Kan jibbers åka?

Kan jibbers åka?
det finns jibbers som är levande bevis på att man iten behöver börja lära sig åka skidor "ordentligt" först.
se på Chris Turpin, han har åkt i tre år o är en av världens bästa jibbers...

Kan jibbers åka?
Blä. Jag kan åka skidor i pist. Men inte i hopp. Inte heller offpist.
Men jag är en jävel på bräda.

Och bara för att Tanner åker fult, ja, medför det att han är dålig? Jag lovar att de som åker snabbast inte åker snyggast... (Kolla på alla Italienska pjäxbrädåkare...)

Kan jibbers åka?
Känner mig tvungen att svara för alla som är lite bättre på en speciell sak, alla kan inte vara bra på allt. Men jag har svårt att tro att värdens bästa jibbers stinker när det gäller övrig åkning.

Det handlar ju trots allt om att dra på ett par lagg och ha så kul det någonsin går, jibb, slopestyle, pist, offpist, en massa olika namn på samma intresse.

Kan jibbers åka?
De stora stjärnorna är antagligen hyffsade på att åka pist men de svenska jibbers jag har sett har inte imponerat utanför parken.
Det finns säkert de som jibbar i Sverige som kan åka bra annars också men det stora flertalet åker väldigt dåligt och jag har till och med sett skräckexempel på jibbers med helt rätt stil i parken som efter att ha dragit en feeet d-spin 900 tailgrab har landat och plogsvängt(!) ner till sina kompisar i liftkön.

Men ni som kan åka behöver inte ta åt er av det här inlägget. Det kan också bero på att många jibbers i t.ex. Åre inte är äldre 15 år.

Kan jibbers åka?
dom flesta jibbarna har ju testat det mesta precis som jag och många är ju bra på många olika grenar inom alpint ..... det jag tror jon syftar på är att i Usa tränar man stenhårt för att bli bra på någon ting och då tränar man bara med just jibbing i det här exemploet och därför är dom bara bra i just jibbing så därför kan svenskarna åka mycket bättre efter dom flesta har växt upp på skidor ....

Kan jibbers åka?
frågan är vad är en jibber igentligen? är det skillnad på jibbers och sånna som åker pist eller offpist? om man åker pist ibland, jibbar och ibland och kör fort i pist ibland vad är man då? får man visstas i vanlig pist om man är jibber eller är det till för racearna?

Kan jibbers åka?
Lasse..

skönt att du inte tog det så hårt, om du läser det noggrant förstår du att jag inte klankar ner på jibbers (jag e ruskigt imponerad av de som flyger som vantar i luften och landar) utan att jag tycker de ska vidga vyerna och upptäcka andra sidor av skidåkning...Att de inte har gjort det beror säkert på, som många sagt, att de flesta e mellan 14 och 17 år...

Ta`t cool!!

Kan jibbers åka?
Jag är ingen skidåkare, men jag tror att det är samma sak gällande snowboardåkningen. Om man är bra på att karva runt i en backe/offpisten har man lättare att utföra trick. T.ex. om man har ett bra skär i pisten, får man ett bra skär i pipen eller i uthoppet, osv... En bra grundposition och sånt i sin åkning hjälper nog till ganska mycket för att man ska bli en bra jibber...

Kan jibbers åka?
Visst finns det jibbers som inte kan åka, o då är de ofta gamla gymnaster lr inlinare lr nåt. Men sen finns d ju dem som KAN åka, skidåkare som gillar att hoppa, typ som jag själv...

Kan jibbers åka?
Bara det att man delar in sig i olika grupper är ju ett skämt. Att man skiljer mellan bräda och lagg är väl en sak eftersom det är ganska olika teknik. Jag kan ta att man skiljer mellan telisar och alpint också... Men att det ska heta något speciellt för att man studsar runt i parken, åker fritt på berget eller ligger och harvar pist...

Kallar man sig jibber så betyder det i mina öron att man inte kan åka skidor för att man behöver sätta ett namn på det man gör för att förstärka det.

Jag är själv riktigt rutten på allt vad trix heter, eftersom jag slutade hoppa för ca 15 år sedan då jag var med om en lite otäck hoppolycka, har aldrig kommit tillbaka... Ja, det finns bigjumps då också. Men vi byggde dom själva, pistnissarna var inte så snälla så att dom byggde "parker" till oss.

En guidekompis sa till mig : "Du kan åka skidor när du behärskar alla underlag, alla väder och alla lutningar!"...

Jag kan inte åka skidor. 50 grader i bristande skare och flatljus funkar helt enkelt inte!

Så därav kan jibbers åka skidor? Eftersom jag tycker att det bara verkar vara någon typ av tonårs-penisförlängare att kalla sig jibber och dom flesta inte har tillräckligt med skiddagar för att ta sig ner för riktigt svår åkning... Nej.

Jon Olson har nämnts, jag har aldirg hört att han och Henke kallat sig själva för jibbare... Däremot så är det många som sätter stämplar på dom!

Ge er, ut och lek i solen istället och invänta snön!

Själv så packar jag klätterracket och drar ut till en klippa nu...

Kan jibbers åka?
jag ser att många påpekar även stil hur man ser ut jag har ett rätt fint ex jag var i åre -96 för att köra finalen i opel big jump cup jag var ute på kvällen några killar med kraftigt häng frågade vad en göteborgare gjorde i åre när jag berättade att jag var uppe för att tävla sa de till mig du ser inte ut som en snowboardåkare och e från gbg haha ........ tjiiii fick de när jag slutade som 3:a och de själva inte ens kom med till superfinalen

stil e inte alltid= hur bra man åker

Kan jibbers åka?
Känns lite trist att du kan nuförtiden bli proffs utan att kunna svänga åt båda hållen... det räcker med att du kan stå bredbent rakt in i ett hopp göra din cp-spin1800 reverse mutegrab och landa fakie naturligtvis..

Kan jibbers åka?
Tänkte ställa en liten fråga:
Hur tar sig dessa människor sig till hoppen?

Förmodligen på skidor, vilket innebär att de trots allt kan åka.

Kan jibbers åka?
Svansen > Lika sant som synd! Tänk vad härligt det vore om man fick läsa riktig svenska i forumet. Å andra sidan skulle man väl sitta här för jämnan då, och det vore ju inte bra.

Kan jibbers åka?
det handlar ju mycket om som många andra har sakt om att jon och en del andra jibbare har en backgrund som ban åkare och kan därför hantera vissa pister bättre en dom flest jibbre soim antingen började direkt me jibbing eller som dom flesta jibbare ursprungligen kommer i frön puckeln altso...och dom har ju inte alltid den besta teckniken men jag tyror nog ända dom skulle kunna knäcka dom flesta av oss på den har sidan...

Kan jibbers åka?
jag träffa jon i st anton förra veckan och kan lova att han kan åka han typ åkte ut för en brant sluttning sen hoppa han runt och åkte lite backlängst i typ knä djupt puder sen fortsatte han i en jävla fart. han var föresten där och filmade med Poor Boyz det var ett sjukt hopp dom filma i ialla fall??

Kan jibbers åka?
joo, nu börjar de bästa ta med sig hoppen till extremare terräng. då behöver man ju kunna åka bra. så vi får väl se vilka som är skidåkare nog för att jibba riktigt bra...

Kan jibbers åka?
Det är ju jävligt bra med jibbers. När jag var och åkte för ett par veckor sedan hade det kommit ett par dm nysnö. Jag var tyvärr lite sen efter 36mils bilkörning och kom en timme sent till berget. Jag trodde förståss att all den nya härliga snön var uppåkt, men det var helt orört. Alla parkråttor stod och byggde på hopp, kan det bli bättre. Jag tycker mycket om hasande parkråttor som står och hänger runt något litet hopp. De brukar ju oftast ägna halva dan åt att bygga dem.

Dessutom tar jag tar starkt avstånd från alla typer av fördomar på små jibbers och jag tycker inte ni skall hacka på dessa små Tanner Hall kopior, det är ju bra att de håller sig bredvid liften så att mammorna kan se dem.Dessutom har vi seriösa skidåkare aldrig haft det bättre, alla håller sig borta från offpisten och om vi kommer ner i pisten ”transporten” så är det ju bara kul med lite rundnings märken.

Kan jibbers åka?
Öh!? Jag vet inte hur ni funkar men jag älskar att jibba, och om man nu tänker efter vart lär man sig jibba? Inte fan lärde du dig nosepress i tva meter puder va? iofs kör jag snowboard, ni skidakare är ju lite konstiga.. :P

Kan jibbers åka?
Ingen har ännu definierat vad som menas med att "åka Skidor".

Vill någon ge sig på det ... eller har ni alla exakt samma bild av en åkare som "åker skidor". Vad gör jibbers
om jag får fråga? Åker inte dom skidor? Vem bestämmer vad "åka skidor" är? Vad är skidor? Var går gränsen
mellan telisar och slalomskidor? Var går gränsen mellan en jibber som tar sig ned på två par brädor och en
som "åker skidor"? Varför är det intressant att veta om jibbers kan "åka skidor"? Kan längdåkare "åka
skidor"?

Kan jibbers åka?
Undra om denna tråden e skriven enbart för att reta upp folk och för att få igång en disskution som egentligen grundas helt på olika personers syn på olika saker.. Detta är helt enkelt en tråd med förufattade meningar rakt igenom.. att en jibber inte kan åka skidor är befängt, klart dom kan åka skidor.. Kolla bara hur många som börjat åka big mountain av dom stora "park" åkarna, tanner, eric pollard m.fl.

Ne att jibbers inte skulle kunna åka utanför parken är verkligen helt fel.. visst dom är nog inte bäst på offpist eller port åkning men många har bakrund som många har sagt i puckel eller banåkning..

Kan jibbers åka?
Tror nog att de flesta Jibbers fortfarande kan åka bra utanför parken då det inte har funnits samma jibb "kultur" inom skidvärlden särskillt länge, MEN man kan ju fråga sig hur bra dagens 10 åringar som bara hänger i parken kommer att åka utanför parken i framtiden...

Kan jibbers åka?
All respekt till duktiga jibbare men en allroundåkare som slänger upp dom fetaste tricken i parken och pumpar mest puder inger mest respekt. Att åka sönder sina skidor på rails med en tshirt i bakfickan känns lite passe!

Kan jibbers åka?
jag känner en som åkt skider 2ggr den 3gången körde han backfllip så det är nog många jibber som intye kan åka

Tillbaka
Topp