Karta Alperna

skalt

Aktiv medlem
Karta Alperna
Hur gör folk för att få tag på tag på topografiska kartor över områden i alperna? Är det köpa på plats som gäller?

Jag ska till Monte Rosa i v.4 och skulle gärna ha vilja ha möjlighet att granska kartan innan man kommer dit. Om man bara ska vara där en vecka är det smart att försöka ha så mycket bakgrundsinfo spom möjligt tänker jag.

Karta Alperna
Jag brukar köpa kartor på Le Vieux Campeur, det är dock i Frankrike men det bör ju finnas liknande friluftsbutiker i andra länder också. Jag googlade fram en sajt nu som heter Omnimap där det verkar gå att beställa fysiska kartor och få dem hemskickade. Men mycket går att hitta gratis online också. Har för mig att
@Vattendroppe är en jäkel på att hitta bra kartor..

Karta Alperna
Åhå! Kartor!

Kartor finns oftast att sukta över på nätet via respektive lands "lantmäteri", t ex för Norge, Sverige, Frankrike, och Italien. Att hitta rätt är dock inte så lätt, och det kan krävas lite arbete för att få till det med vilka lager som är "bergskartor" osv, men det brukar få att få till! Allt som oftast går det också att beställa fysiska kartor från respektive lantmäteri, men generellt är det lättare att helt enkelt köpa på plats (undantaget är Val Thorens, som
@Heddious är väl medveten om).

Gällande Monte Rosa har jag aldrig online-surfat Schweiziska kartor, men det är ju inte omöjligt att det området finns på de italienska kartorna. Annar skulle jag kolla in swisstopo och se om det finns något att hitta där!

Bubblare: Kartfetishistens bästa vän på internet finner du här.

Senast ändrad:
Karta Alperna
Tack för svaren!

Får nog kanske göra så att jag kollar onlinekartorna så gått det går innan avfärd, och sikta på att köpa fysiska kartor på plats.

Jag tycker det är bökigt att få en överblick när man kollar online. Man zoomar in på detaljerna och tappar det stora perspektivet och vice versa, något som jag inte tycker sker när man lutar sig över en fysisk karta.

Det är ju så lätt att hitta kartor i Sverige och Norge, så att det borde bara vara att beställa online även för alperna, men så är nog inte riktigt fallet.

Karta Alperna

@Skalt Som sagt, att beställa kartor brukar gå bra från respektive lands kartsida, men fraktkostnad och leveranstid blir ju därefter. Att hitta svenska butiker som säljer kartorna är svårare av naturliga skäl. Jag brukar kika online först och köpa på plats, men jag håller med om att det är bökigt att titta på en skärm jämfört med en fysisk karta, men det går ganska fort att vänja sig!

Karta Alperna
Vad gäller onlinekartor så kan jag tipsa om att ladda ner appen bergfex Touren. Bra, detaljerade kartor med höjdkurvor.
Annars är tyska Kompass kartor bra. Kolla på kompass.de de kan även köpas på typ adlibris.
P

Karta Alperna
Gillar också kartor men Fatmap (och kanske andra appar) är ju bra som komplement iaf då vanliga offpistrepor (med extra info) är utsatta i dessa.

Karta Alperna
Nu vet jag inte var ni ska i Monte Rosa men i Alagna finns boken "Polvere Rosa" att köpa. Där står alla bra offpiståk beskrivna på engelska och italienska. Åken beskrivs väldigt pedagogiskt med bla höjdskillnad och svårighetsgrad. En väldigt prisvärd bok.

Karta Alperna
Schweiz har grym service med topo-kartor online här: https://map.geo.admin.ch
Tack vare att Monte Rosa ligger på gränsen är en del av italienska sidan också med. Dessutom kan man lägga till layers med, t.ex., färgning av sluttningar med >30 grader. Och skriver man in "ski routes" i sökfältet ovanför kartan kan man se alla SACs officiella turer med nummerreferens till motsvarande bok för den regionen. Ser ett antal turer på båda sidorna gränsen vid Monte Rosa. Givetvis kan du även skriva ut (eller spara som .pdf).

Edit: SACs kartor finns självklart även att köpa fysiskt med turerna inritade, och med sluttningar över 30 grader färgade. De är då i skala 1:50´000. Osäker på om det finns någon shop som skickar utanför Schweiz.

Senast ändrad:
Karta Alperna
Köper alltid karta på plats när jag kommer till något nytt ställe. Kiosken på järnvägsstationen, tobaks/tidningskiosken och mataffären brukar oftast ha bäst utbud. Förvånansvärt ofta bättre utbud än vad sportaffärerna har......
1:25 0000 är att föredra för att bättre kunna planera möjliga turer tycker jag.
En bra guidebok är ju aldrig fel. Problemet är ju om de är skrivna på ett språk man inte kan....

Karta Alperna
Kalle_Luzern sa:
Schweiz har grym service med topo-kartor online här: https://map.geo.admin.ch
Tack vare att Monte Rosa ligger på gränsen är en del av italienska sidan också med. Dessutom kan man lägga till layers med, t.ex., färgning av sluttningar med >30 grader. Och skriver man in "ski routes" i sökfältet ovanför kartan kan man se alla SACs officiella turer med nummerreferens till motsvarande bok för den regionen. Ser ett antal turer på båda sidorna gränsen vid Monte Rosa. Givetvis kan du även skriva ut (eller spara som .pdf).

Edit: SACs kartor finns självklart även att köpa fysiskt med turerna inritade, och med sluttningar över 30 grader färgade. De är då i skala 1:50´000. Osäker på om det finns någon shop som skickar utanför Schweiz.
Den här tjänsten var riktigt bra! Blir till att planera på denna och skriva ut, sen köpa en riktig papperskarta på plats.

Jag antar att ekvidistansen 20 m är så bra det blir på dessa kartor (det är vad jag kommer ner till när jag zoomar)? Att man kan komma ner på 5 m på norgeskart.no/ säger kanske mer om Norge än vad det säger om resten av världen?

Senast ändrad:
Karta Alperna

@skalt ekvidistansen för alpkartor är normalt 10 meter eller mindre, och det är med god anledning. 20 meter funkar hyfsat i svensk gammefjällsmiljö, men att navigera alperna med det är katastrof. Jag har försökt, en gång i Italien ledde det nästan till oplanerad bivackering eftersom ryggen vi skulle ta oss tillbaka via hade några smutta ~10 m-klippor ivägen.

Karta Alperna
Vattendroppe sa:
@skalt ekvidistansen för alpkartor är normalt 10 meter eller mindre, och det är med god anledning. 20 meter funkar hyfsat i svensk gammefjällsmiljö, men att navigera alperna med det är katastrof. Jag har försökt, en gång i Italien ledde det nästan till oplanerad bivackering eftersom ryggen vi skulle ta oss tillbaka via hade några smutta ~10 m-klippor ivägen.
Ytterligare en anledning att köpa en papperskarta på plats då alltså. Onlinekartorna får nog mest fungera som vägledande information.

Karta Alperna
De rödmarkerade wildschutzgebiete/wildruhezonen stämmer ofta inte med de skyltar/avspärrningar som sätts upp.
De sätts upp med god säkerhetsmarginal, ibland flera hundra meter utanför/ovanför områdena.

Tillbaka
Topp