Jobbdatum i Fjällen?

ClaraBrown

Ny medlem
Jobbdatum i Fjällen?
Hej, börjar planera vad jag vill göra nästa år, någon som vet ungefära datum på när man åker upp till fjällen om man fick jobb? Är datumen olika om man jobbar på skidbacken jämförelse med nere i byn kanske?
Tacksam för svar!
Clara

Jobbdatum i Fjällen?
ClaraBrown sa:
Hej, börjar planera vad jag vill göra nästa år, någon som vet ungefära datum på när man åker upp till fjällen om man fick jobb? Är datumen olika om man jobbar på skidbacken jämförelse med nere i byn kanske?
Tacksam för svar!
Clara
Jag antar när du skriver pupp till fjällen att vi pratar om de Svenska fjällen?
I Sverige varierar säsongstarten väldigt mycket beroende på vart du ska & vilket sorts jobb du söker.

De flesta skidorter öppnar upp i mitten av December, finns självklart undantag, vissa startar någon månad tidigare och sen finns de de orter som inte startar förrän februari.
Säsongsavslutning brukar vara i mitten av april- början av maj. Finns självklart undantag där med.

Söker du jobb på tex ica i byn på en av orterna så brukar dom söka extra personal ungefär samma tider som skidorten öppnar eftersom efterfrågan på personal hör ihop med antal gäster i byn.

Om du kommer med mer exakt arbetsuppgifter och orter du söker dig till så finns det garanterar personer här i forumet som kan hjälpa dig med mer exakta datum, eller så kollar du upp säsongstart/avslut för just de orterna du är intreserad av.

Jobbdatum i Fjällen?
Jag kan bara tala om hur det är i Åre, varifrån jag kommer.

Säsongen brukar småstarta lite kring Lucia-helgen, dvs. runt den 13:e december, och hela området öppnar på allvar normalt cirka en vecka innan jul, i år öppnade exempelvis hela systemet den 18:e. Sedan så fortsätter säsongen normalt till helgen kring den 1:e mars, och Björnen/Duved stänger 2-3 veckor innan.

Detta gäller generellt alla som arbetar säsong på Skistar, finns några undantag, samt de som fått säsongsanställningar på andra företag i byn, eller närområdet.

Värt att nämna också är att vill du ha de "attraktiva" tjänsterna så måste du söka relativt tidigt, annars har de gått åt.(Skistar brukar ha ansökningsperiod i Augusti, ungefär.)

Jobbdatum i Fjällen?
nyckfull sa:
Jag kan bara tala om hur det är i Åre, varifrån jag kommer.

Säsongen brukar småstarta lite kring Lucia-helgen, dvs. runt den 13:e december, och hela området öppnar på allvar normalt cirka en vecka innan jul, i år öppnade exempelvis hela systemet den 18:e. Sedan så fortsätter säsongen normalt till helgen kring den 1:e mars, och Björnen/Duved stänger 2-3 veckor innan.

Detta gäller generellt alla som arbetar säsong på Skistar, finns några undantag, samt de som fått säsongsanställningar på andra företag i byn, eller närområdet.

Värt att nämna också är att vill du ha de "attraktiva" tjänsterna så måste du söka relativt tidigt, annars har de gått åt.(Skistar brukar ha ansökningsperiod i Augusti, ungefär.)
Mars ska väl ändras till maj antar jag? Björnen/Duved stänger inte i februari.

Tillbaka
Topp