Kan knässkydd rädda säsongen?

Coce

Ny medlem
Jag har töjt ut båda korsbanden i snowboardåkning och vill bli frisk fort som tusan, rehabträningen är i fullgång men jag vill ha nåt som säkrar knäna så jag kan åka hela vintern, jag har kollat lite på 'knee braces' som finns å köpa lite här å var.
är de nån ide å köpa sånt? nån som har testat och har erfarenhet?

jag lurat lite på http://www.buysnow.com/catalog/detail/EV_j8Vi4
vore de nåt?

peace out!

Senast ändrad:
jag hade ett yber knäskydd för massa tusen förra sesongen då ja hade ett trasigt korsband, slutade bara med att jag skadade mej ännu mer och fick operera!

jag tycker du ska rehabba massa iställe och/eller operera knäna så de blir bra!! inget knäskydd hjälper förmodligen e bara upp till dej o träna upp musklerna!

fuck knäskydd!!!

Hade problem i många år och körde med skydd med stödskenor. Gick sen till sjukgymnast och hon slängde dem i tunnan och sa att de är för tillfälligt bruk. I längden behöver du ha starka muskler som kan hålla knät i styr. Skydd gör det jobb musklerna ska göra så man blir klenare. Alltså: rehab, rehab, rehab, sedan rehab och lätt träning sedan rehab och lite tuffare träning och sen kan man träna på riktigt om man har tur. Tog flera år för mig, några i onödan pga de jävla skydden, men nu skidar jag utan skydd.

Ta hand om din kropp!

man kan ju kombinera rehab och skydd? jag tränar rehab flera ggr i veckan men tänkte köra med skydd iallafall för extra stöd, doktorerna sa till mig att man ska göra det?

antar att du inte tränade när du körde med skydd isåfall?

Jo, jag tränade. Men med skydden på. Jävla dumt men jag trodde ju jag skulle ha dem för jämnan.

Klart man ska ha skydden på i början när man tränar, kanske ett par veckor beroende på skada, så det inte blir värre men sen ska dom väck!

Jag har tittat lite på det här:

http://www.donjoy.eu/en_US/detail_LigamentKneeBraces2_13920_16156.html

http://www.braceshop.com/productcart/pc/DonJoy-Armor-Extreme-Knee-Brace-550p470.htm#details

Det var innan slutligen fick röntga knät 1 år efter skadan och läkaren kom fram till att jag gått feldiagnoserad och kört rehab för en bakre korsbandsskada i ett år när det var främre som var av (inte mkt skillnad på själva rehaben iofs, men ändå surt) som jag hittade dessa. Så då letade jag skydd för bakre, men det här skyddar iaf båda samtidigt.

Jag ska operera mitt nu om 2 veckor och tänkte fråga läkaren om remiss på knäskydd för att komma tillbaka snabbast och säkrast möjligt. Läste om någon här på fr som fått remiss och betalat 1000kr för något flera-tusenkronors skydd, och har man tur så vet ju läkarna och sjukgymnasterna vad man bör ha (beroende på var man bor kanske).

Men hur som helst finns det mängder av knäskydd av olika varianter på de sidorna som jag länkade!

Edit: Det länkade kan man alltså välja en skidmodell av också...

Senast ändrad:
Min sjukgymnast ska ta fram ett knä skydd till mig så att jag kan åka nu när säsongen börjar men jag måste betala det själv om jag inte har en viss försäkring som täcker det. Just nu ser det ut som att jag inte har nån försäkring så då blir det att punga ut 8000 eller 7000........fan va nice...

....slet av korsbandet för ett tag sen, opererade mig för ca 1 år sen, har åkt med exakt ett sånt knäskydd i vinter å de funkade fint !!

Ni snackar mkt om rehab, men vad gör ni för övningar då? Är det något ni gör hemma eller går ni på gymmet? Brukar gå på gymmet och köra benpress, benspark och sån där motsasten till benspark, Någon som har några andra tips?

De där på länken var ju äckligt dyra men dom är säkert sjukt sköna. Själv har man också jäkla problem med knäna. Var hos läkarn och han sa att det heter "hoppskada" men att det växer bort så om några år är det nog lugnt hoppas jag. Det blir när man anstrnger lårmuskulaturen, det uppstår tydligen ett tryck på knäskålen vilket trycker på nerverna.

Jag har vanliga knäskydd från typ stadium, det avbelastar ju en del men det luktar ju verkligen pung om dom, de andas inte ett skit och blir äckligt blöta :(, fast att man kan åka utan att få extra ont får man väll betala för....

Läkaren sa även att man inte kunde göra något åt det men att om man t.ex. kör balansplatta, med lite böjda ben och bara står så tränar man upp de minsta musklerna i knät vilket kan avbelasta knät lite men om man har samma skada som jag ska man inte träna lårmuskulaturen överdrivet och man ska undvika övningar som går ut på att böja knäna och sen gå upp som upphopp eller att stå i 90 grader mot en vägg.

Har inte läst tråden så har kanske mest skrivit massa skit som inte hör till men aja.. peace

Nordsvahn: Hur hårt kunde du köra med knät då? Kunde du köra park och offpist? Jag fann ifjol att det gick bra att köra offpist då det är mjukare men inte alls att köra park, men det varalltså utan knäskydd.

OlofM: jag fick ett träningsprogram för rekommenderat 3ggr/veckan-

Cykling - uppvärmning 10min
Ståben stabiliserande inåtföring (lite svårt att förklara men du fäster en vikt från de du drar ut och drar foten fram och tillbaka åt alla 4 håll) - 20 repetitioner åt varje håll

Sen följande övningar 3*10ggr (jag körde på 15), vikt så att det inte gör ont, annan övning mellan varje benövning (för att inte överanstränga knät)

Benpress
Lårcurl liggande
Bensträck
Balansplatta - gör någon aktivitet (aom att rita alfabetet i luften med andra foten t ex), 3*30s

+ Att jag skulle göra utfall från höjd (ex. trappsteg) och ståben stabiliserande inåtföring med elastiskt plastband (det senare gav inget alls kände jag dock) varje dag.

Sen är det bäst med fria vikter när man kommit en bit i rehaben, benpress med skivstång ger betydligt bättre stabilitet än i maskin.

Senast ändrad:
OlofM sa:
Ni snackar mkt om rehab, men vad gör ni för övningar då? Är det något ni gör hemma eller går ni på gymmet? Brukar gå på gymmet och köra benpress, benspark och sån där motsasten till benspark, Någon som har några andra tips?
Finns massor. Man brukar ju få ett program av sjukgymnasten när man gjort sig illa. Beror lite på vad man är i behov av (finns flera trådar om detta). När man fått upp funktionen så pass bra att man kan börja träna på riktigt är det väl mest en smaksak. Jag tycker det funkar bra med kampsport, cykel och klättring. Gym är för tråkigt, att bli nerbrottad och boxad i ansiktet är fantastiskt kul...

Tillbaka
Topp