Konstig valla? Vallningstips

ReleX

Ny medlem
Hej!
Fick en valla/vax av mina föräldrar i julklapp. Närmare bestämt SKIGO Glide XC.
När jag öppnade förpackningen var det ett svart block för alla temperaturer.
Idag testade jag att lägga på ett lager på brädan med mitt strykjärn ser helt mysko ut!
Det är som svarta partiklar i vallan som små prickar.

Frågan är om man ska låta vallan sitta kvar, eller ska jag sickla bort och borsta tills det blir jämnt och skita i att det är svarta prickar över hela belägget?
Har även funderat på det där med vallning, på alla guider och liknande så förstår jag det som att man ska sickla/borsta bort i princip allting efter att man lagt på ett lager med valla, hur mycket ska man borsta bort? allt? eller tills vallan är jämn över hela belägget?
Har försökt att leta på alla guider och liknande, men förstår inte hur mycket valla man ska lämna kvar på brädan, om något alls!

Vad föreslår ni att jag gör nu? Ta bort all valla och köper en annan och gör om det?

Tacksam för svar!

http://img80.imageshack.us/i/img0779at.jpg/
http://img339.imageshack.us/i/img0782l.jpg/

Senast ändrad:
Jag vallade min nyköpta bräda själv för 2 månader sedan, med liknande valla. Jag gjorde så att jag strök först på hela brädan med valla "staven" så som du verkar ha gjort, sen droppade jag valla på brädan genom att smälta den mot strykjärnet. När jag fått tillräckligt mkt droppar strök jag ut allt över hela brädan tills jag fått en jämn och fin yta med valla. Inte för mycket, men jag hade på mer än vad du har på bilderna (ser ut som du bara strykt med valla "staven"). Sen ut i kylan, låt de svalna sen är det bara att stryka av den överblivna vallan med en sickel tror jag de heter. Men var försiktig så du inte repar undersidan genom att dra snea drag eller trycka för hårt med sickeln etc. När du är nöjd är de dags att borsta lite lätt med en vallaborste sen är de bara att åka ! :) funkade helt klart ok för mig, märker ingen skillnad mot när jag lämnat in brädor för vallning tidigare

Senast ändrad:
Min valla brukar då "färga" av sig också, rätt uppenbart när man smälter på det.
Det skall inte skada brädan iaf.

Lite dumt val av tillverkaren med svart dock.
Du ska ta bort överflödet. Men inte ta bort allt.

Thomsson sa:
Min valla brukar då "färga" av sig också, rätt uppenbart när man smälter på det.
Det skall inte skada brädan iaf.

Lite dumt val av tillverkaren med svart dock.
Du ska ta bort överflödet. Men inte ta bort allt.
Gör om gör rätt... Allt skall bort. Vallan skall ner i strukturen inte ligga på belaget...

Så det går in i brädan? Låter skumt, då har man lärt sig nåt nytt iaf.

Men utveckla gärna lite mer så man lär sig ordentligt.

För att göra det enkelt säger vi att det är "smågropar" i belaget, sedan smälter man valla över belaget, siklar bort så mycket det går, sedan borstar man så man får bort allt överflödig valla. Simsala bim du har vallat lika bra som en WC åkare. Mer eller mindre så klart. Vi hade besök som jag skrev i annan tråd av längdlandslagets vallare som lärde oss massa knep. Och det viktiga är att att "smågroparna" blir med valla sen skall allt borstas så det är så lite som möjligt kvar.

mkaan sa:
Jag vallade min nyköpta bräda själv för 2 månader sedan, med liknande valla. Jag gjorde så att jag strök först på hela brädan med valla "staven" så som du verkar ha gjort, sen droppade jag valla på brädan genom att smälta den mot strykjärnet. När jag fått tillräckligt mkt droppar strök jag ut allt över hela brädan tills jag fått en jämn och fin yta med valla. Inte för mycket, men jag hade på mer än vad du har på bilderna (ser ut som du bara strykt med valla "staven"). Sen ut i kylan, låt de svalna sen är det bara att stryka av den överblivna vallan med en sickel tror jag de heter. Men var försiktig så du inte repar undersidan genom att dra snea drag eller trycka för hårt med sickeln etc. När du är nöjd är de dags att borsta lite lätt med en vallaborste sen är de bara att åka ! :) funkade helt klart ok för mig, märker ingen skillnad mot när jag lämnat in brädor för vallning tidigare
Snowboarden ska kallna långsamt inomhus!

Jag ska nog ta och sickla och borsta bort allting för att sedan polera upp belägget så man får ett bra glid.

För övrigt så har jag droppat på med valla över hela belägget för att sedan vänta lite tills det svalnat, dock kanske inte tillräckligt. Det var fortfarande ljummet när jag började sickla. Får åka och fixa nya verktyg, de jag hade var så kassa.

Jag har märkt att man måste trycka ganska hårt när man sicklar, annars hyvlar man inte av någon valla alls, finns det några bättre sätt? Funderade på om en metallsickel funkar bättre än plast jag har nu?

Någon nämnde att man ska ner i brädan, det ska inte ligga på belägget? Har alltid trott att belägget är den ytan som ligger som bas på brädan, plastaktig skyddsfilm mot snön, som man vallar för att få bättre glid?

Tack för alla svaren! :)

Senast ändrad:
ReleX sa:
För övrigt så har jag droppat på med valla över hela belägget för att sedan vänta lite tills det svalnat, dock kanske inte tillräckligt. Det var fortfarande ljummet när jag började sickla. Får åka och fixa nya verktyg, de jag hade var så kassa.
Har du inte smält ut vaxet över hela belaget, bara droppat? Har du läst den här guiden?
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32530

ReleX sa:
Jag har märkt att man måste trycka ganska hårt när man sicklar, annars hyvlar man inte av någon valla alls, finns det några bättre sätt? Funderade på om en metallsickel funkar bättre än plast jag har nu?

Någon nämnde att man ska ner i brädan, det ska inte ligga på belägget? Har alltid trott att belägget är den ytan som ligger som bas på brädan, plastaktig skyddsfilm mot snön, som man vallar för att få bättre glid?
Jag skulle aldrig använda stålsickel för att ta bort vax eftersom det finns en risk att man skadar belaget. Då tar jag hellre ett vax för varmare temperaturer så att det blir lättare att sickla bort. Med all respekt så verkar du inte ha full koll hur du ska göra det här. Läs på ordentligt och var försiktig så att du inte skadar belaget (t ex med för varmt järn eller vassa verktyg).

Kör du med det här vaxet (XC Graphite)? Har själv aldrig använt vax med grafit, kanske är något speciellt man måste tänka på.
http://www.skigo.se/Glidparaffin-Xc...&product=70183B01-3770-44C2-AA9C-6DCB9EB66881

Edit: tog bort lite svengelska.

Senast ändrad:
syster-gunnar sa:
Du har fått valla fär längdåkning xc= cross country:lol
Det spelar ingen som helst roll. Det är samma produkter, i alla fall i normal konsumentnivå. Just färgen har betydelse i detta fall, eftersom längdåkningsbelag i princip alltid är svarta, vilket gör missfärgning med svarta partiklar omöjlig.

Min erfarenhet är att grafitvallor som denna fungerar alldeles utmärkt som allroundvalla men är riktigt jobbiga att hantera både när det gäller appliceringen och sickling/borstning. Betydligt mer arbete krävs för att få en bra yta än med en mjukare valla (grafitvallorna är i allmänhet mycket hårda), dessutom blir det en viss missfärgning på genomskinliga/ljusa belag. Jag undviker det på mina alpina skidor eftersom det är svårt att få till det på ett bra sätt på en bredare skida, kan bara tänka mig hur det är på en bräda ...

Men, men när arbetet väl är gjort har du en bra vallning som i allmänhet oxå har bra hållbarhet.

/MM

På mina längdskidor kör jag "Valla Väck", men har aldrig kört det på utför. Funkar det, eftersom det blir sagoligt rent, eller kan man sabba på något sätt? Finns ju kanske inte samma behov på utförsåkningsbelag, då jag hela tiden "bättrar på" de gamla, men det skulle ju kunna vara ett tips om inte all valla går bort. Eller...?

@jannes
Avråder starkt från att använda Vallaväck eller andra lösningsmedel på skidans glidytor eftersom du "torkar ut" belaget och det då blir en omfattande procedur att återställa fullt glid igen ... (men det finns delade meningar även om detta). Däremot är det helt OK att använda Vallaväck på en längdskidas fästyta (klassisk) för att göra rent från klister och fästvalla.

/MM

Jo det är klart att jag har droppat och sedan smält ut det jämnt över hela belaget, för att sedan sickla och borstat lite lätt innan jag startade tråden för att fråga om råd, men jag fattar det som att jag ska sickla av och borsta tills de svarta prickarna försvinner. Får nog lägga ett lager till med ett annat vax ovanpå med.

För att valla skidor/snowboard hittar man det mesta man behöver hemma i huset. Strykjärn, som ska va ställd på LÅG värme, det ska INTE ryka när man sätter vax klumpen mot den. is skrapa från bilen funkar skitbra för att sickla bort överflödig valla sen när den kallnat, en sån grön-gul, grov disksvamp för att polera belaget med efter att du sicklat och ett par strumpbyxor, (aka. rånarluva) såna bruna nylon grejer som vissa tjejer använder, används för att polera slut finishen.

Alltså
1. värm strykjärnet, droppa valla, stryk ut det med strykjärnet.
2. låt det kallna, kolla freerides annonser eller nått under tiden.
3. Använd is skrapan för att skrapa bort överflödigt, allt ska bort, du ska alltså inte se nån valla som ligger kvar på belaget.
4. Ta disk svampen, polera tills du blir less.
5. Dra den ihop knycklade damstrumpan några gånger över belaget
Klart!

Var inte orolig för att det blir rispor i belaget, de försvinner nästan alltid när du polerar.
Var heller inte rädd för att använda en metall sickel, så länge du använder en plast sickel efteråt och inte är en total dumb-ass så är det lugnt!
Och kom ihåg, i vårslasket glider ett misskött belag med mycket rispor bättre än ett som är perfekt, men felvallat!

Dom svarta prickarna du pratar om, dom försvinner när du åkt lite. Vill du ha bort dom innan, pröva en damstrumpa!

Senast ändrad:
Personligen har jag aldrig varit för "all-round" vallor. Blir helt enkelt inte lika bra... Ta bort allt och gör om! Gör om gör rätt! ;)

Följ Pedernuttis råd!

Visst kan man plocka alla grejjorna hemmifrån, men det blir lite enklare men riktiga saker. iaf borste och stryckjärn. Försök dock att inte använda ett ångstryckjärn utan ett utan "hål" i sig. Ångan pressar in vatten = inte bra.

Men jag har några tillägg.

· Innan du strycker på valla, borsta belaget med en bronsborste så att du får bort gammalt skräp och bös.
· Kolla på valla-burken vilken temperatur vallan skall strykas med och ställ in järnet efter det.
· Efter att du strykigt ut vallan vänta minst 15 min innan du skarapar bort det. Som sagt - ALLT skall bort. Skrapa tills det inte kommer något mer. Vallan sätter sig i porerna i belaget.
· Så länge du har ett jämnt tryck med sickeln kan du använda vad du vill. Typ.

Sedan startar jag alltid säsongen med att grundvalla. Detta gör man med den fetaste vallan (gul om du använder SWIX). Kör på precis som vanligt när man stryker på valla. Men för bästa resultat gör du det 3 gånger. Lite jobbigt men det blir bra!
Efter detta stryker jag på valla inför varje resa (kollar väderprognoser innan) efter temperatur. Är det -10° så slänger jag på en valla lämpad efter det.

Gör detta = Sjukt bra glid!!!

Jag brukar köra med SWIX-valla. Ju mer fluor i vallan desto bättre. (Men också dyrare).

Något som många glömmer och som ger belaget en betydligt längre livslängd är att lägga på ett lager med fet valla (gul) när man åkt klart för säsongen. Sommaren torkar ut belaget rätt bra!!! Sedan går det ju lite extra smidigt vid säsongsstart du du bara behöver skrapa bort "grundvallan". Och dra på rätt valla för rätt temperatur.

Jag har gjort på detta sättet sedan 95 säkert och jag har ALLTID bäst glid av mina polare! :)

Kört hårt!

Senast ändrad:
Det var ju mer en fråga om det funka med Valla-väck, men det ska vi låta bli alltså...använder det på längd till i första hand å ta bort klister med, å på utför använder ja helst inte klister...

Du kan köra med ett ångstrykjärn om du vill, absolut inga problem men du behöver ju inte fylla det med vatten.. Nackdelen är väl att det är svårt att få rent så den som tänkt stryka kläder med det i efterhand kan ju få en otrevlig överaskning.

Vill du köra på annan valla så räcker två block. Ett varmare och ett kallare och sen blandar du bara lite efter tycke och smak du behöver knappast en helt uppsjö prylar för att få lite bättre glid. Kör på basprep eller något annat mjukt och sickla av det varmt så har du ett rent belag. Mosa på lite valla, låt kallna och sickla av och du har tillräckligt bra glid för att du ska vara nöjd. Visst kan man hålla på i evigheter med att borsta och skit men frågan är om det är värt det, jag har aldrig märkt någon större skillnad på att bara köra på lite valla och hålla på i en timme.

En nyligen upplagd vallatråd som går igenom vallning från grunden och inte är så lång. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=75793&p=1#r840007
Och en film där du får se hur man ska göra
Ett varningens ord angående flourvallor, ha mycket bra ventilation där du vallar dessa, ångerna är farliga att inandas. Personligen anser jag att flourvallor är för tävling enbart och kall bulkvalla ger riktigt bra glid i de allra flesta fören. En 60grams kloss flourvalla kostar lika mycket som ett kilo bulkvalla, välj själv. Bra prylar till bra priser hittar du på www.skistart.com

Senast ändrad:
pedernutti sa:
För att valla skidor/snowboard hittar man det mesta man behöver hemma i huset. Strykjärn, som ska va ställd på LÅG värme, det ska INTE ryka när man sätter vax klumpen mot den. is skrapa från bilen funkar skitbra för att sickla bort överflödig valla sen när den kallnat, en sån grön-gul, grov disksvamp för att polera belaget med efter att du sicklat och ett par strumpbyxor, (aka. rånarluva) såna bruna nylon grejer som vissa tjejer använder, används för att polera slut finishen.
Visst, lite getto men för att spara en slant är det helt ok. Personligen hade jag skippat disksvampen och använt en grov diskbortse istället då du når samma resultat snabbare och inte riskerar att slipa bort vallan. Bra tips med nylonstrumpan.

pedernutti sa:
Alltså
1. värm strykjärnet, droppa valla, stryk ut det med strykjärnet.
2. låt det kallna, kolla freerides annonser eller nått under tiden.
3. Använd is skrapan för att skrapa bort överflödigt, allt ska bort, du ska alltså inte se nån valla som ligger kvar på belaget.
4. Ta disk svampen, polera tills du blir less.
5. Dra den ihop knycklade damstrumpan några gånger över belaget
Klart!
Med den här metoden slipar du garanterat bort vallan med disksvampen. Igen, använd en diskborste.
pedernutti sa:
Var inte orolig för att det blir rispor i belaget, de försvinner nästan alltid när du polerar.
Var heller inte rädd för att använda en metall sickel, så länge du använder en plast sickel efteråt och inte är en total dumb-ass så är det lugnt!
Och kom ihåg, i vårslasket glider ett misskött belag med mycket rispor bättre än ett som är perfekt, men felvallat!
Det går fortare och är mycket lättare att få ett bra resultat om du har en riktig plexiglas-sickel på 5-6mm tjocklek. Den kostar runt 60kr och finns i de flesta sportaffärer. ANVÄND INTE EN METALLSICKEL för att ta bort vallan, det är mycket lätt att förstöra belagets struktur. Metallsickel används enbart efter belagsreparationer eller av vallaexperter. Det sista rådet är ren bullshit och baseras på okunskap.

Jag tävlingsåker i boardercross och valla är A och O. Hög-fluorhaltig valla ger oftast (vissa undantag finns) bäst glid men de är också dyrast. Alltid bättre att ha någon sorts av valla än ingen valla alls och när du vallar, se till att det inte ryker om vallan och strykjärnet för då är det för varmt. Använd oftast mjuk valla som grundvalla, den sitter bättre i belaget än hårda vallor och droppa ner nästa lager.

När belaget kallnat: Ta sedan isskrapa och pressa bort all överflödig valla, ta en hård borste och borsta mot din åkriktning. Borsta fram tills strukturen på belaget syns. Torka med någon fluffig trasa och ut och rippa pister.

Mitt personliga tips för valla när du åker park är att blanda gul och blå valla och ha lite mer blå valla på nos och tail. att bara använda mjuk valla på boxar och rails kan öka risken för dåligt glid och hugg på rails och boxar. att valla nos och tail (som har ingen kontakt med snön) är inget måste men det är skönt att ha när man gör pressar och butters.

har fixat brädan nu.
Borstade och sicklade bort allt svart vax så belägget blev rent, sen köpte jag ett annat vax från swix som jag la på och sicklade och borstade så nu är brädan topp igen!
Mvh

Sverigetomten, vilken gul och blå valla är det du menar? Vore mycket uppskattat med länk till försäljningsställe för just dessa! Och vilken valla ska man köra efter säsong för att förhindra att belaget torkar?

vilm sa:
Sverigetomten, vilken gul och blå valla är det du menar? Vore mycket uppskattat med länk till försäljningsställe för just dessa! Och vilken valla ska man köra efter säsong för att förhindra att belaget torkar?
om tomten menar speciella märken för gul och blå valla i park vet jag inte, däremot kan jag lova att vilken valla som helst funkar som sommarvalla. Använd så billigt som möjligt och gärna så mjuk som möjligt (=gul valla) för att underlätta när sommarvallan ska bort.

Tillbaka
Topp