Kan inte Freeride göra en avdelning med alpin race skidåkning! tråden för race älskaren!

linus-olsson

Ny medlem
Kan inte Freeride göra en avdelning med alpin race skidåkning! tråden för race älskaren!
Kan inte Freeride göra en avdelning med alpin race skidåkning! :P Det skulle freeride få mer medlemmar på och att typ freeride gör tävlingar för det :D:D detta är tråden för all raceskidåkning

Senast ändrad:
Håller med, det saknas en bra alpinrace blog.

Jämför gärna med den största vattenskid Bloggen.
Ballofspray.com

JA!
Skulle med intresse följa en sådan avdelning med tillhörande Forum.
Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
Det blir säkert bra, men vore kul om vi kunde använda ett etablerat språk ... ;-)

Alpine Racing

eller

Alpin tävlingsåkning

/MM

KaitsuH sa:
linus-olsson sa:
KaitsuH sa:
det har väl inget med skidåkning att göra:):P
Jag tror nog, att ishockey har lika mycket att göra med skidåkning som slalom racing har att göra med friåkning.
Intressant ... kan du förklara hur du tänker?

/MM

PS! Tänk igenom ditt svar och formulera dig väl för jag tänker såga dig strax ovanför fotknölarna ... ;-). DS.

Mountain_Man sa:
PS! Tänk igenom ditt svar och formulera dig väl för jag tänker såga dig strax ovanför fotknölarna ... ;-). DS.
Akta dig så du inte blir polisanmäld, ironi här på FR/Internet är alltid svårt att ... ;)

Hmm, intressant.

Personligen har jag blivit mer och mer förtjust i tanken på färre forumavdelningar (inte total anarki ala HappyMTB men att trycka ihop flera av de mer specifika som finns nu till några färre, bredare, t.ex. de tre utrustningsforumen jibb, pist, storberg till en enda) så spontant tänker jag att alpinsnacket väl borde kunna rymmas under "allmänt skidsnack" för just skidsnack, samt "åkteknik" och "pistskidor" för det som rör de ämnena.

Meeeeen:

Samtidigt misstänker jag att en del forumbesökare är ointresserade av portåkning/race/vad-man-nu-kallar-det-som-utförs-iklädd-fartdräkt (på en skala från *axelryckning* till ovan kommentar om ishockey) och inte vill läsa om det överhuvudtaget så i detta fallet kanske det är värt att ha en egen avdelning, så står det varje användare fritt att dölja den eller inte.

Och plingeling
@johan :)

Mountain_Man sa:
Bevare oss väl, är julefriden redan över?!

Okey ... jag gör ett nytt försök!

@KaitsuH
Du är säkert en både intelligent och fördomsfri person som med största noggrannhet tänkt igenom dina inlägg här på FR. Du säger att Ishockey har lika mycket att göra med skidåkning som "slalom racing" har med friåkning. För dig är säkert detta oomkullrunkeliga fakta och du tycker inte det är värt besväret att förklara närmare, men jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur du tänker.

Jag utgår ifrån att du med "slalom racing" menar alpin tävlingsåkning i diciplinen specialslalom, eller bara slalom som det populärt kallas. Och att friåkning och slalom ligger mycket nära varandra vet vi ju alla. Utan minsta tvekan är det ju så att många tävlingsåkare utvecklas till mycket duktiga friåkare och att många friåkare mycket gärna skulle vilja kunna kanta och vinkla som tävlingsåkarna. Som sagt, det här behöver vi knappast fördjupa oss i.

Men, kan du utveckla hockeytänket. Som jag ser det är det helt olika sporter som visserligen har vissa rörelsemönster gemensamt, men där det ena är en lagsport med "boll" som utövas på platta marken medan det andra är en induviduell idrott som utövas på en brant sluttning. Men det är klart, båda utövas på "fruset vatten", är det detta som är likheten? Vore intressant om du kunde utveckla ditt resonemang.

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
För dig är säkert detta orunkelig fakta
'Oomkullrunkelig' heter det. 'orunkelig' finns inte i Svenska Akademiens Ordbok.
Rätt skall vara rätt. :D

I övrigt håller jag med Heddious:
Heddious sa:
så spontant tänker jag att alpinsnacket väl borde kunna rymmas under "allmänt skidsnack" för just skidsnack, samt "åkteknik" och "pistskidor" för det som rör de ämnena.
Förståndig faan, den däringa Heddious... :)

@rabbit
Miss av mig, checkade inte med SAOL. Jag uppfattar "orunkelig" som en förkortning av "oomkullrunkelig" men det är möjligt att jag missförstått. Hursomhelst är det "gammelsvenska" och det moderna ordet är "orubblig". ;-)

/MM

Mountain_Man sa:
@rabbit
Miss av mig, checkade inte med SAOL. Jag uppfattar "orunkelig" som en förkortning av "oomkullrunkelig" men det är möjligt att jag missförstått. Hursomhelst är det "gammelsvenska" och det moderna ordet är "orubblig". ;-)

/MM
haha:lol:

Hälsningar fra Italienska Alperna! Det dumpar just nu. Jag svarar till Mountainmannen när jag ska bli tillbaks i Skandinavien. (Om jag bara orkar...)

Senast ändrad:
rabbit sa:
I övrigt håller jag med Heddious:
Heddious sa:
så spontant tänker jag att alpinsnacket väl borde kunna rymmas under "allmänt skidsnack" för just skidsnack, samt "åkteknik" och "pistskidor" för det som rör de ämnena.
Förståndig faan, den däringa Heddious... :)
Håller också med här. Alpinsnack är absolut tillåtet och det finns forumkategorier som passar in för de ämnen. Så det är fritt fram och dra igång trådar inom ämnet.

@MM

Skridsko och alpin racing sker på is. Friåkning sker på, eller helst i, snö

Hepp!

Då är det alltså inte friåkning jag kört de senaste helgerna, undrar om det är "hockey" eller "slalom racing", inte konstigt att mina Kuros kändes lite styltiga! Kanske ett par Raxar skulle passa bra till "Alpin Hockey"?

Och så dyker det här upp ... https://www.freeride.se/henrik-harlaut-due-time/ nu är jag totalt förvirrad! ;-)
@Heddious vad händer?

/MM

Senast ändrad:

@MM

Huvudet på spiken! Raxar är den uppenbara kandidaten för den felande länken mellan alpin racing och skridsko..

Tillbaka
Topp