Kan jibbers åka?

Kan jibbers åka?
korkek sa:
Som nån påpekade tidigare, så är med stor sannorlikhet alla skidåkare i världseliten, i vilken gren som helst, ruskigt duktiga på de flesta underlag.

Men nu handlade frågan om "jibbers", inte sant? Och med dem menas a l l a som tycker att det roligaste man kan göra på ett berg med ett par skidor, är att snurra runt i parken med alldeles för stora kläder. (Antar jag - eller? Rätta mig om jag har fel.)

Om man tex kommer från stackars Skåne, och måste åka på Vallåsen, hur kul är det då att carva pist eller harva i den snöbefriade skogen? Nä, man nöter såklart i den isiga parken - så man kan åka till Åre på sportlovet och hänga med dom stora grabbarna i Bräckeparken.

Danskarna då, dom hoppar vattenhopp. Sen drar dom ner till alperna och smiskar skiten ur de flesta i parken, men kan knappt ta sig ner till liften efteråt.

Vill nu inte säga att det inte finns nåra danskar eller skåningar som kan åka "total skidåkning" (jag har träffat flera stycken från bägge ställen), men tanken är lite slående tycker jag.

Samtidigt finns det givetvis (t.ex.) en massa gamla norrländska rävar som hängt i Kittelfjäll sen mitten på 80-talet och inte kan hoppa. Men det är en annan fråga...

Vill avslutningsvis påpeka att Henke W även han tävlat i alpint. Och dessutom att han inte "kört big mountain innan" - han kör ju för fan fortfarande!
Gammalt inlägg av dej men det känns fortfarande aktuelt när folk som du kategoriserar folk och påstår att bara för man kommer söderifrån så kan man inte åka skidor? Du verkar inte ha koll på läget, det finns väldigt mycket folk här som skrapar ihop rätt många skiddagar ändå. vi har ju trots allt jäkligt mkt närmare till alperna än vad ni har. Lyssnar man dessutom på intervjuer inför anaconda som jag just nu inte kommer ihåg produktionsnamnet på så hör du att en av snubbarna snackar skånska/småländska.

Kan jibbers åka?
Bara för att man jibbar o tycker det e kul betyder det väl inte att man inte kan åka?! Jag kan säga för mig själv att jag åker både park, pist o offpist o är fan bra på alla tre..så sluta hata på de som bara vill ha lite chill i backen :D

Kan jibbers åka?
kolla på tanner, cr och kye bla i believe... blev sjukt impad av hur duktiga skidåkare dom e utanför parken grymt flow i offpisten också, dock väldigt korta sekvenser så man vet ju aldrig...

Kan jibbers åka?
Innan jag började hoppa så var jag en riktig pistnötare, jag åkte mycket offpist då också men nu är det mycket mer park eftersom pisten känns enformig och puder är svårt att hitta nu för tiden. Här borta finns en som hoppar men samtidigt lägger stora långa skärnde svängar i pisten, vink vink.

Kan jibbers åka?
de har väl inget att göra me om man jibbar eller inte?
en del ahr åkt mer å är bättre
en del har åkt mindre, å e sämre
på att åka, som i svänga alltså då eller

Kan jibbers åka?
Nej dom kan inte åka skidor, det förstår du väl? Det ser du väl när de glider igenom de vanliga pisterna och gör samma svängar som andra fast fakie. Du ser det väl även i jibbers sektioner i skidfilmer att de ger sig ut i offpist och gör grövre grejer än dem som kallar sig "stora bergsåkare" - men man ser aldrig "stora bergsåkare" visa sin talang i hopp eller liknande. Varför? Jag har sett igenkända offpiståkare i handbyggda hopp och det var varken talangfullt eller vackert när de försökte komma runt på en 360.

Det är inte bara Jon Olsson som har fördel eftersom han kommer från en alpin bakgrund, det gör de flesta. Även jag.

Frågan är varför "stora bergsåkare" alltid klankar på "jibbers" och inte tvärtom. Väldigt uttjatat ämne..

Kan jibbers åka?
Man behöver inte åka portar för att bli världselit inom jibbing, de är väl mäst en slump att dom bästa åkt portar för att dom har vart så skidintresserade.

Kan jibbers åka?
Ohm1e sa:
Man behöver inte åka portar för att bli världselit inom jibbing, de är väl mäst en slump att dom bästa åkt portar för att dom har vart så skidintresserade.
No shit Sherlock?
Som jag har undrat..

Tack för din fina, spontana och underbart kloka tanke. Du har räddat min kväll.

Kan jibbers åka?
ChristofferAldell sa:
Nej dom kan inte åka skidor, det förstår du väl? Det ser du väl när de glider igenom de vanliga pisterna och gör samma svängar som andra fast fakie. Du ser det väl även i jibbers sektioner i skidfilmer att de ger sig ut i offpist och gör grövre grejer än dem som kallar sig "stora bergsåkare" - men man ser aldrig "stora bergsåkare" visa sin talang i hopp eller liknande. Varför? Jag har sett igenkända offpiståkare i handbyggda hopp och det var varken talangfullt eller vackert när de försökte komma runt på en 360.

Det är inte bara Jon Olsson som har fördel eftersom han kommer från en alpin bakgrund, det gör de flesta. Även jag.

Frågan är varför "stora bergsåkare" alltid klankar på "jibbers" och inte tvärtom. Väldigt uttjatat ämne..
Eric Hjorleifsson för att nämna en stora bergåkare som kan det där med att snurra. En annan är Shane McConkey ännu en är Seth Morrisson....så jo..det finns nog en del. Kaj och Sverre har nog inte heller några problem att slänga runt en 7:a om de känner för det.

Tillbaka
Topp