Komma i form

bison

Ny medlem
Komma i form
Nu när jag läste svaren på mitt förra inlägg så blev jag sugen på att börja träna lite. Men om man ABSOLUT inte vill ute och springa vilket är då det bästa sättet att träna upp sin kondition etc. Spelar fotboll och squash för det mesta. Cykling är ju populärt, fast jag vet inte hur lyckat det är att göra det med ett gammalt rostigt vrak till cykel!

Komma i form
börja med någon sorts kampsport.... det är grymmt bra träning!
men ett par hårda gym pass i veckan sitter alldrig fel det heller...

så,. kampsport å gym, då blir du grym.. (?)

Komma i form
ja kampsport och gym är ju i alla fall helt värdelöst om du vill ha kondition. oturligt nog finns det nog inte så många andra sätt att få bra kondition än att ut och plåga sig. om du hatar att springa så kan du ju cykla, detta är inte lika plågsamt för knän och annat om man gämför med löpning men så måste man vara ute längre för samma effekt också. att kombinera de båda tycker jag är ett bra sätt.

Komma i form
Att styrketräning inte skulle ge någon kondition är en korkad uppfattning. Kör man ett hårt pass i gymmet med korta vilopauser och en total tid på kanske 40 min ger det en påtaglig konditionsträning. I alla fall i meningen att man tränar den centala konditionen; hjärta och lungor. Att man sedan inte blir superbra på att springa fyra mil i ett sträck eller cykla i tio timmar är ju inte så konstigt. Men hjärt- och lungkapacitet höjs garanterat av disciplinerad styrketräning. Kör hårt!
/Anders

Komma i form
Något jag sällan eller aldrig gör själv men som är grymt bra träning om du inte vill cykla eller springa är att simma.

Ruskigt blött bara, vatten ska vara i fast form och inget annat enligt mig... antingen i form av drinkis eller i form av snö, går nästan lika bra med båda... nästan.

Komma i form
om konditionen (kardivaskulära systemet) är det som skall tränas så är löpning oslagbart, eller längdåkning, eller nåt annat som gör att pumpen skår hårt under en längre period. Problemet med att cyckla är att man måste cyckla typ 10 mil för att det skall bli riktigt effektivt. Man bör träna minst 3 ggr (varanan) dag i veckan, för att få synbara resultat.

Vill man bränna fett så är det ingenting som slår en rask promenad innan frukost. då har kroppen ingen annan energi lagrad är fettet. ät halvsnabba kolhydrater direkt efterråt för att ge energi åt förbränningen.

Vill man öka i muskelmassa så bör man inte springa, (detta förbränner bra med fett, men även en del muskler). Man bör då gå raska promenader och gymma minst 4á ggr per vecka.

Komma i form
laeskeblasesksk lr va du hette, föga troligt att kampsport är värdelös konditions träning? Det var faktiskt något utav det dummaste du jag har hört.

Min personliga åsikt är att kampsports träning är perfekt för skidåkare och dylikt; man tränar upp sin fysik, man blir smidigare, man får bättre motorik, man härdar kroppen osv.

Och en parantes är att den bästa träningen inför skid/bräd säsongen är nog inte att ta på sej löparskorna och ta en 2mils runda...
Kör intervall träning om du ska löpa... tror jag är bättre iaf?
(och killen som som frågade lirade fotboll med,. då ska man köra mycket intervall träning och liknande.)
Och för mycket gym för en fotbolls kille är nog inte bra heller. Ni ska inte vara ett paket med muskler som lallar runt på plan.
Be eran tränare att fixa fram ett ordentligt träningschema åt dej?
Han kan säkert sina saker...

Komma i form
intervall träning innebär typ att man springer 60 meter, vilar gör det igen osv.. Det är grymt jobbigt och sannolikt effektivt. Men jag tror inte att det ger speciellt mycket kondition. Däremot öker denna typ av träning utsöndringen av testosteron, vilket leder till ökad förbränning och bättre muskeltillväxt (kolla på alla 100 meterslöpare).

När man åker skidor eller bräda, så tar man hela tiden emot stötar, man "dämpar" hela tiden. Detta är ber eller mindre det samma som att träna så kallad "negative resistance", alltså styrketräning där belastningen är som störst på "tillbakavägen".
Typ som om man kör bänk och har nån som trycker på stången när man är på väg mot bröstet med den.

Denna typ av träning är mycket bra för muskeltillväxt, och det syns änen på många skidåkares lår. Doch sliter det en del..

over and out

Komma i form
ANgående det här med att hoppa på studsmatta... Man kan ju även hoppa från hopptorn och liknande.. men på vintern kan man göra det lite extra realistiskt, genom att skotta upp värsta snöhögen nedanför nått lågt tak.. vårat altantak tex, det är 3-4 meter högt, så då bli flygturen nått liknande.. så då spänner man på sig brädan och bara skuttar ut. eller så skiter man i brädan och bara hoppar, voltar, snurrar eller nått sånt =)

Komma i form
Heeeeeeerrrreguuuuuuuuuuud!
Jag har aldrig stött på så mycket okunskap, fast några av er verkar dock vara någorlunda insatta, ang. kroppens fysik. Trots att flera av er har trätt in i vuxenvärlden o. dessutom pluggar på högskolan. SUCK!
Å ändå tillhör ni inte den ironiska generationen.....

Komma i form
kycklingsalad får gärna läsa på vad det var jag svarade på också. jag sa inget om att kamp-sport inte skulle vara bra för fysik, smidighet osv. det var KONDITIONEN som var på tal. och då är kampsport i relation med löpning (vare sig det är intervall eller långdistans) mer eller mindre kass. kampsport bygger däremot upp kroppen och gör att man kan ta mer stötar osv vilket inte löpning gör i lika stor omsträckning om man inte kompletterar med gym. och nu pratar jag intervall-löpning för långdistans kondis är ganska onödig att ha då vi snackar om skidåkning.

(det bästa är enligt mig att träna allsidigt, dvs köra flera olika träningssätt..)

fattar du nu hur jag tänker?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp