Komplettera pistskidorna med ett par fetare.

Marasb

Ny medlem
Ännu en skidvalsfundering;

Jag är i färd med att köpa ett par skidor till och har läst massor på forumet + testet i senaste Åka Skidor men är ändå inte riktigt nöjd.

Det skidor jag har nu är ett par Völkl Supersport Allstar 06/07 183cm, 70mm midja och radie 17,5m. Jag är mkt nöjd med det paret men vill komplettera med ngt bredare för offpist och vår/sommar-åkning i pist. Jag är 195 cm lång och väger drygt 90 kg och är rätt vältränad. Min åkstil i pist är att jag åker rätt fort och gillar stora svängar. Jag är rätt duktig på att åka pist men är nybörjare när d gäller offpist.
Jag kommer att åka 90% i Jämtland och ev. en sväng till Alperna per år och ngn sväng till Stryn på sommaren.

Jag köper gärna skidor i lugn och ro nu innan säsongen, då jag annars säkert kommer lockas till att köpa ngt i all hast med en längd jag egentligen inte skulle ha eller likn. I och med att jag inte kommer att provåka skidorna innan är jag medveten om att d ändå är en chansning men så är livet. Jag vill ju gärna kunna klämma lite på dom hemma i lugn och ro och vara beredd :)

D som jag har varit inne på en hel del är Mantra 191cm, frågan är om den är bökig i puder för en nybörjare? Är den onödigt pistinriktad då jag ändå har ett par pistskidor? Borde jag gå på en bredare, typ Nordica Blower? Är Fischer Watea 101 för mjuk i pisten med min vikt? Jag har även funderat på Scott P4 men jag tror inte jag behöver ngn twintip men den kanske är rätt ändå?

Jag tänkte använda skidorna med hudar men d ska väl gå med alla?
Är det Look-bindningar som inte funkar med trekkers? Ngn fler bindning som är olämplig med trekkers?

Jaja, kul om ngn har ngt att tillföra. Jag har grunnat ett tag på d här nu.. :)

Tack på förhand!
/Martin

Kænner en del personer, inte så långa men med en bra bas av kilo, som tycker Fischer Watea funkar æven i pisten. Har dock inte testat dom sjælv.

Skicka ett FR-mail till https://www.freeride.se/member/view.php?id=13863 och be honom kika på tråden (tror inte han läser så mycket här nu). Han susar runt på ett par Wateor.

Mantran lär knappast vara bökig i puder jämfört med vilka pistskidor som helst, däremot finns det nog skidor som är enklare än den. Å andra sidan, med din vikt och om du har schysst teknik i pisten borde du utan problem kunna ta dig fram på ett par såna i outpisten också. Det finns massvis med fler alternativ. Om du kan lugna dig med köp fram till början av december så borde det köras skidtestarhelg i Åre då. Åtminstone förra året verkade det finnas skapligt med bredlagg att prova där.

Look-bindningar är struliga i kombination med Trekkers ja. Ett annat alternativ på bindning kan vara Marker Duke. Kika t.ex. här för mer info: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=40458

Ok, tack för hjälpen. Ska göra så.

Grejen är att jag köpte ett par trekkers på sommarrea så jag tänkte köra med dom. På Watean ingår Fischer-binding hos Skistore, jag ska nog fråga ngn där om d är lugnt att ha trekkers på Fisher-bindningen.

Hej Martin!

Jo ... jag har kört mina Wateor en hel del i pist och kan inte säga annat än att de fungerar alldeles utmärkt. Inte det optimala verktyget i en nyspolad tävlingsbacke men klarar även riktigt hårt underlag om man har teknik (och törs) köra på stort. Kommer mer till sin rätt när det är lite mjukare i pisten då de är riktigt roliga och sväljer det mesta i sin väg.

90 kg är definitivt inget problem för ett par Wateor! (Jag väger 92!) Har kört på mina i lite mer än en säsong och är mycket nöjd. Har definitivt lyft min offpiståkning en klass! Rekommenderas!

/MM

Hornta>> Perfekt!

MM>> Tack, det låter bra, det var precis något sådant omdöme jag behövde. Bra med någon i samma viktklass uttala sig. Jag kommer om inte annat anges lägga en beställning på ett par Wateor.

Efter att ha åkt några dagar på Wateorna så kan jag instämma med Mountain Mans omdöme till fullo. Stora svängar i pisten blir det men känns mkt stadiga. Offpist har jag bara åkt sporadiskt pga inte så mkt snö men det känns som skidorna är lättåkta där.

Mitt problem nu är att båda bindningarna, Fischer X14, small av vid piståkning idag. Det gick fort och var lite uppåkt men de var bara inställda på 10-11. Bakre bindningarna slets loss samtidigt när jag i övrigt hade åkningen under kontroll. Brotten är inte på samma ställe på höger respektive vänster skida. Monteringen i själva skidan är intakt.

Jag har sökt en del här om Fischers bindningar men inte hittat ngt om att d skulle vara dåliga. Spontant känns det som att bindningen borde lösa ut istället för att slitas sönder. Särskilt när man inte bottnat skalan.

Ngn som har ngn aning om varför det blir så?

Krasade bindningarna? Det skall dom såklart inte göra.

Reklamera till butiken och begär ett par bättre bindningar, tex FKS 155 som ersättning...

FF>> Japp, en massa plast och några fjädrar fick jag samla upp i snön :) Jag ska snacka med Skistore men jag ville för egen skull oxå ha en idé om vad som kan ha orsakat det.

Hasse>>
På vänstra sidan slets överdelen loss från den där metalltappen som bindningen kan vridas runt(antar jag). Själva fjäder-arrangemanget för vridfunktionen är borta dessutom.

På högra sidan slets överdelen tillsammans med metalltappen loss tillsammans med lite gods som löper i skenan, det som återstår kvar i skenan går att dra fram och tillbaka.

JAg hoppas du förstår min lekmannamässiga beskrivning :)

Ja, alltså kort sagt så är dom trasiga kring vridfunktionen. Dock lite högre upp i konstruktionen på ena sidan och lägre på andra.

Är det en Free-flex-bindning? Jag antar att det inte är det med tanke på förloppet.

Eftersom båda bindningarna gick sönder samtidigt tror jag att det beror på att du har kört ner ganska djupt i en grop så att skidorna böjde sig rejält. Bindningen kompenserar då för den förändring i avstånd mellan tå och häl som uppstår genom att häldelen rör sig i längsled med förspänningsmekanismen. Den rörelsen är maximerad till ett visst avstånd på de flesta bindningar skulle jag tro.

Om skidan böjer sig så mycket att bindningen bottnar i rörelsen får häl- och tådel ta en rejäl smäll om skidan fortsätter att böja sig. En mjuk skida som Watea förvärrar naturligtvis läget. Det är i en sådan situation tänkbart att man också får en låsning i utlösningen iom att det inte uppstår några roterande krafter. Den där metalltappens infästning har helt enkelt fått utstå en kraft som den inte klarar av att hantera och den blir den svagaste länken. Det låter som något i stil med den klassiska "Instant tele-mode"-skadan på Diamir Freeride, men det är inte ofta man hör talas om det på alpina bindningar.

I det hela taget tycker jag att det låter smått otroligt. Det borde verkligen inte gå att smälla sönder båda bindningarna samtidigt. Men det gör det uppenbarligen och det är ett solklart reklamationsärende. Jag hade inte accepterat en likadan bindning. Kräv åtminståne en kraftigare modell i samma märke.

Tack för svar!

Bilder är skickade till din adress som du angett på din sida.
Om det är en Free-flex vet jag tyvärr inte, x14 Diagonal är det som står på dem. Jag antar du löser det med bilderna.

Kommentar till bilderna:
Anledningen att jag också skickar bilder på främre bindningarna taget bakifrån är att det blivit skador på plasten som håller nere pjäxan framtill. Du ser att det hänger en flik lös på både höger och vänster skidas bindning. På såväl höger som vänster skida är det på vänstra sidan skadan är. Det är oxå lite grön plast från pjäxan(gamla Lange i ngt daterad grönfärg) inpressat på samma ställe men det syns dåligt på bilderna. Det intressanta är att skadorna är i det närmaste identiska på högra och vänstra skida.

Jag försöker komma ihåg vad som hände och jag befann mig i utgången av en snabb högersväng med bra fäste men lite uppåkt pist. Jag upplevde ett gupp som jag inte ansåg som ngt problem. När bindningarna släppte så var jag mest irriterad i själva fallet för att bindingarna släppte i onödan. Min vikt är 98 kg och jag är 195 cm lång.

Jag tycker oxå d är osannolikt att det händer på båda samtidigt, men om bindningen inte kan lösa ut på den bottnade förspänningen så kanske det kan bli så. Jag börjar faktiskt bli rätt nöjd att mina ben och knän är hela då mitt sunda förnuft säger att det inte är alldeles självklart i den där situationen. Hanterar en kraftigare bindning det här händelseförloppet på ett bättre och säkrare sätt?

"Instant tele-mode" :) Indeed!

Snödjup

Tillbaka
Topp