Jul-skidande nära Stockholm

Herrmelinryd

Aktiv medlem
Det kom upp en idé i släkten angående julfirande i fjällen.

Problemet är att det finns preferenser om att inte vara alltför långt ifrån Stockholm, så Sälen osv blir lite långt bort.

Ett alternativ som kommit upp är Järvsö. Jag är lite tveksam till snötillgång, men de har ändå snögaranti då.

Är det någon här som har andra förslag?

Vad säger ni om Kungsberget vs Järvsö? Har bara varit i Järvsö och tycker det var rätt bra.

Är det för tidigt på säsongen för Romme? Annars såg det ju också bra ut.

Var i Romme över julen. Mycket (konst?)snö och folktomt. Kan ha också berott på -15-20 grader. Finns inga stugor att hyra genom Romme Alpin men borde gå och lösa någonstans i närheten.

Romme har bästa backar, men jobbigast att hitta lämpligt boende.
Järvsö har bästa maten, men lägsta backar. (De öppnar en ny sittlift på norra sidan i år men backarna blir inte högre för det).
Kungsberget ligger närmast, men har tråkigast matutbud.
Allt detta är min opinion som jag har inte diskuterat om med någon ännu.

Järvsö har jag inte varit i.
Men av de som kommit som förslag vill jag påstå att Bjurs är den enda som har en fjällkänsla.
Lägst fallhöjd och ganska enkelt men det finns en charm i anläggningen som Romme och Kungsberget saknar.

Förstått kravbilden men jag skulle inte tveka att lägga på ca 1-2h i restid och ta mig mot Sälenområdet.
Väldigt mycket bättre av allt ( åkning/aktiviteter/restauranger/boende/vinterkänsla) , men skall man bara sitta och titta på kalle anka med familjen spelar det väl mindre roll vart man är.
Ovan nämnda förslag är väl det som finns och de har alla olika förtjänster.

Tillbaka
Topp