Karriär & skidåkning? (flytta närmre Alperna)

Ang. flickvänner och dylikt...
Det var hon som släpade ned mig, inte omvänt..
Sen, om man inte frågar in flickvän/respektive så lär man väl aldrig åka...

Givetvis behöver man inte vara "akademiker" för att få jobb/lyckas/tjäna pengar eller vad som nu är ens mål (vid sidan av att åka skidor)...

Personligen har jag gått från att jobba för min karriärs skull till att jobba för att ha kul på fritiden (pengar är ju fortfarande nödvändigt)... Flyttat från centrala Stockholm till en by på landet i Schweiz.. Skillnaden är att jag nu lägger pengar på skidor och resor, tidigare på amorteringar av en insatslägenhet... Vad som är bäst vet jag inte, men jag har bra mycket mer skoj nu!

För dem som har en akademisk utbildning så är det ju i många fall endast möjligt att få möjlighet till arbete (inom sin utbildningssektor) kring de större städerna, självklart så finns det alltid undantag.

Om man sedan ser till Sverige så finns det ju inte så många större städer i närheten av fjällvärlden (någon som kan motsäga detta?). En sådan kombination (större stad + skidberg) kan man ju faktiskt hitta på många ställen inom alpområdet?!

Angående flickvänner och dylikt så finns det nog lika många svar som frågor?

Grym tråd, detta har jag funderat på länge...

Jag har kommit fram till att vill man kombinera karriär och skidåkning så är läkare det optimala yrket. (iofs krävs det en hel del studier mend et är det säkert värt)

Själv är jag ingenjör men har aldrig kommit mig för att söka jobb utomlands nära alperna. Det ångrar jag bittert men det är ju aldrig försent!

Tänk som så..
Oavsett vilket yrke du har, kan du bosätta dig i en stad med skidmöjigheter...
Kan du Engelska funkar det ju kanon självklart i USA, men även i större städer som Genève och Zurich.

Tomtefar sa:
Gurra_ski sa:
Peter_K: Vad har du för utbildning om jag får fråga? Funderar själv på att läsa Teknisk Fysik efter gymnasiet. Kan det vara ett bra val om man vill ner till CERN?
Om det bara är CERN du vill till så har de säkert guidade turer som vemsomhelst kan gå på?!
Som Peter säger så välj en utbildning som ger dig en bas till ett jobb du kommer trivas med. Tills jag blivit utnämnd som kung över världen verkar det som nästan alla måste jobba sina 40h per vecka och då är det ju bra att man trivs med det. (Sen ska det effektiviseras och människans fritid ska maximeras! )
Nej. Det är kombinationen av ett intressant , utmanande jobb och skidåkning jag är ute efter. Och det verkar ju faktiskt vara som så att CERN i så fall är ett bra alternativ.

Signelinho sa:
Jag läser för tillfället mitt andra år på KTH till högskoleingenjör och har länge funderat på att söka utbytesår, t.ex. till Lausanne. Frågan är dock om ingen ingen av er har flickvänner eller dylikt?! Hur gör man med det?
Hjärtat, flickvän bord einte vara problem för dig. Sätt henne på utbytesår också så fixar det sig galant! Eller skicka henne till mig i Verbier så håller jag ett öga på henne!

Läkare jobbar med samma produkt (läs människan) var du än i världen befinner dig, som läkare blir du helt enkelt väldigt flexibel med plats och arbetstider (natjour innebär ju ledig på dagen för skidåkning). Yrket erbjuder även en utmanande karriär med bra betalt.

Claaaes:
Förutom alla tidigare nämnda storstäder typ München, Zürich, Geneve... är ju kanske Milano ett alternativ bland storstäderna ocksa... sen finns det nog ett gäng smastäder med karriärchanser typ salzburg, innsbruck, bern, grenoble osv osv...

Jag bor i München och haller med Peter_K ... man aker ju varje eller varannan helg 1-2 dagar per helg och far da ihop hur manga dagar som helst. Utan att ta semester. Tar man semester pa det da far man ju ännu mer. Min personliga approach är att det blir fullt tillräckligt med snö utan att uttnyttja semester sa semestern kan man köra vid playan vid Adria eller varsomhelst och ända hamna pa 30-60 dar per ar..

Lite reklam för München: hur mkt stora organisationer som helst med sina högkvarter här sa perfekt för ekonomer och ingenjörer (jag är ingenjör)...

