Bara det att man delar in sig i olika grupper är ju ett skämt. Att man skiljer mellan bräda och lagg är väl en sak eftersom det är ganska olika teknik. Jag kan ta att man skiljer mellan telisar och alpint också... Men att det ska heta något speciellt för att man studsar runt i parken, åker fritt på berget eller ligger och harvar pist...
Kallar man sig jibber så betyder det i mina öron att man inte kan åka skidor för att man behöver sätta ett namn på det man gör för att förstärka det.
Jag är själv riktigt rutten på allt vad trix heter, eftersom jag slutade hoppa för ca 15 år sedan då jag var med om en lite otäck hoppolycka, har aldrig kommit tillbaka... Ja, det finns bigjumps då också. Men vi byggde dom själva, pistnissarna var inte så snälla så att dom byggde "parker" till oss.
En guidekompis sa till mig : "Du kan åka skidor när du behärskar alla underlag, alla väder och alla lutningar!"...
Jag kan inte åka skidor. 50 grader i bristande skare och flatljus funkar helt enkelt inte!
Så därav kan jibbers åka skidor? Eftersom jag tycker att det bara verkar vara någon typ av tonårs-penisförlängare att kalla sig jibber och dom flesta inte har tillräckligt med skiddagar för att ta sig ner för riktigt svår åkning... Nej.
Jon Olson har nämnts, jag har aldirg hört att han och Henke kallat sig själva för jibbare... Däremot så är det många som sätter stämplar på dom!
Ge er, ut och lek i solen istället och invänta snön!
Själv så packar jag klätterracket och drar ut till en klippa nu...