Kite för skidor

Peter1983

Ny medlem
Kite för skidor
Hej!

Hittade ingenting efter en sökning men jag tar säkert upp en gammal tråd. Någon som har några synpunkter/ rekommendationer gällande vad för kite som är bra att använda för skidor i Stockholmsområdet. Jag ser mig själv på skidor exempelvis på Gärdetfältet efter en snöig natt. Vilken storlek är att rekommendera, något annat som är bra att tänka på. Kan även tänka mig använda samma drake på vattnet under andra delar av året då vindarna inte tillåter mig att vindsurfa. Så säg under 10-12 m/s.

// Peter

Kite för skidor
Hej Peter,
snacka med gänget på Surfbussen(Kungsholmen) så har de nog snart någon prova-på på Gärdet så kan du få testa lite olika drakar. Låter som du inte kört något innan, rätt? I så fall rekommenderar dig att börja med att investera i en kurs. Dels lär du dig säkerheten och slipper ett gäng dagar med flygturer och kraschlandningar men du får också möjlighet att prova på en del olika drakar.

Men först o främst, storleken på drake är beroende på din vikt. Jag på 90 kg kör oftast med något kring 10 kvm. Sedan har olika drakar olika prestanda så förra året körde jag med två olika 10 kvm drakar, en Ozone Summit för lite lungare vindar och sedan en Ozone Reo från ca 6-7m/s upp till 15-17m/s.

I och med att du är sugen att köra på vatten så skall du skaffa en tub-kite(en drake som man pumpar upp) eller om du satsar på foil, en med closed-cell, tex FlySurfer.

Sedan lite beroende på vad du är ute efter för typ av åkning. Är det trick, hopp etc eller mer hålla dig på backen och kanske passa på att göra en topptur när du är till fjälls? Är det det senare kan ändå en foil vara att rekommendera. Enklare att hantera själv som nybörjare samt finns versioner som är extremt lätta, tex FlySurfer Peak där 6 kvm genererar kraft som en 9 kvm men väger endast 1.5 kg!

Skjut på med frågor. Även Surfzone och Kitenation kan vara bra att kolla in, finns mycket liknande frågor där.

/KP

Tillbaka
Topp