Klantiga saker, krascher mm!

hellbergarn

Ny medlem
Idre i parken:

Jag ser dom otroligt snygga brudarna stå framför hoppet, dom kollar på mig där jag står längst upp i parken. Big jumpet finns längst ner i parken och landningen är anpassad för inrunets fart. Detta tänker självklart inte jag på utan vill flyga stort för brudarna! Jag ställer in psyket på en fet flygfärd, helt ovetande om vad som senare kommer att hända.

Jag tänker: "Nu jävlar ska jag visa dom hur otroligt häftig ball och cool jag är!" Så jag åker då istället sturtlopp genom hela parken sneddar in till inrunet med högre fart än du har i chocken! Min tanke var **** men jag lyckas i min puckat höga hastighet få ett felskär på det gigantiska tävlingshoppet och det slutar med en brutal krash på ansikte och vänster axeln, 2-3 meter förbi landningen på platt mark. Jag känner den delen längst ut på axeln tryckas upp i ansiktet, då ansiktet är riktat rakt fram, som ni förstår är detta omöjligt om kroppen skulle varit hel. Jag hade sligit axeln ut led. Glad att jag klarade mig med en enbart skadad axel.

Reser mig snabbt för att försöka rädda den lilla stolthet som finns kvar. Jag kollar upp mot hoppet och ser till min glädje att tjejerna missade min landning och att dom bara såg själva hoppet, dom står där längst uppe vid hoppet gapandes och måste tro att jag var skaparen till något alldeles extra ordinärt trick. Försöker åka ur parken så manligt som möjligt, men manligheten övergår efter bara några meter till skakande ben och händer och jag krashar än en gång på min axel med ett självironiskt leende tänkandes: "Hur dum får man vara!"

Min axel hoppar av sig själv på platts igen och fungerar sedan som den ska utan smärta efter 2 månader :D (skrivet snabbt, stavningen kanske inte är den bästa)

Ett lustigt men smärtsamt minne!

PS. Hjälm är coolt! DS.

Har ni något roligt att berätta?

//hellberg

Senast ändrad:
Ja när jag och min kompis var och bada så gick vi till hopp bassängen och när vi hade varit där i fem minuter så skulle jag göra en mållis från ettan och den var så mjuk men jag orkade inte ställa om den så jag slog i huvdet i trampolinen :P Fick åka till sjukhuset och limma :P

Ja... hmm... Eftersom jag är övergrym så har jag aldrig krashat eller gjort bort mig, men däremot har jag en del att berätta.

T. ex när min kompis (stam_swe) ska sätta duffy i det minsta hoppet vi kunde hitta i mullsjöbacken och han sätter bakre skidans spets i snön, dunkar i framlänges, tar hela smällen på kinden istället för hjälmen och ligger avdeckad i dryga 5 minuter.

Eller när brorsan kom ner för en backe ut mot björnen i åre, får felskär och tappar balansen precis innan mig och stam som står i liftkön, brakar rakt in i oss + tjejen framför och river oss. Galet vad kul det var. Sista gången man kunde visa sig i den delen i åre :D

Jag klantade mig också på badhuset precis som alexander. Skulle dra en dubbel mollbergare från 1ans svikt hade
jag tänkt. Jag tog så mycket sats jag förmådde. Hoppet precis innan jag skulle dra min dubbla mollbergare så
driftade jag åt sidan och landade med hela min vikt på högerfoten. Det andra benet var långt åt vänster utanför
trampolinen. Hela min fot vek sig och det känndes som om alla tår i foten hoppat ur led. När jag kom upp ur
basängen så växte det snabbt upp 3 bölder på åvansidan av foten och det jorde för jävla ont.
Alla tår på foten var stukade men som tur var inget brutet. Foten var stor, blå och äcklig och jag kunde inte gå
på några dar. Hade sedan problem med att gå i ca. 2 veckor. Men det värsta var att det hände dagen innan jag
skulle upp och tävla i jibbacademy i sälen.
Det var jävligt klantigt men får väl skylla mig själv.

Jag har faktiskt en till jag kan bjuda på från parken i Tärnaby!
Är rejält taggad för big jumpet och tar fart och laddar allt jag kan, precis på kicken, löser en skidan ut, jag tappar balansen och drar rakt upp istället, landar på platån, med höften på bindningen på skidan som lossnat! JÄTTESKÖNT och så gick bindningen sönder! Bara några söta tjejer som stod och tittade! Man kände sig lite dum, däremot kom det massa söta tjejer och flockades runt mig :P Så vad tar vi för lärdom av detta? Ställ in vikten rätt, men att krascha kan vara ett bra sätt att få kontakt men den där extra Söta tjejen :D

PEACE

haha SJ86 krascha verkar ju va din grej ;) funkar ju fint medbrudarana iaf, vad mer kan man begära:) Sätter mig och skruvar ner vikten lite på bindningarna nu då!!

JO, men gör så! Upptäckte att dom var inställda på DIN 7, lite för lite när man satsar järnet i BigJumpet å vägar 80 kg :P

HaHa då sant :D men det får bli en till såndär bail som jag nämde ovan för mig, kanske blir mer lyckad på raggningsfronten denna gång :D

HaHa eller hur, vad ska man annars göra en julaftonsnatt än att snacka skidåkning och raggningsknep? Folk kanske sover o laddar inför morgondagens åkning :) SJälv drar man ju till höglekardalen/bydalsfjällen 28:e =D

Då är jag nyss fyllda 19 stora härliga år :D Har dock inte fått nån skidåkning än :/ Skidorna bara står och väntar på att få känna lite puder!

Nyss fyllda? Datum? Blir själv 17 bast imorn/övermorn (26 december) så jag har en härlig ungdom framför mig med fin puder och parkåkning:D

Ja, nyss å nyss, 1a november, inte alltför längesen! Ja, det låter inte helt fel det faktiskt! Pumpa puder är nästan bättre än att Pumpa luder (?)

hahaha! Jo det måste jag hålla med om, men jag har dock inte prövat något luder än, men vem vet, hoppas slippa! Speciellt med dina krasch-raggningstips ^^

haha tjenna NiclasK! Vill du joina, det verkar ju inte komma något annat vettigt ur den här tråden. Inte så många roliga historier i alla fall, men några! ^^

Haha, raggningstipsen funkar med 99,9 % säkerhet, gäller bara att slå sig ordentligt :P :) Du får gärna joina oss om du vill :D Har du några fler sköna krascher å bjuda på, lite raggningstips ? Tips för ett bättre liv ?

Hmm, jag har gjort den sjukaste saken på snowboard! =D Detta kommer det lukta myttoman om men det är sant!

Jag komme inte till hoppet (inte sååå stort) och sattsar på en fet tailgrab, det slutar i massa framåtvikt och jag landar på nosen och studsar med hjälp av den runt och gör en framåtvolt i landningen och åker vidare ett par meter men kraschar sedan då jag inser vad jag gjort :D

VA? Gör den! NAJS! Ska bara ta mig tvärs igenom stan med komplett skidutrusning, kan dock bli ett äventyr!!!

Själv bor man i Trosa 7 mil söder om sthlm kanske skulle ta sig dit:D ska i och för sig till bror min i sthlm imorn kanske skulle ta sig ett åk :D Nu ska jag sova lite, hare bra grabbar och lycka till med åkningen! Sleep well!

Dock rätt skönt gjort! Då ska vi inte tala om mig på Snowboard! Har testat en gång i hela mitt liv. Följade hände. Ramlade på direkten i knappliften i barnbacken i högfjället, släpades upp hela vägen... När jag väl var upp hade jag problem med bindningarna och det tog några minuter. Jag kunde hälsvängarna, men så fort jag testade en tåsväng så ramlande jag, det slutade med att jag låg ner i backen och skrek "det här e fanimej omöjligt". Som grädde på mosen kommer en knodd, inte äldre än 5 år, stannar bredvid mig å säger "det är inte alls omöjligt" å bara glider iväg! Då var det dags att GE UPP!

hahahah! ägd av en 5 åring :) Själv är jag mer erfaren på snowboard än skidor, bättre än du tror kanske efter mina krasch-historier :P Nu måste jag sova. God Jul !

Åkte i Trysil i förrigår och jag tänkte att jag skulle grinda på en av boxarna dom hade i högerkanten. Så jag åker in mot hoppet till boxen men hoppet visade sig vara alldeles för litet så skidorna hakade i boxen och jag flyger framåt och grindar på magen! ;) Sån tur var såg inte allt för många på just då :D

jag har också en badhuskrasch! jag var 11 år och skulle göra en backflip på trampolinen, och då lyckades jag slå i huvudet i kanten på trampolinen så att det gick hål rätt igenom läppen :D

jag hoppade rakt in i ett träd i Saalbach för ett par år sen och tuppade av direkt. var precis utanför en matstuga, maisalm tror jag den hette. när jag vaknade låg jag på en bår och blev ompysslad av 2 sjukvårdare och det stod minst 50 pers runtom och glodde :/

För ett par år sedan åkte jag bräda i Tignes. Kommer med full fart nerför en backe smockad med folk. Som på de flesta skidorter så avgränsar pistörerna slutet av pisten med orangea nät för att minska åkarnas fart. Problemet i detta fall var att nätet låg precis under ett krön. Jag ligger på vänster sida av pisten när jag märker detta. Med endast 5 meter till godo märker jag näten och lägger mig på tåskär för fulla muggar. I ögonvrån ser jag en stor skidåkare komma emot mig. Jag sluter ögonen och känner en kraftig smäll mot smalbenenet. När jag öppnar ögonen ser jag skidåkaren ligga på mage två meter nedanför mig medan hans skidor parkerat under mina ben. Som tur var klarade vi oss bra bägge två...

Har en rätt schysst pinsam bail att dela med mig av också,

Bakgrund:
Lindvallen någonstans runt 03-04. Jag och polaren carvar manchester med brädorna tidigt på morgonen, kör sjukt fort och humöret är på topp. Vi har hittat en riktigt schysst line närmast liften och det börjar bli rätt mkt folk i liften (klockan var runt 10 skulle jag tro). Saken är den att vi hade spanat in två riktigt schyssta katter åkandes i samma backe och just detta åket var dem på väg upp i liften. Det fanns en liten kick precis ovanför en brant del av backen och vi hade tidigare kört riktigt schyssta airs över den biten.

Situation:
Får för mig att jag ska imponera på katterna och bestämmer mig för att köra en tweakad 180 tailgrab (som om det skulle vara så jävla imponerande, men iallafall), ett trick som funnit länge i min arsenal. Problemet är den att jag kommer in med alldeles för hög fart och lyckas på något sätt (läs motvind eller vad fan som helst) inte fullfölja rotationen. Jag landar därför lite halvt baklänges med nosen rakt ner i backen. Dunsar i med höften nått så in i helvete och slår minst två volter (enligt min polare) glider sedan på den nypistade snön i minst 50-60 meter på mage innan jag stannar upp.

Resultat:
Brudarna asgarvade, min höft blev helt jävla förstörd och jag var tvungen att åka ner till Sälen under svåra plågor för att genomgå en röntgen. Det visade sig att det inte var så farligt men det var ju min stolthet som var sårad.

Kul tråd förövrigt, hoppas många fyller på. I värsta fall får jag väl dela med mig av några mer roliga händelser, har ett par på lager om man säger så :)

Detta hände typ 03 i Kläppen.
Vi hade hängt i parken i ett par dar. Man började känna sig lite hemma, hade satt en del nya tricks. allt va på topp. Längst ner i parken fanns (finns??) en corner som skön svslutning ner till liften. Det var självklart på eftermiddagen då man bröjat bli lite trött. Jag satsade iaf stort men missbedömde. (fanns ingen brud som jag ville impa på, bara kompisarna) Brädan landade till vänster om toppen och mitt ansikte smaskigt till höger. Glider ner o skrapar upp ansiktet rätt bra måste jag medge. Minns inget förns skotern kom. han frågar om jag behöve hjälp. Tuff som jag tror att jag är nekar jag såklart. krånglar av mig brädan. tar några steg och kraschar igen. Resten av tiden där fick jag heta "killen-som-krachade-på-cornern". det var heller inte svårt att klura ut att det var jag när man såg ansiktet. Förutom det och hjärnskakningen bjöd historien på en stukad fot. tur att det finns afterski

Mors!

Tänkte väl ta o berätta något från min repertoar, så håll till godo!

När jag va liten skulle jag åka efter min brorsa (5 år äldre är att tillägga) ner för backen och han sätter upp högsta fart!
För att inte tappa rygg kryper jag ihop och störtar ner för backen i full karutta! Väl nere på flacken lägger brorsan på en bredsladd och vänder sig för att kolla efter mig. Jag kommer ner på flacken och ska göra samma sak (de va bara så att jag inte lärt mig bemästra pistens alla hemligheter än, så som att bromsa :P) och jag fortsättar kana på sidan, så jag slänger mig ner på marken efter farsans högljudda befallning. Men de kom lite sent, jag gled över hela flacken och ner för det 3m stenröset i slutet, skidorna löser ut o flyger åt olika håll och ena staven försvinner upp i ett träd...Har för mig att de va mitt första trick också, en redigt fet yardsale,

Som tur var gjorde jag mig inte illa, men jag lärde mig en sak... man behöver en hjälm när man åker fort xD

Får hålla med alla de tidigare inlägg(arna?), sjysst tråd! :) Hoppas fler delar med sig av sina anekdoter!

2005-12-25 : Själv va jag smart, jag skulle åka sista åket för att sedan komma hem till ett julbord med släkten, men så dum som jag är så skulle jag ju självklart testa göra en 720 första gången i ett hopp men för brant landning som dessutom var hård och opistad. Sen kommer jag inte ihåg nått mer utan vaknade upp med ont i huvet och två män som höll fast mig mot backen. Jag fick åka till sjukhuset och det blev inget julbord.

Det dom som såg hoppet har berättat så kom jag runt 540 men sen "välte" jag i luften och landade på huvet...men jag var tydligen fast besluten om att jag skulle gå upp och försöka igen.

Kommer försöka 7a igen när jag känner mig bra........

jo det var ju så att vi var i st anton och totalt störd som jag måste man styla när brudarna kollar på;(

spanar lite på brudarna sedan så laddar jag mot railen....men det var ett "litet" problem: mina skidor var ett par fischer rc4 med nyslipade stålkanter+ att jag aldrig railt förut.

det tog stop...sedan låg man i snön och undra vad som gick fel?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp