Knäskydd, tips sökes.

zorozv

Ny medlem
Knäskydd, tips sökes.
Pajade knäet i yngre dar när jag åkte snowboard, nu efter några år är tanken att ta upp snowboardandet igen, dock vet jag av erfarenhet att knäet pajar om jag slår i det lätt om jag inte har något skydd, så knäskydd skall införskaffas.
Hade inte hockeybenskydd varit så klumpiga hade jag lätt kört på dom då jag aldrig haft problem att ta smällar på isen efter min knäskada, dock är de ju som sagt rätt så klumpiga.
Jag tänker någon form av knäskydd i hårdplast, något liknande cross skydd eller MTB knäskydd i hårdplast. "Geléskydd" funkar inte.

Så finns det någon som kört på hårdplastskydd á la MTB/annat som kan rekommendera något?

Senast ändrad:
Knäskydd, tips sökes.
Flera tillverkare har knäskydd avsedda för vinterbruk. För mig personligen är fokus, bortsett från bra skydd, bekvämlighet och rörlighet, jag vill inte känna att jag har skyden på mig.

En kompis som kör telemark kör med Arc'teryx knäskydd och är mycket nöjd, själv kör jag med Black Diamond Telekinesis för både skid- och brädåkning, som jag trivs mycket bra med.

Senast ändrad:
Knäskydd, tips sökes.
Kör sedan många år med Black Diamond Telekinesis på telis både uppför och utför. Sköna och känns inte ivägen någon gång. Tar även på dem då jag kör alpint då jag vant mig att alltid ha dem på och de känns lika naturliga som hjälmen nuförtiden.

Knäskydd, tips sökes.
Tackar för svaren! Kan inte undvika tanken att Black Diamond Telekinesis ser väldigt små ut... Har någon av er dragit ner knäet i en sten/packad snö/rail/hårt material med dom på nån gång? Jag jämför per automatik med hockeybenskydd där jag *vet* att knäet har haft finfint skydd. Iofs kanske det är vad som blir kvar av skyddet om man skulle kapa bort smalbensskyddet ;)
Nej men skall kika runt lite mer naturligtvis, men kom gärna med mer input!

Btw, ang. att kolla upp knäet... Tror det enda jag skulle kunna göra just nu efter så lång tid är att "kräva en magnetröntgen/röntgen" på knäet. Tror själv inte chanserna är så stora för det, men har någon erfarenhet av att faktiskt få igenom något sånt lyssnar jag! Har gått till sjukgymnast när det började göra ont efter några år (lång historia) men aldrig fått mer svar än "vila" (som alltid nu för tiden... avskyr vården). Men jah, om någon har någon info om att få sin vilja igenom när det kommer till röntgen så lyssnar jag.

Knäskydd, tips sökes.
zorozv sa:
Tackar för svaren! Kan inte undvika tanken att Black Diamond Telekinesis ser väldigt små ut... Har någon av er dragit ner knäet i en sten/packad snö/rail/hårt material med dom på nån gång? Jag jämför per automatik med hockeybenskydd där jag *vet* att knäet har haft finfint skydd. Iofs kanske det är vad som blir kvar av skyddet om man skulle kapa bort smalbensskyddet ;) ...
Ja, de är rätt små, vilket gör de väldigt smidiga, men några hockeybenskydd är de verkligen inte. Är du ute efter tjockare knäskydd får du nog kika på MTB-/downhill- eller inlinesskydd, alternativt kapar du av ett par hockeybenskydd och tejpar fast ;).

Senast ändrad:
Knäskydd, tips sökes.
Något som Fox & POC skydden där skall jag hålla utkik efter :] Smällen jag tog på knäet tog liksom på insidan av knäskålen, så nojar att sidorna inte skall vara så bra täckta (som jag tycker Black Diamond ser ut att vara lite vek på.) som det behövs. Nu för tiden kan jag inte annat än vara lätt avundsjuk på folk som "kan slå i knäet och gå iväg", när en annan får ont i flera dagar efter en liten lätt smäll. Men så är livet :P Vill bara förklara varför jag verkar så petig/nojig...

Japp japp, tackar för tipsen so far igen!

Somebody: Missade ditt svar. Har tänkt på något sånt med, men å andra sidan är de ju så stora och verkar klumpiga. Har ett "knäskydd" för att stabilisera knäet, sånt där mjukt fast med ställning inuti med hål fram mot knäskålen, jämför mot det och med det på kan jag knappt böja knäet. Men sure, om någon kört på såna får de gärna komma med lite info.

Senast ändrad:
Knäskydd, tips sökes.
Jag kör med POCs lite längre knäskydd (VD? 2 någonting).. Funkar toppen. Dom blir lite mjukare när dom blir varma, och värmer dessutom knät, vilket e gött om det är lite slitet i lederna. Tanken är att dom skall kristalliseras och bli hårda när det kommer ett slag. Ganska många tillverkare har liknande skydd...

Dyra som as dock.

Knäskydd, tips sökes.
Antar att du menar de som nämns lite längre upp av Naje, POC VPD 2. Eller menar du de med vadskydd (kan ha snurrat bort mig bland alla skydd, men tror det finns en längre version av POC'en med) `?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp