K2 Coomba VS Atomic Sugar Daddy

ToppturOtto

Ny medlem
Hallå,
Snart är snön här och då gäller det att ha riggat sig till med ny utrustning eller hur? Kör i dag telemark på Zag Big och Mantra men tänker skaffa mig ett par randoneeskidor till säsongen för att spara ett dåligt knä!! Pjäxor blir Scarpa Spirit 4 (skidorna kommer mest användas på toppturer i Tromsø/Lyngsalperna så jag vill ha lite gå-komfort) och Dynafit vertical FT12 bindningar. Men skidorna? Har för tillfället riktat in mig på K2 Coomba och Atomics Sugar Daddy...pga relativt låg vikt, lagom bredde och att det är lekfulla skidor enligt ryktena. Någon som har erfarenheter med dessa? Hur kommer de upplevas jämfört med Zag'en och Mantran....Zagen upplever jag svänga av sig själv men är inte i närheten av så stabil som Mantran vid uppkört före och speciellt hårt underlag. Zagen är också kass att traversera på skrå med på hårt underlag då den stora toppen/stora insvänget gör greppet dåligt. Er 185 cm och väger 85 kg på en god dag!! Blev långt det här men hoppas att någon har några bra råd/kommentarer.....

Tycker SugarDaddy är en tråkig skida med noll känsla. Var länge sen jag provade den men det är ju fortfarande skumkärna och sånt. Låg vikt är nog det enda som är bra med den...

Inte kört Coomba men den har fått bra kritik överlag, även som ren alpinskida, så den verkar vettigare. Verkar vara mkt populär som turskida så den borde ju inte vara helt fel.

Tack! Har inte provat någon av dem än så länge, är det någon som kört Coomba? Är det någon skillnad i styvhet på de längre Coombaskidorna (188cm) i förhållande till de kortare?

Vet inget om styvheten mellan längderna men 181 är närmare 185cm lång. 188an är kanske också längre.

tycker du ska ta och kolla på atomic pimp också.
köpte den ifjol och satte på en duke-bindning.
jag upplever den som både stabil och rolig. hyffsat rak skärning men det gillar jag
128-103-118, r33 på 191 cm tror jag.

Någon som vet den riktiga längden på Coomba 188, antar att det är 188 jag bör gå för med mina 85 kg/185 cm? Någon som kört dem med Dynafitbindningar?

Polarn hade tänkt köpa Coomba ifjol, men dom var slut så det blev Sugar. Han blev dock riktigt nöjd ändå. Med dynafit dessutom:

https://www.freeride.se/review/view.php?id=4178

Jag väger samma som dig och har dynafit på ett par gotama. Tycker det funkar riktigt bra i allt som har med offpist att göra.
Den svaghet jag upplevt med dynafit är i höghastighetskörning i pist. Tappar man skäret då och får högfrekventa vibbrationer i skidan är det rätt stor risk att man klickar ur... Större ojämnheter i knölig och slagig offpist går dock bra.
Känns osannolikt att jag någonsin kommer gå tillbaka till diamir iaf.

Släng en blick åt Black Diamond och G3 skidorna. Stabila skidor för backcountry och hyfsat låg vikt. Känner en hel del folk som gillar Coomba!!

Tack sjo_orret för Dynafit kommentaren!! Kommer nog inte bli så mycket piståkning med de här skidorna så jag går för Dynafit.

Har kollat på BD och G3 också, både BD Verdict og G3 El Hombre el. Reverend ser intressanta ut....

Men det lutar nog mest åt ett köp av Coomba med Dynafit Vertical FT12, kör med Scarpa Spirit 4 pjäxor!!

Reverend är vad ja kör med. Grymt Nöjd har telisbindning o gjort ett par touringdagar på dom. Känns utmärkt bra. El Hombre är inte heller tokigt, men de blir ju lite tyngre även om man får något extra yta att fördela sin kilon på ;) BD Havoc, Kilowatt och Zealot har jag också provat. Grymma i offpist känns något plankiga i pisten. Havoc är dock något för mycket åt smala hållet.

Var får man tag i Scarpa touring pjucks i Svedala?? Är sugen på ett par har dock svårt o välja... spirit 4, Typhoon eller skookum, möjligen TX som den ultimata pjäxan till allt. men då krävs de nya bindningar o de får väl vänta... Kommer väl inte göra supermycket touring med alpint, blir nog telisarna i första taget om jag ska längre sträckor. Men ett par dagar och sen använda dom till vanlig åkning. förslag??

Vet inte vart man får tag i Scarpa touring pjucks i Svedala, har "emigrerat" till Tromsø och här finns de överallt i alla fall. Har fastnat för Spirit 4, tyckte Skookum (?) blev lite för styv och tung för mitt bruk som är 90% toppturer nu för tiden....men har man tänkt använda dem mest i pist så är helt klart ett par styvare pjux än Spirit 4 att föredra.

Va kostar spirit 4, skookum, typhoon i norge?? såg att de ligger runt 400-450 euro runt om i europa...

Tillbaka
Topp