Kiteboard vs wakeboard

Valentinn

Ny medlem
Kiteboard vs wakeboard
Hej .
Jag är sugen på att börja köra antingen wakeboard lr kiteboard.
Har testat på wakeboard några gånger och tyckt det varit gör skoj .

Då jag inte har en båt sj blir det lite problematiskt och åka , nån som vet någom vakeboard klubb i närheten av göteborg där man har tillgång till båt ?

Är det stor skillnad på åkning wakeboard o kiteboard lr e det hyffsat lika ?

Även rekomendationer på kiteboard utrustning för nybörjare ?

Kiteboard vs wakeboard
Tjena!

Den största skillnaden mellan kite och wakeboard är ju såklart att du vill ha vind när du kitar, och stiltje när du kör med wakeboard.

Det som kan vara klurigt med kiteboard är att du har en drake som man måste jobba med samtidigt som man då åker, jag har inte provat kiteboard själv, men drak-grejen blir ju såklart lättare ju mer man kör.

På åkning skulle jag nog påstå att det är ganska stor skillnad, inte minst att du har sele och en annan tygndpunkt på kiteboard, utan också att du måste "hålla emot" trycket från draken hela tiden, vilket gör att du alltid måste ligga på skär.

Kiteboardklubb har du nere i apelviken(hovås) men jag har ingen aning om någon wakeboardklubb.

Om du är supertaggad på vattensporter kan du ju annars prova vindsurfing, inte lika fokuserande på trick men sjukt roligt!

Nybörjarkit hittar du enklast hos walléns sport i göteborg, eller surfers paradise nere i varberg, det är dom som har bäst koll enligt mig

Kiteboard vs wakeboard
Kan varmt rekommendera både wake och kite! Åkningen skiljer sig som sagt ganska mycket då det är helt olika förhållanden/utrustning när du åker wake/kite. Ang. utrustning, kolla begagnat på surfzone.se, brukar dyka upp sjukt mycket annonser där framåt våren.

Kiteboard vs wakeboard
Det goa med kajt är att när du köpt din utrustning så är vinden gratis, för alltid. Det är även något specielllt med att bara ha vinden som drivkraft, en obeskrivlig känsla som är otroligt beroendeframkallande.
Wakeboard är också stört kul men som du säkert vet är soppa ganska dyrt. Vissa kajtbrädor har inserts för både pads och bindningar. Med en sådan kan du både kajta och köra wakeboard, och även köra cablepark, 3 flugor i en smäll.

Kiteboard vs wakeboard
Valentinn sa:
Hej .
Jag är sugen på att börja köra antingen wakeboard lr kiteboard.
Har testat på wakeboard några gånger och tyckt det varit gör skoj .

Då jag inte har en båt sj blir det lite problematiskt och åka , nån som vet någom vakeboard klubb i närheten av göteborg där man har tillgång till båt ?
Tja Valentin.

Det finns ett par klubbar på västkusten. Uddevalla extremsportföreningen kör, NoComply Wakeboard klubb kör men jag vet inte riktigt hur det fungerar där med friare åkning. Har för mig att det finns ytterligare en klubb som inte är kopplad till NoComply men vet inte riktigt hur man kommmer i kontakt med dem. Sen har Tullboden en klubb som ligger nära Smögen (Bohus-malmön). Jag har själv inte prövat kite men wake är grymt skoj.

Sen var jag och några polare uppe i norge och prövade på ett kabelsystem för wake, typ som skara sommarland men linan går fram och tillbaka. Man ligger dock på skär i vändningen så man kan åka hur länge som helst. Vi tyckte det var awesome så vi har beställt ett system och tänkte bygga en egen park i ljungskile på västkusten. Flera kitare i andra forum har sagt att kabel påminner (även om det finns stora skillnader) om kite i och med att linan kommer uppifrån och man sätter själv tryck för att poppa.

Sen tror jag att kite är riktigt sweet, när man kommer förbi meck med drake, hitta nåt bra ställe osv. En annan fördel med kite är ju att man kan köra på vinterna på isar och liknande. Checka ut lite på surfzone, de har bra forum. Om du få lite bättre koll på kabel, titta gärna förbi wcpe.se

Ha det gott

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp