Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Göteborg med omnejd har vecka 7Norge har sportlov v8-9 och här hemma är det väl Göteborgarna som har lov v8?
ja, just det; Skåningarna v8Göteborg med omnejd har vecka 7![]()
Och några tillja, just det; Skåningarna v8
Med andra ord ganska lugnt i Tänndalen?Danskarnahar lov v7 och v8. Är uppdelat. Tänndalen hade några danskar förra året. Min bil och så såg jag 2 till bilar.
Norefjell är närma Danmark. Trysil är lättåtkomligt för danskarna…
Ja och lugnare i andra delar av Funäs…Med andra ord ganska lugnt i Tänndalen?
Jag har ju skrivit om vecka 8 i Norefjell ovan, tror du mig inte?Ingen mer som har erfarenhet av Norefjell v8? Är köerna 5-10 min tycker jag det är helt ok, men är lite orolig att det kan vara +30 min pga sportlovsveckan...
Du glömde den anläggningen utan folk….Var i Tänndalen vecka 8 2024, inga köer alls uner veckan. Passa på att ta en dag i Funäsdalen och en i Ramundberget.
1010 meters fallhöjd minsann.Har varit i Norefjell vecka 8 för några år sedan, var inga problem med köer då.
Skandinaviens högsta fallhöjdoch riktigt fin skidåkning!
Tänndalen har något mer fallhöjd än Hallandsåsen, upp och ner upp och ner…. langweilig….(men lunchrestaurangerna är bra!)
Kör på Norefjell om skidåkningen är det viktigaste.
om Åre skulle dra upp en lift på toppen så borde Norefjell kunna göra samma sak på sin topp (Högevard 1428möh)1010 meters fallhöjd minsann.
Åreskutans topp är 1420 meter, Åre Torg ligger på 398 meter. Hade alltså gett Åre 1022 meters fallhöjd om liftarna hade gått ända till toppen.
Ett argument så gott som något att dra liftarna hela vägen upp![]()
Det finns enorma offpistytor uppe i Norefjell - men det är flackt (perfekt för "familje-offpist")Norefjell har störst fallhöjd och fin åkning. Tycker offpist ärmlite begränsat, men kan vara pga ganska lote snö när vi var där. Där det var fint snö var det rätt platt
Nja, det är ca 7 km från Ravnås till Högevarde så det skulle nog bli ett högfjällslängdåkningsområde.om Åre skulle dra upp en lift på toppen så borde Norefjell kunna göra samma sak på sin topp (Högevard 1428möh)![]()
om du ska åka med småbarn mellan benen så duger 230 fhmDet som framförallt gör mig lite skeptisk till Tänndalen är fallhöjden, 230 meter?Vad säger ni som varit där? Fungerar det ändå tack vare korta köer, eller blir det lika "tråkigt" som det låter?
Svaret du får beror ju på vem du frågar. Med tanke på att du själv ställer just den frågan så har du antagligen svaret på just din fråga.Det som framförallt gör mig lite skeptisk till Tänndalen är fallhöjden, 230 meter?Vad säger ni som varit där? Fungerar det ändå tack vare korta köer, eller blir det lika "tråkigt" som det låter?
Stort tack för utförligt och bra svar! Barnen är 9 och 12 och går in på sin 6:e säsong nu, inga superäss men åker ner hyffsat för alla backar om det inte närmar sig 45 grader.Svaret du får beror ju på vem du frågar. Med tanke på att du själv ställer just den frågan så har du antagligen svaret på just din fråga.
I Tänndalen ligger liftar och nerfarter parallellt i bredd efter varandra, att ta sig ”runt” i systemet = att saxa sig fram och tillbaka.
Den största fallhöjden ca 230m finns i den vänstra delen av sluttningen och där finns också den trevligaste skidåkningen. Ju längre bort till höger mot Hamra man kommer desto tråkigare blir det. Där finns också mest semesterboenden och många barnfamiljer.
Vi åkte där två dagar under ett skånskt påsklov och hade inga köer, de kommer veckan efter under Stockholmslovet.
Var det trevligt att åka där? Jodå.
Skulle jag vilja åka där en hel vecka? Nej tack, men då kan man variera med Funäsberget och Ramundberget.
Om ni är familj med mindre barn så har ni nog trevligare i Funäs än i Norefjell. Om ni har större barn eller bara är vuxna och ni reser i huvudsak för att åka skidor så är Norefjell det bättre valet.
En annan anledning till att jag inte hade valt Tänndalen vecka 8 är att alla nerfarter ligger mot norr och det blir skuggigt och kallt, Påsken är bättre där.
I Norefjell ligger nerfarterna mot öster och söder, och vecka 8 är det fint uppe i Böseter nerfarterna när solen skiner.
Hoppas att det här hjälper dig att välja det som passar dig.
EDIT:
Gastronomin i backen är bättre i Sverige än Norge (inte bara billigare utan också rejält mycket bättre). I Tänndalen finns det en mycket trevlig lunchrestaurang ”Buskvallen Inn” vid Valliftens dalstation.
EDIT 2:
I både Norefjell och Tänndalen går det att parkera gratis intill liften. Båda är mycket bättre val än Skistar!
Den som har drivit Buskvallen Inn har dessvärre gjort sin sista säsong där. Man får hoppas att nya krögaren får till ett lika fint koncept med bra mat och service.Tänndalen finns det en mycket trevlig lunchrestaurang ”Buskvallen Inn” vid Valliftens dalstation.
Japp Anders och Lisbeth har slutat. Såg att Matbruket sökte boende så det kan vara de som tar över. De har ju kört pop-up på värdshuset de sista åren.Den som har drivit Buskvallen Inn har dessvärre gjort sin sista säsong där. Man får hoppas att nya krögaren får till ett lika fint koncept med bra mat och service.
Tänndalen är genuint och mysigt med mycket fjällkänsla. Jag gillar det. Men det saknas ett par stolsliftar i systemet kan jag tycka. Det blir alldeles för tradigt med långsamma släpliftar.
Visst var det Ivo som sa att Trillevallen är en favorit? De har väl 250 fhm? Ingen större skillnad där inte.om du ska åka med småbarn mellan benen så duger 230 fhm![]()
Anledningen att åka till Tänndalen är väl annars den fantastiska längdåkningen..? (fast då krävs "kombipass" vilket är sveriges dyraste liftkort)
Att lappa i Tänndalen i lössnö v.6 är fantastiskt. Inget folk och inget krig om lössnön. Och har fortfarande haft några av mina bästa åk i mitt liv i Ramis. Mest på grund av inget folk och bara att köra på hela tiden. (Och då har jag bott i alperna i många år)Visst var det Ivo som sa att Trillevallen är en favorit? De har väl 250 fhm? Ingen större skillnad där inte..
Fhm kan ge en indikation, och för vissa utslag. Men jag tycker inte alls det är viktigast. Jag kör hellre flera varv i trille eller tänndalen än ett varv i trysil eller hemsedal.
Absolut!Visst var det Ivo som sa att Trillevallen är en favorit? De har väl 250 fhm? Ingen större skillnad där inte..
Fhm kan ge en indikation, och för vissa utslag. Men jag tycker inte alls det är viktigast. Jag kör hellre flera varv i trille eller tänndalen än ett varv i trysil eller hemsedal.
Har tillbringat alla lov i Tänndalen sedan 40 år tillbaka och åker nu själv hit från Göteborg med 3 barn, (11,15 och 18 år). Tänndalen är ett hyfsat stort system med ca 50 nedfarter och bra variation på nedfarter.Står i valet och kvalet mellan att åka till Trysil, Tänndalen och Norefjell vecka 8 nästa år. Avgörande för valet är hur kösituationen ser ut denna vecka och jag skulle vara tacksam om ni kan dela med er av era erfareheter!
Förutom vid diskokvällen….Har tillbringat alla lov i Tänndalen sedan 40 år tillbaka och åker nu själv hit från Göteborg med 3 barn, (11,15 och 18 år). Tänndalen är ett hyfsat stort system med ca 50 nedfarter och bra variation på nedfarter.
Vi är otroligt bortskämda med att vi inte har några liftköer att tala om. Skulle säga att jag vi aldrig köat mer än ett par minuter vid högsäsong!