Angende bilköer sa är det ungefär som Peter_K säger... det är under högsäsong mkt bilar pa väg men det är inga problem man far antingen annama approachen att man accepterar bilköerna eller sa far man planera smart (och tröttsamt)... eller en kombination av dem.....exempelvis vet man att manga aker pa helgutflykt fre-sön kv... man vet att lördag är bytesdag i alla skidorter och vilka riktningar trafiken löper vid vilka tidpunkter sa planerar man fran det kan man ff bränna del av sträckan i 250km/h eller sa:) men man kan fa vara beredd pa att ga upp tidigt eller köra alternativvägar...men som sagt inga probbs alls...

säsong har man ju här aret runt i teorin...i praktiken är glaciärerna bra till slutet pa maj...och bra igen fran mitten pa september ungefär...de 3.5 manaderna där emellan kan man surfa i gardasjön om man gillar det (inte jag) eller ta nagot snö-ak da och da för att inte rosta igen...

go for it! vartän du aker kommer du aldrig angra dig...och da syftar jag nog inte bara pa grejjen att du kan aka mkt...hela grejjen är ju i princip bara positivt.

Jag har funderat på att söka jobb i Milano. Hur långt behöver man åka då för att komma till bra åkning? Tid?

deltaboarder sa:
go for it! vartän du aker kommer du aldrig angra dig...och da syftar jag nog inte bara pa grejjen att du kan aka mkt...hela grejjen är ju i princip bara positivt.
Kul att höra att du trivs så bra!

Jag kan dock inte säga att mitt livsstilsval enbart bringat positiva upplevelser - det har tidvis varit ett helvete, och det känns viktigt för mig att påpeka det för jag vill inte ge någon falska förhoppningar om guld och vita skogar. För mig har livet som utlandssvensk och alpbo inneburit djupare dalar och högre toppar, inte bara geografiskt... Det har varit, och är fortfarande, en utmaning.

Är du en deprimerad människa kommer du troligen inte bli lycklig av att flytta, men är du en lycklig människa kommer du nog vara lycklig i alperna också. Lycka kommer ju innifrån.

Om du är halvdeprimerad och längtar till bergen så kom hit! Du kommer inte automatiskt bli lycklig, men du kommer få otroligt bra skidåkning och kanske ett mer intressant liv.

deltaboarder: Schyst! München verkar vara ett bra alternativ. Att kunna skrapa ihop så många skiddagar i alperna utan att ens ta semester... sagolikt :)

Ni som bor där nere, har ni någon uppfattning om hur det kan tänkas vara att köra ett trainee-program på något större företag i Zürich, Genéve, München eller liknande, och vad ingångslönen egentligen ligger på för en civilekonom i Schweiz?

Senast ändrad:
Kolla upp Alstom, finns i Norrköping och i Baden i Schweiz. De söker en del folk.

well, för kvalificerade jobb är ju löneläget överlag mycket bättre än i sverige...

problemet med att få ett trainee program i CH/DE/AT kan vara eventuell avsaknad av praktiskt erfarenhet, medan de tyska studenterna osv. har gjort massa praktikarbete och sånt....

läge kanske att försöka hitta nagon arbetsgivare som värderar de eventuell extra sprakkunskaper man har...eller som man kan nätverka sig in till genom svenskar eller sa...

Någon som har tips att ge på hur man bäst kombinerar studier och skidåkning på bästa sätt? Själv så läser jag (eller a har läst) tekniskt basår för att sedan plugga till Civ Ing. Har nyss haft slut tenta i mina första kurser och har valt att ta ett studieuppehåll för att göra min första säsong i Chamonix från Jan-Maj.

Det jag känner är att detta genererar mycket skidåkning men lite skola, känner mig inte alltför produktiv helt enkelt. Just nu så är jag bara 18 år gammal, tog studenten nu i våras :) Så jag känner väl inte direkt någon riktig kris (än). Det kommer troligtvis inte bli någon skola i huvud taget för mig under detta läsår. Men har planerat in att ta upp allting igen nästa år, vettefan dock hur det kommer att gå då skid suget lär vara stooort nästa säsong också :)

Alternativt att man inte läser något program utan tar lösa kurser istället?

Senast ändrad:
Min rekommendation a:r att du va:ljer att plugga na:ra en skidort någonstans. Det a:r ju dumt att bo i Lund eller Uppsala.

Fan är så sugen på att dra ner till alperna och åka skidor. Om det finns någon som vet om någon som behöver en civilekonom som jobbat med revision och nu gruppchef/redovisiningschef med medelmåttig tyska så hör av er!!!!!!!!!!!!! :-)

Jag pluggar till civilingenjör informationsteknik och är nu inne på mitt fjärde år. Jag befinner mig just nu i Lyon, Frankrike och ska plugga här fram till maj. Lyon är väldigt bra placerat och här anordnas skidresor varje vecka och man kan till och med få kurser i skid/snowboard-åkning på min skola (INSA Lyon). Åker till Alperna för första gången i mitt liv nu på lördag så det ska bli väldigt spännande.

Men men, snowboardåkning i all ära så måste man ju ta lite poäng i skolan också, mest för CSN känner jag. Det man ska veta när man åker till Frankrike för att plugga är att deras skolsystem är lite annorlunda. Jag har kurser från 8 - 18 alla dagar utom torsdagar och helger, alla är obligatoriska men de kollar inte närvaro på alla. Lärarna pratar franska vilket kan vara ett problem för någon som inte kan franska (som mig när jag kom ner i Augusti) men man lär sig snabbt och man måste se till att vara social och försöka prata franska. Pratar inte tillräckligt bra franska än känner jag men jag är här för att lära mig. Jag läser också mer än dubbelt så många kurser här (18 på ett år) som hemma på Chalmers.

Jag tror att om man åker till ett land där de är snällare och kanske har kurser på engelska (finns iofs i Frankrike också om man letar lite) så kommer man nog kunna åka skidor med bättre samvete om man bara är ute efter det.

Bra tråd för övrigt. Funderar på att göra mitt ex-jobb och/eller jobba utomlands. Har hört att Vancouver ska vara en sjukt bra stad. Billig och bra sushi, inte så långt från bra åkning och det ligger i Kanada (väldigt socialt och trevligt folkslag!). Annars så är det ju inte fel att kunna franska, engelska och svenska när man söker IT-jobb runt Alperna antar jag.

Underbar tråd. Är snart klar med min Bachelor i management och meningen är att jag ska söka alla de där jobben.
Men jag saknar helt motivation. allt jag vill göra är att dra till alperna och åka skidor och sedan costa rica och surfa.

Men känns som ytterligare ett gap year ser rätt illa ut på cv:t.

Behöver tips på seriösare jobb man kan kombinera med en civilekonom kandidat helt enkelt under iaf en säsong, innan man flyttar till london och jobbar 100timmars veckor i några år...

Härlig tråd... Känner igen mig så väl i situationen. Har läst fem år på universitet, och ångrar djupt att jag inte valde att göra någon eller några terminer utomlands..

Senast efter några hårda måndagsmöten, kände jag att en säsong till i alperna, det är nog precis vad jag behöver.
Efter ett prat med föräldrarna så insåg jag att min ålder i kombination med att mitt jobb är en enorm möjlighet, så fick jag helt enkelt sluta drömma och komma tillbaka till verkligeheten. Sen försöker jag också erinra de dagarna med mest ångest i Chamonix, då man gick runt och kände sig allmänt sunkig och onyttig.

Ah... Fast det funkar oftast inte.

Därför jag känenr att jag ska åka nu när jag är nyutexaminerad. än tro att man kan vänta några år..

hmmen några jobb som inte är sk skitjobb måste man väl kunna hitta för säsongsjobb..

Har iaf hittat drömjobbet - optiontrading, med väderoptioner... sälja risken för puderveckor...
men det får kanek dröja..

Cee sa:
Därför jag känenr att jag ska åka nu när jag är nyutexaminerad. än tro att man kan vänta några år..

hmmen några jobb som inte är sk skitjobb måste man väl kunna hitta för säsongsjobb..

Har iaf hittat drömjobbet - optiontrading, med väderoptioner... sälja risken för puderveckor...
men det får kanek dröja..
21 år och redan examen???

Förklara!

började när jag var 18. engelsk Bachelor of Management Sciences är på 3 år. så jag är kommer vara 21 när jag tar min examen i juli

Om man inte är akademiker och vill ha ett "rikitgt" jobb som tex elektriker hur går man tillväga då? Kan man söka sådans jobb direkt från Svergie eller måste man kompletera med någon utb.? Kanske någon här som jobbar som det eller känner någon?

Max_Power sa:
Om man inte är akademiker och vill ha ett "rikitgt" jobb som tex elektriker hur går man tillväga då? Kan man söka sådans jobb direkt från Svergie eller måste man kompletera med någon utb.? Kanske någon här som jobbar som det eller känner någon?
Man kan kolla här: http://europa.eu.int/eures/main.jsp?catId=482&level=2&acro=job&lang=sv&parentId=52

Kan man nåt språk är det ju positivt...

Är man certifierad som elektriker och i så fall är den internationellt gångbar?
Söker själv jobb utomlands men det går trögt trots internationella certifikat och diplom(svetsare) och språkkunskaper.

Vet lite folk som jobbat som byggnadssnickare i alperna men det var genom svenska kontakter.

Riktigt bra tråd detta!

Läser också "egentligen". Har valt Luleå som studieort mest av närheten till skidåkning. Fick runt 30 skiddagar den senaste säsongen, många i gränsen. Detta alternativet rekommenderas för dom som funderar på studieort. Många på universitetet delar skidintresset och stämningen är riktigt skön.

Just nu befinner jag och 4 studiekamrater på vift i Norge för att jobba ihop pengar. Drar till staterna för säsong i januari. Har tagit ett år ledigt, kändes lite som now or never med en säsong.

Planen framöver är defenitivt en eller flera terminer utomlands. Att dessutom kunna förlägga sitt exjobb i något skidinriktat land hade varit helt perfekt.

Det är väl helt enkelt som flera sagt innan. Våga ta steget, fundera inte på vad andra tycker om ditt karriärval eller din väg i livet.

Heinz P: Låter intressant det där.
Också gått i tankarna till Luleå. Är inne på min andra säsong i alperna, men ska ta tag i mitt liv (hur man nu kan gära det..) och börja plugga nästa höst. Göteborg, där jag bo nu, känns som ett ganska ångestframkallande alternativ. 30 skiddagar, kombinerat med studier låter roligare. :) Vad tycke du staden i allmänhet? Överlever man i norrland i 4-5 år? Hur långt är det till bra skidåkning?

snowgod och max_power:

om jag förstatt allt rätt i tyskland (och antagligen likadant i andra tyska kulturer som AT och CH men vet inte om det är sa) gör de flesta en praktiskt utbildning pa ett företag som är varvat med skola och avslutas med prov som resulterar i att du blir "statligt" godkänd fackman (med diplom fran nagon industrie och handelskammare IHK) inom ett omrade som säg svetsar eller elektriker...

sa mao om man inte har ett sadant cert/diplom kan det nog vara svart att övertyga... men det kanske gar att fa ett cert därifran som visar att man har motsvarande kunskaper? eller kanske helt enkelt lära sig tillräcklig mkt av spraket för att kunna avlägga ngt prov vad vet jag...

deltaboarder: inom mitt yrke är certifikaten internationellt gångbara (US och Canada kan vara knepigt som vanligt) och proven är samma överallt, det skall ju förlängas varje halvår och göras om vartannat. Vore rätt krångligt att ligga ute på långa jobb annars. Man skulle blivit kirurg istället...
Ska funka extra smidigt inom EU/EES så det stora problemet är ju att nästla sig in någonstans.

Borde vara likadant inom andra hantverksyrken gissar jag...

Eric_W sa:
Heinz P: Låter intressant det där.
Också gått i tankarna till Luleå. Är inne på min andra säsong i alperna, men ska ta tag i mitt liv (hur man nu kan gära det..) och börja plugga nästa höst. Göteborg, där jag bo nu, känns som ett ganska ångestframkallande alternativ. 30 skiddagar, kombinerat med studier låter roligare. :) Vad tycke du staden i allmänhet? Överlever man i norrland i 4-5 år? Hur långt är det till bra skidåkning?
Haha, känner igen det där. Har också gjort säsong i Alperna innan jag började på universitetet.

För det första så anordnar en väldigt driven sektion på skolan som kallas StiL Alpina prisvärda resor till diverse skidorter. Bla Gränsen, Kittel, Ruka (redan i november..), Hemavan mm. Vill du själv utforska så har skolan ett vandrarhem i Vassijaure, som ligger ungefär en mil från gränsen längs med järnvägen.
Till gränsen är det ungefär 45 mil från Luleå, till Kittel är det ungefär 40. Men med norrländska mått mätt är detta inga sträckor. Du tappar totalt respekten för avstånd. Att åka till gränsen över en helg är liksom inga problem:)

Luleå som stad är egentligen inte så lockande. Ganska dåligt med uteliv, dock en hel del bra affärer (samt bra skidaffärer). Studenterna hänger ute på en egen halvö, Porsön, och går mest på Kåren.

Kunde tagit detta via PM, men kände ändå att det tillförde tråden något såvida någon funderar på att studera i norr.

Tack för bra info där. Tror helt klart det är fler här som går i tankar om vart man ska plugga osv.

Heinz_p sa:
För det första så anordnar en väldigt driven sektion på skolan som kallas StiL Alpina prisvärda resor till diverse skidorter. Bla Gränsen, Kittel, Ruka (redan i november..), Hemavan mm.
En driven sektion, men oftast så var (är) det betydligt enklare att ordna egna privata resor (de hade ju dessa otroliga kösystem), kanske man har ändrat taktiken på något sätt? Annars fanns (finns) något som heter Bussig Klubben som alternativ?

Heinz_p sa:
Vill du själv utforska så har skolan ett vandrarhem i Vassijaure, som ligger ungefär en mil från gränsen längs med järnvägen.
Detta är det givna stället om man är student för de flesta skidresorna! Kan varmt rekommenderas!

Tillbaka
Topp