knäont efter löpning

• Trådstartare Trådstartare flowerpower
  • Start datum Start datum
F

flowerpower

Guest
knäont efter löpning
hej!

jag har börjat få ont i de högra knät som fan nu efter förra fotbollsträningen. De senaste två dagarna har jag haltat en del för det gör ont när jag belastar den.

Ungefär efter senaste månaden har jag börjat känna av det här problemet. Efter varje träning och dagen efter har det blivit att jag är stel i båda knäna och har svårt att komma upp efter jag suttit i huk.
Det gör ont på högra knäts vänstersida. När man vrider det åt vänster jag gör det ännu ondare och när man vrider det åt höger gör det inte lika ont men man känner det fortfarande. Det kommer ofta det när ljudet ur knät typ som när det knakar. Och ofta är man inte med på att det knakar och då blir det i ungefär att i en halvsekund att knät inte orkar hålla upp mitt högra ben så det blir som att jag viker benet automatiskt. Ingen i min släkt har haft nåt problem men knäna så det kan inte vara något jag har ärvt. Också när jag vilar får jag ont av detta problem, jag måste typ hitta en position för knät så det inte gör ont. jag har aldrig haft problem med knät tidigare om man räknar bort detta och förra årets schlatter. Jag har heller aldrig slagit i knät som har ledit till något allvarligt.

Tror det kan bero på två saker men är inte helt säker.
Första är att jag kanske inte låter kroppen vila och låta den återhämta sig men tycker det är konstigt då därför att på vintern tränar jag både gym, skidor och bandy(på is) och där belastar man knäna mycket mer än på sommaren då jag bara kör fotboll och golf.

Andra kan vara att jag håller på att växa kanske? Är 15, blir 16 och är bara 1,64m lång/kort.

Förra året hade jag schlatter i båda knäna under hela sommaren men jag är ganska säker på att det inte kan vara de eftersom schlatter är under knät vid en knöl och det är inte samma smärta.

Om det är någon viktig info jag har glömt säg bara till och är jätte tacksam för svar!

Senast ändrad:
knäont efter löpning
jo alltså, ja ska dit men har bokat i veckan och tänkte om någon kände igen sig ovh veta vad det kanske var så jag kan hjälpa knät på något sätt

knäont efter löpning
Det låter som att du har problem med en överrörlig knäskål som rör sig från sin plats i vissa lägen. Typiskt i situationer då man sitter med böjda knän. Det brukar vara lätt avhjälpt med ett sjukgymnastikprogram som går ut på att stärka de främre lårmusklerna och tänja de bakre.

knäont efter löpning
Fotboll ger betydligt mycket mer påfrestning på knäna då det har ett stötande element med i det. Ofta blir ett problem att man är väldigt stark muskulärt efter vintersäsongen men sener och leder inte har samma "tålighet" vilket leder till överbelastning.

Löparknä skulle kunna vara en gissning. Då bör smärtan sitta strax nedanför knäskålen. Om du sätter dit handen så känner man ofta ett slags "knäppande" om man böjer/sträcker benet. Receptet på detta är vila, antiinflammatoriskt och strech av utsida lår.

Annars är ju de eviga meniskerna och slemsäckarna något som väldigt lätt går sönder. Kan till och med ske utan att du tror att det är en allvarlig krash.

Oavsett vad det är, läkare!

knäont efter löpning
för att göra det "enkelt" om du har ont på utsidan av knät så är det en belastningsskada, vila alltså. Insidan av knät har har du skadat något och bör söka hjälp snarast kan även vara att du har en kraftig pronation och springer i en neutral sko. Nedanför knät så beror det på att du har en för "dåligt" dämpad sko när du tränar. överknät så kan det vara precis vad som helst...

Det här lär man sig när man säljer löparskor som tummregel, inget man ska lita på till 100%, men ger ett litet hum om vad som kan ha hänt.

om du bara är 15 så låt det vara ett par dagar/vecka utan att anstränga dig, din kropp växer vissa delar hänger inte med lika lätt...

Men som sagt det som jag skrev först är inget man ska lita sig blind på, bara snabbaste sättet att "felsöka".

Tillbaka
Topp