Katana som ersättare till Legend Pro?

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Mina älskade LP i 194 cm (från 05/06) sjunger på absolut sista versen och jag måste hitta något nytt till vintern. Grundkänslan i laggen passar mig perfekt, det enda jag ogillar är bristen på flyt i riktig finsnö och att bakskidan hugger en del i fulsnö.

Vad tror ni om nya Katana i 191 som ersättare? Jag gillar dämpade lagg med mycket metall och vill ha något som tål fart, flyter bra, är hanterbar i skogen samtidigt som den funkar i svensk snö. Är önskelistan för lång?

Alternativet skulle kunna vara nya Legend Pro 105 i 192, det känns lite småtråkigt men kanske är ett förståndigare val. Vad sägs, är jag på rätt spår?

Tycker inte din önskelista är för lång! Åker själv på Katana 10/11 i 197 cm. Jag är väldigt nöjd med de och jag anser att de lever upp till dina kriterier. Känns som de går att åka hur fort som helst med, de sitter riktigt bra i pisten bara man vågar hålla skäret och de är väldigt lätthanterliga, framförallt i det mjuka. Sen är det väl den ständiga oron över hållbarheten som varit mycket på tapeten de senaste åren. Måste ärligt säga att mina skidor inte varit utsatta för så våldsamt brutal offpiståkning än, så jag kan inte uttala mig så mycket i den frågan. Mina erfarenheter bygger ju förvisso på 10/11 modellen men antar och hoppas att känslan i skidan inte förändrats nämnvärt till i år.
Har ingen erfarenhet av Legend Pro 105 tyvärr, men jag tycker det låter som det är Katana du letar efter. Riktiga kanonskidor enligt mig och tror de är ett lämpligt steg upp från LP för att få mer flyt. Om du har åkt LP 194 så kanske jag ska tillägga att jag tycker mina 197 cm inte känns så långa...
Lycka till!

/Emil

Katana känns som ett klockrent val för dig. Tidiga rapporter på nästa års modell tyder ju på att den blir ytterligare ett snäpp bättre, och redan fjolårets och bakåt har ju varit kanonskidor. Kan inte gå fel, förutsatt att produktionsflytten inte orsakar problem igen. Årets grejor är ju återigen en förstaserie, med nya formar och med nytt produktionsställe. Men det är ju ändå en återflytt till den gamla klassiska tyska skidfabriken, så det kan ju knappast vara någon större risk för komplikationer. 191 tror jag är rätt val av längd också. Den är ju 194 ca med det gamla Völkl-måttbandet.

Kan varmt rekommendera Katana. Åker själv på Katana 191 10/11 och ett par Pro XXL 194. Katanan är nästan lika stabil att bränna på med och känns dessutom betydligt mer hanterbar och kvick. Har åkt puder i Österrike och pisterna i Trysil med Katana och upplever skidan som grymt allround. Brorsan och några kompisar åker också Katana och ingen av oss har haft några kvalitetsproblem så här långt. Visst bygger Dynastar också väldigt bra skidor men jag skulle satsa på Katana... Ha en skön säsong!

Får slå ett slag för Nordica Girish 193 i den här tråden. Tämligen lik LP och Katanan vad gäller dämpning, metall, konstruktion osv. Ännu mer chargerkaraktär än Katanan medans Katanan är lite mer lättkörd i trängre partier. Katanans enda lilla svaghet är att den kan vara lite fladdrig när den inte går på kant beroende på ELP profilen. 2011 Girish kan du hitta på reor. Katanan inte lika lätt att få tag på till ett bra pris (pga popularitet).

Senast ändrad:
Jag har ett par sprillans nya Katana 10/11 190 cm (givetvis oborrade) som du kan fa köpa. Hade en äldre modell som jag körde sönder och fick dessa i varas fran Volkl. Har ett par andra lagg nu och är inte i behov av dessa.

Hej! Jag kan verkligen Rekommendera Katana! Jag körde en hel säsong i Bad Gastein på Katana 10/11 190 med marker F12 bindningar (tur), samt gick Haute rout. Jag är 178 och vägde ca 82-83, Otrolig skida som går alldeles utmärkt att åka i skog med och perfekt att dra på stort och hårt. Personligen funkade den utmärkt i riktigt dålig snö och isbana och flöt som en dröm i pudret. enda nackdelen är att de är väldigt tunga, något som inte märks när man åker men som märks om man man hoppa och snurra. Men en riktigt prima skida!

/Sebastian

Vent til skidtest helgene begynner da kan du prøve ut forskjellige ski! Dynastar kommer jo i år med Earlyraise tupp på hele freeride serien sin så både 105,115 og big dump blir mere lettkjørte en hva de har vært tidligere. Om du liker den siden så godt bør du teste det nye som kommer. Det er jo i prinsippet samme ski som tidligere men med over 400mm earlyraise og litt ny konstruksjon for å gjøre den bedre å kjøre for almenheten. Tror Dynastar har gjort et veldig riktig steg i retningen mot nye høyder.

Kantana som er nevnt har jeg prøvekjørt og det er en fin fin ski,men som flere har nevnt de er kjent for kvalitets problemer de siste årene og det er desverre ingen garantier for at dette er fikset opp i enda.

Jag slår också ett slag för nordica girish! Provåkte dem i valdisere i vinter... mkt dåligt före, IS! puckligt och jävligt. Åkte på 185an och dom var riktigt sköna. Gick bra att åka fort samt lätthanterliga i pucklar.

Dynastar 105 är ett alternativ i 192cm(AD lite styvare?) glad och mkt lätt åkt allroundskida, som enl mig dock saknar den sista lilla charge känslan som finns i Katana 2011 och ännu mer i 2012.(trygghet). Men 105 är makalöst lättåkt anser jag av de dryga 12 åken jag testade den i våras. Katana 2011 är ju sjukt allround i swe och skapar en vilja av att åka lite fortare. 2012 är ännu mer charge anser jag men dock på bekostnad av allsidigheten.

Dessa bedömningar är grundade på 10-15 åk i våras, så du vet första intrycket... Dynastar har ju tendens att växa m tiden och dess kvalite är ju som du vet oklanderlig

En skida som jag ej testat men som verkar voi voi är ju Renegade!!!

Tillbaka
Topp