Koka ägg energisnålt

Koka ägg energisnålt
Magisk fråga..
Någonstans måste vi ju också fundera på hur många ägg det rör sig om? Eller om storleken har betydelse? Eller om Hårdkokt/Löskokt överhuvudtaget är med i beräkningen?

Koka ägg energisnålt
Hade en inneboende som hade någon liknande variant men tror man kläckte ägget i den (kanske gjode vi fel). Då blev det som en blandning av kokt och stekt.... hör gärna resultat på detta! ;)

Koka ägg energisnålt
Jag och en kamrat har efter några kalkyler konstaterat att kokaren här: http://www.ebay.com/itm/Chicken-Sha...13?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item20eb928bf1 förbrukar 0.05kWh på hela kokningsprocessen medan en vattenkokare behöver 0.11kWh enbart för att koka upp en liter vatten och plattan tar 0.2kWh. Sedan ska man ju hålla vattnet kokande under koktiden med. Alltså är det mer energieffektivt (ur ett miljöperspektiv kan man ju också ta med energin för att producera själva äggkokaren men jag antar att det var snålhet som var motivet här).

Koka ägg energisnålt
Hmm, den där grejen var ju avsedd för fyra ägg. Men det borde vara rätt linjärt i mikro med litet ???? och stort ???? medan ???? i kastrullfallet borde vara relativt stor jämfört med ????, dvs ännu mer lönsamt om man bara ska koka ett ägg.

Jag har haft elräkningar på 100 euro/månad och jag misstänker att en gjutgjärnsspis är starkt bidragande (jaja, elvärme och dåligt isolerade dubbelglas gör väl sitt till).

Koka ägg energisnålt
Jag vill tro att sättet jag kokar ägg på är ganska effektivt.

Ägg i kastrull av bootfitta:
Lägg äggen i en liten kastrull
Häll på vatten till du når ca. 1 cm upp på äggen
Sätt på plattan och lägg på locket.
När vattnet kokar (OBS. Det sker fort pga av lite vatten) så vrider man helt av plattan.
Sätt timer, 5-6 minuter för löskokt och 7-10 för hårdkokt.

Gissningsvis så funkar det inget vidare på induktionshäll eftersom eftervärmen är klart lägre i det fallet.

Koka ägg energisnålt
Med induktionshäll (eller gas, som jag har) får man helt enkelt sätta plattan på "ettan" när den kokat upp. Ska man snåla ordentlig kan man väl stänga av spisen helt när det är någon minut kvar. Problemet med denna metod och skidåkning är den fungerar sämre på hög höjd eftersom vattnets kokpunkt sjunker (tex ca 95 grader C vid 1500 m) med lufttrycket.

Koka ägg energisnålt
Hasse_Lindborg sa:
Ake_Astrom sa:
la_grave
Kokpunkten på vattnet har inte så stor påverkan som du tror (åtminstone inte på den höjden).

http://matalskaren.taffel.se/2008/01/31/nordigt-45-minuters-aggets-kemi/
Trodde det var allmänt känt att ägg styvnar långt under 100 grader?
Visst, men tänk ett steg längre.

Om du stänger av plattan när vattnet är 100 eller 90 grader påverkar det hur länge vattentemperaturen är över de ca 67 grader där de flesta proteinsorterna i ägg koagulerar.

100 - 67 = 33 grader
90 - 66 = 23 grader

Sker avkylningen approximativt linjär kommer ägget koagulera 50% längre om vattentemperaturen är 100 grader när man stänger av plattan. Spontant skulle jag gissa att det tar några minuter, kanske 4-5, från 100 till 67, beroende på vattenmängd, kastrullmaterial, lock osv. Man får då ca 2 minuter längre koaguleringstid om man börjar vid 100 snarare än 90.

Franska elpriser

http://residential.edf.com/energy-at-home/offers/electricity/tarif-bleu-56121.html (Option Base)

Koka ägg energisnålt
Låter som att du kommer spara betydligt mycket mer pengar på elräkningen om du istället köper isolering (brukar kosta någonstan runt 10-15kr/m2) och sätter i dina fönster och fortsätter koka ägg på spisen istället för att höja elräkningen ytterligare genom att använda micron för ändamålet (om nu gasen är svindyr sparar du förvisso pengar på att köra äggen i micron men elräkningen var det som togs upp så jag var tvungen).

Snödjup

Tillbaka
Topp