Kallt om fötterna !

larzza

Medlem
Kallt om fötterna !
tjenare ! Inte än sässong till,med kalla fötter. jag har kollat lite på forumet angående värmare,men alla trådar e rätt gammla. Nu när jag äntligen har ett par goa Krypton Pro vill ja åka,o inte sitta inne o gnugga tårna.Kom med förslag på värmare tack.

Kallt om fötterna !
Om du har Krypton Pro är ju givna följdfrågan om du har ID-linern, för då bör du inte frysa, den är ju tokmysig!

Kallt om fötterna !
Du skall tydligen inte frysa i Krypton Pro med den inneskon! För det är väl inution(?) skon i den om jag inte har fel.

Eller vad säger du Lima-Ko?

//H

Kallt om fötterna !
Om man nu vill ha lite mer lowtech variant av fotvärmare så kan man ta och blanda lite vaselin och mycket chilipulver och gnida in fötterna med för att öka blodcirkulationen, vilket ger väldigt mycket varmare fötter. Det som är dåligt med den metoden är ju att man sabbar sina skidstrumpor så de inte går att använda mer än några månader.

Fysiologi är fantastiskt

Senast ändrad:
Kallt om fötterna !
Tjenare Hasse ! Nu har jag kollat på Dalbellos sida.Det e väl Gold linern du menar ?isåfall får jag ta o kolla på den,hos Ski store i GBG.Har du någon koll på vad dom kostar ? Ha de gött

Kallt om fötterna !
Dalbellos ID innerskor görs av Intuition och så även Full Tilts. Att köpa ett par Dalbello med vanliga innerskor har jag väldigt svårt att motivera på något sätt. Att Dalbello ens säljer sina 3 dels pjuk med vanliga innerskor tycker jag är ganska konstigt då Intuition är så jävla bra.

Jag har mer eller mindre alltid frysit om mina fötter. I förrfjol tog det dock priset när jag körde med Conform'able innerskor, trots att jag hade värmare. Det var inte många dagar jag kom in på eftermiddagen och hade känsel kvar i mina fötter.

I vintras körde jag Full Tilt med Intuition innerskor, utan värmare, och märkte en enorm skillnad. Visst frös jag ibland när det var riktigt jäkla kallt och vi gick långa promenader men de allra flesta dagar var mina fötter varma och goa när jag tog av mig pjäxorna på eftermiddagen.

Jag hoppas det här http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_102_292&products_id=1806 priset är med ID innerskorna.

Kallt om fötterna !
Du har inte kört med för trånga pjäxor? Jag kom ihåg en dag i backen när jag skulle ett benhinneskydd, då blev det ett sånt jävla tryck i pjäxorna så blodet inte kunde cirkulera och det slutade med att när skiddagen var slut var dom så jävla kalla så jag kunde inte gå. Hade ingen känsel alls i tårna och de var helt blåa. Annars testa bjurlids variant. Det funkar :)

Kallt om fötterna !
Klä dig lite varmare på övriga kroppen. Det funkar skitbra för mig, känns direkt i händer och fötter om man är på gränsen för kallt klädd (man fryser inte om kroppen).

Kallt om fötterna !
Lardan sa:
Klä dig lite varmare på övriga kroppen. Det funkar skitbra för mig, känns direkt i händer och fötter om man är på gränsen för kallt klädd (man fryser inte om kroppen).
"Fryser du om fötterna? Ta på dig en mössa!" fick jag som råd av en bergsguide för ett tag sedan. ligger något i det...

Du vad har du för sulor i pjäxorna? Jag hoppas du har en formgjuten conform'able eller liknande som bygger upp fotvalvet. Om du redan har det, bygg in värme i dina formgjutna conform'ablesulor. En riktigt bra skidbutik kan göra det. Kostar en slant, men efter det kan du bara inte frysa.

För övrigt, kan nån säga en skidbutik som har dalbello krypton pro med ID innerskon? Jag söker desperat efter ett par...

Kallt om fötterna !
Börja med att se över din utrustning som du har, innan du köper en färdig mirakellösning från tv-shop.
Har du rätt storlek i pjäxorna? Hur hårt spänner du åt dem, mertalet i baken åker om kring med fötterna fastspända som inför ett super-g race. Vad har du för skidstrumpor? det är stor skillnad mellan mormors hemmastickade och "finstrumpor" från skidbutik. Hur är du klädd i övrigt? Fryser du minskar kroppen av blodflödet till icke-vitala kroppsdelar.

Själv är jag inte helt övertygad om värmare i pjäxor eller handskar. visst blir det varmt och fint så länge man har tillräckligt med batteri, men när effekten börjar avta står man där med en svettig fot som kommer att bli väldigt kall.

som sagt, mirakellösningar, om det låter för bra för att vara sant så är det förmodligen det också...

Kallt om fötterna !
Först kan du ju starta dagen genom att INTE duscha, gör du det är det som gjort för att börja frysa
Dra på dig ett par rena strumpor varje dag om det är möjligt, skidstrumpor torkar fort så har du 3 par klarar du dig fint. Vettefan om det är placebo effekt men nya strumpor tycker jag värmer bättre.
Knäpp upp pjäxorna i den mån det går, tex så fort du ska in i liften osv. Det räcker det de två översta spännena så ökar blodcirkulationen ordentligt.
Se till att klä dig rätt i övrigt, att ha världens dyraste handske och pjäxvärmare som är kapabel till att grilla en kyckling på 2 min är inget att ha om du åker "naken" i övrigt.
Är det ett glapp mellan handske och tröja så handleden får det dragit dröjer det ofta inte länge innan man fryser om händerna, detsamma gäller fötterna, ha rejält på benen också.
Fryser du om händerna fryser man ofta om fötterna också, kroppen stryper flödet som du kanske vet.

Har du kollat ditt blodtryck? Jag hade blodtryck som en fyraåring för något år sedan (nu är jag 5 år;) ) och jag frös som en gris. Nu har blodtrycket bättrat sig och jag är mycket varmare.
Det går ofta att lösa hos en läkare eller om man köper blodförtunnande råttgift;)

EDIT
En annan lösning kan vara att du skaffar dig en formgjuten sula, taskig passform för foten kan även det stoppa blodflödet. Hyr ett par pjäxor en dag och testa om du slipper frysa.

Hjälper inte detta bör du se över dina fötter:)

Senast ändrad:
Kallt om fötterna !
Jag tror på värmeslingor i kallingarna. Är det vamt runt ljumskarna släpps det ut mycket blod i fötterna. Ett par rejäla mamelucker ser också till att öka blodgenomströmningen till fötterna, plus en jacka som inte är för kort.
Finns säkert bra värmare, men de jag har haft har inte klarat riktigt kalla dagar.

Kallt om fötterna !
Jag monterade in värme i mina formgjutan sulor i vintras. Funkar fint när man har lärt sig vilket läge man ska ha på i olika temperaturer. Man ska absolut inte ha på så varmt så att man börjar svettas om foten för då får man blöta sockar som leder till att man börja frysa om foten.. Jag brukar endast ha på så att jag får upp blodcirkulationen i foten och det funkar super har kört med värmare ca 60 dagar i år..

Kallt om fötterna !
det kan också bero på att fötterna eller tårna kläms någonstans utan att du märker det.
Jag har själv haft det problemet från när jag var typ 3 år tills förra året...

Kallt om fötterna !
Peter_Haggkvist sa:
Jag monterade in värme i mina formgjutan sulor i vintras. Funkar fint när man har lärt sig vilket läge man ska ha på i olika temperaturer. Man ska absolut inte ha på så varmt så att man börjar svettas om foten för då får man blöta sockar som leder till att man börja frysa om foten.. Jag brukar endast ha på så att jag får upp blodcirkulationen i foten och det funkar super har kört med värmare ca 60 dagar i år..
Precis, jag gjorde en grundlig research på det här innan jag köpte värmesulor till flickvännen. Det visade sig att det fanns två läger, de som inte tyckte det fungerade och de som var mycket nöjda. Skillnaden låg just i hur de använde sulorna. Värmen ska sättas igång direkt när man går ut och då på väldigt låg effekt, så att man inte ens känner värmen.

Som Peter skriver, väntar man tills man fryser och sedan vrider på effekten för att få upp värmen så kommer fötterna att börja svettas. Batteriet tar snabbt slut och då är man både blöt och kall.

Men rätt använda så är värmesulorna helt suveräna!

Kallt om fötterna !
Tjenare Larza =).
Jag var inne på Alpingaraget för inte så länge sen och kollade priser på både Dalbello och Full Tilt.
Krypton Pro ID 4500
Krypton Il Moro 5000
Konflict 4000
Hot Dogger 3500
Således var länken jag gav till Skistore innan Pro ID, och här länken till AG http://www.alpingaraget.se/componen...acturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,36/

EDIT: Eller ska du köpa bara innerskorna och trycka ner i ett annat skal?

Senast ändrad:
Kallt om fötterna !
Tjenare ! Nu e dom beställda,ett par ID Thermo Liners. Jag gjorde som Lim-Ko nämde,köpte en riktig liners (tack). Någon nämde vaselin o Chilipulver på fötterna.Vaselinet o pulvret tog jag på kinderna, istället för på fötterna.nu ser ansiktet ut som en tomat,kan va fräckt. Robert Sandberg nämde blodförtunnande medel,det tar jag med ,två skedar på morgonen innan jag går ut i pisterna.

Kallt om fötterna !
Är det bara jag som kör barfota för att slippa frysa? Kör fromgjutna sulor med värme i + barfota. Det är det enda som funkat för mig hitills. Enda nackdelen är att pjäxorna luktar nåt fruktansvärt efter en heldag...men vafan liksom!

Kallt om fötterna !
Kör med therm-ic. Har "klistrat på" värmeplattan ovanpå den formgjutna sulan mha therm-ics egna tygtunna klistersula ovanpå (katastrofal förklaring där). Gjorde ett litet eget hemmabygge, antog att det var så man skulle gå till väga? :)

Tillbaka
Topp