K2 Hardside 2011 versus K2 hardside 2012

Steffo

Ny medlem
Hej,
Är den ngn som vet om det är skillnad på hardsiden mellan 2011-2012... bortsett färgen då
Finns säkert ngn här som vet?

Mig veterligen är det samma skida. Det som gjorts skillnad på är att Sidestashen fått lite större tiprocker 10/11 -> 11/12. Åker själv på en Hardside 10/11, mycket härlig skida!

Ok, Tack för svar!
Försökt leta efter info om detta men hittar inget... det skiljer på 100e hos tysken så...

Jag kan näst intill garantera dig att det inte är en skida som är €100 roligare i årets modell än förra året i alla fall!

Ok, Tack.
Är nästan helt övertygad om att jag vill ha längden 188 före 181. Jag är 1,87 och väger 90kg med skidkläder och pjäxor. Vill ju prioritera offpist/ puderegenskaper på bekostnad av motsvarande pist, då jag redan har pistskidor. Tänker jag rätt?

Då kanske sidestashen är ett alternativ annars? Mer eller mindre samma skida, men +1 cm bredd överallt. Enligt utsago rullar den inte lika bra i pist, men får lite mer flyt i lössnö (duh). Du kan höra med Mountain_Man om du vill ha en jämförelse mellan skidorna, han har ägt båda!

Jag är 181 cm enligt mitt pass och väger ca. 85 pannor med skidkläder och pjäxor (ryggsäck ej inkluderad) och tycker att mina hardside i 181 cm utförande fungerar alldeles utmärkt. Det är dock en tur-setup, så det finns ju lite fler krav att ta hänsyn till :P

Annars är det lite det som lockar med Hardside, just att den inte heller gör bort sig på pistat underlag. Om man bara kan ta med sig ett par skidor för egen del på skidsemester el.likn. tillsammans med 2 minderåriga barn som följer med och så blir det ju lite "swiss-armyknife" över Hardside... med andra ord i pist med barnen och sedan lite "egen tid" vissa stunder. ;)... blir lite bökigt att ta med två par skidor för egen del inbillar jag mig.

Ur ett "armyknife"-perspektiv tror jag hardsiden slår sidestashen på näsan, ja. Med tanke på att är 187 cm lång tror jag 188 i längden blir lagom för dig!

Japp jag har nästan bestämt mig för 188-längden och så marker jester/schizo bindn. till det.
Tack för input!

Montera den på linjen och skippa Schizo. Det blir alldeles utmärkt och funkar både pist och offpist.

Har själv ett par Hardside och efter att ha kört den i pisten ett tag så såldes mina gamla pistskidor. Åker du inte väldigt mycket pist i korta backar eller gillar väldigt kort radie räcker Hardsiden länge i pisten. Så ur den aspekten kan det vara bra att gå på en Sidestash i stället. Den funkar i pisten men är inte alls lika vass som Hardside där (dock flera snäpp bättre utanför) och då har du anledning att ha kvar dina pistskidor. Hardside är enligt mig en 50/50-skida, dvs 50% pist och 50% offpist. Siktar man däremot på att tillbringa större delen av tiden utanför så är den för pistorienterad och då finns det bättre skidor.

wenhov sa:
Montera den på linjen och skippa Schizo. Det blir alldeles utmärkt och funkar både pist och offpist.

Har själv ett par Hardside och efter att ha kört den i pisten ett tag så såldes mina gamla pistskidor. Åker du inte väldigt mycket pist i korta backar eller gillar väldigt kort radie räcker Hardsiden länge i pisten. Så ur den aspekten kan det vara bra att gå på en Sidestash i stället. Den funkar i pisten men är inte alls lika vass som Hardside där (dock flera snäpp bättre utanför) och då har du anledning att ha kvar dina pistskidor. Hardside är enligt mig en 50/50-skida, dvs 50% pist och 50% offpist. Siktar man däremot på att tillbringa större delen av tiden utanför så är den för pistorienterad och då finns det bättre skidor.
Ja så kan man också tänka (inte helt fel),,, Känns som jag har "snöat" in på Hardsiden dock. Kanske också slutar med att jag säljer mina GS-Rossi efter att åkt på Hardsiden och efterkompletterar med ngn skida som har än bättre offpist/puder-egenskaper,,,, Völkl gör ju ngn modell som verkar riktigt bra men det finns ju många fler märken att titta på i såfall,,, vi får se hur det blir.
Tack för inlägg.

Tillbaka
Topp