrågan. Så räkna med att stå på skidor 6 av 7 dagar. Du missar en tack vare transfer, men den dagen är skön att vila benen på.

Men jag kan säga att efter mina säsonger på Lion så har jag fått otroligt många roliga minnen, en hel del jobberbjudanden hemifrån och jag kan redan nu säga att jag redan saknar det.

Jag tycker absolut du ska söka!!

Må väl,
C.

Tack för svaret! Verkar ju riktigt bra! Får man fråga vilken ort du befann dig på? Riktigt nice att man får boende + käk, sjukt värt. Jag har inte behov av att åka varenda dag, det är ju kul med lite omväxling och att jobba är ju alltid kul, förutsatt att kollegorna är sköna!

Jag arbetade i Chamonix & Valdisére. Käket beror på hur bra kontakt du får med de lokala restaurangerna och barerna, men det brukar lösa sig.

Lycka till!

C.

Ok, såpass stora orter ändå. Ska höra mig för och se hur man söker och charmar dem på bästa sätt =D Bör väl vara en fördel att man kan flytande franska? Eller är det skit samma eftersom alla som reser är svenskar ändå?

Tack för dina svar!

Det är absolut en fördel om du kan franska om du vill till France elegance. Men det är ingen nödvändighet.

Tjenis,
C.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp