Köp av skidjacka...

• Trådstartare Trådstartare MrLayer
  • Start datum Start datum
M

MrLayer

Guest
Köp av skidjacka...
Ska köpa ny jacka och byxor till årets säsong. Har vart inne lite på Udéns sport i gbg och testat en del. Adams ligger ju också nära till hands. Vad har ni för erfarenhet av märket SOS? hittade en jacka för 3400, dyrt, billigt för en hyfsad jacka?

Hade också tänkt att köpa nya handskar. Vad är egentligen bra att köpa? Nått spec. märke? material? är gore-tex överskattat, eller ska man välja det!? och vad är ett rimligt pris för ett par handskar?

Och sedan kommer vi till byxorna, samma frågor här...

ha det fint!
/Niclas

EDIT.
Läste i en annan tråd att man borde skaffa gore-tex på byxor men ett mer andningsvänkligt material på överkroppen. Men är det nåra speciella märken som man borde pejla in lite extra? och affärer i götet?

Köp av skidjacka...
köp en burtonjacka. snygga, sköna och inte så dyra. köppte min i usa för 1000 kr. i sverige kostar de runt 1500 och uppåt tror jag

Köp av skidjacka...
och vart hittar man lite att välja på inom burtonjackor då!? som inte ligger allt för långt från götet vill säga...

Köp av skidjacka...
Hör med dem på udens och framförallt naturkompaniet som ligger i Göteborg, där har dem riktigt fina jackor som verkligen lämpar sig för skidåkning, när det gäller handskar så är de la viktigt att de håller sig torra och är varma, och någorlunda lätta, hör med udens, dem vet exakt vad du skall köpa.

good luck

Köp av skidjacka...
Köpte en chill burtonjacka igår för 1320 spänn. i och för sig med 20% rabatt + 50 kr rabatt men kostar i vanliga fall 1700. tycker det är ett väldigt rimligt pris.

Köp av skidjacka...
Jag köpte ett par Hestra förra året, riktigt nice varma och rejäla. Tror att dom heter Hestra Army Leather Heli Ski (fanns med bland recensioner här på freeride, ser ut som dom jag har iaf). Bra handske tycker jag är när dom är lite längre så man får dom över ärmen ordentligt. Tror att du får lägga iaf mellan 800-1000 eller nått för den, kommer inte ihåg.

Vad gäller jackor så säger jag bara naturkompaniet:), tycker att dom har allt man kan tänka sej (om plånboken tillåter, annars så finns det ju lite internetsidor med en del bra grejer, ex addnature.com.
Jag tycker att goretex kan vara lite överkurs ibland. Har inte jättekoll, men jag köpte en jacka av märket montura (italienskt), och dom använde sej av ett matrial som heter 3xDRY. Har använt den jackan i fyra månader i alla väder, hårt vind, piskande snö och gud vet allt:), den har funkat minst lika bra som min tidigare Gore Tex Haglöfs. Skillnaden var att jag betalade 240Euro för 3xDRY och 3500 för GoreTex.
Men som sagt jag har ingen större koll på matrial, Goretex är säkert jättebra.

Köp av skidjacka...
MrLayer: Jackor i Göteborg kan du hitta på Adams sport ( http://www.adamssport.com/ )(bland annat J.Lindebergs ;), Udéns sport ( http://udenssport.se/ ), Naturkompaniet ( http://www.naturkompaniet.se/ ), Femmans sport ( http://www.femmanssport.se/ ), Fjällsport ( http://www.fjallsport.se/ ). Du bör väl hitta något som funkar där.
Hittar du någon butik som har The North Face Free Thinker så får du gärna hojta till.

Handskar lär du hitta i någon av de ovan nämda butikerna, annars finns det även en del hestramodeller på vanliga stadiumbutiker, du kan dock spara pengar genom att köpa på nätet, ex skistore.se ( http://www.skistore.se )

Hur är det annars? Blir det någon säsong i alperna till vintern eller hur är planerna?

Köp av skidjacka...
Jo då, adams och udéns har jag ju vart inne i. Jackor fanns det en hel del av, byxor däremot var det tunnare av... men får kolla upp naturkompaniet, (var det nu ligger!?) där kanske man kan hitta det man söker... Mitt största problem med byxor har vart att de inte vart tillräckligt långa, då jag är 192 lång!

Men tack för alla tips!

hehe, jaa du johannes. Skidåkning lär det ju bli.. nån vecka i åre, sen funderar jag att åka bort till canada några månader, skaffa nått jobb och åka där... Annars hade ajg gärna åkt till alperna i vinter, men måste bara hitta nått schyst folk att åka med! Och se om man kan få lite semester från jobbet...

/Niclas

Köp av skidjacka...
billigt snyggt med RÄTTA märken, kvalite och funktion kommer i sista hand

Köp av skidjacka...
Jag tänkte sätta mig på tvären en smula och rekommendera skitkläder (ja jag stavade rätt).
Jag har absolut inget emot vare sig Marmot eller JL-kläder (som jag nu efter att ha kikat lite på dem måste erkänna verkar vara helt ok men kanske inte helt prisvärda. Dessutom erkänner jag villigt att jag spenderar sjuka mängder pengar på skid- och brädutrustning, resor, mm. Så varför köpa billiga kläder?

1 Vad du än köper så är det mycket stor sannolikhet att skälet till att du sedan måste köpa nytt är att du slitit ut grejorna. Det är dock ingen större skillnad mellan hur fort du sliter ut t ex ett par North Face byxor eller ett par billiga från valfri svensk sportaffär (helst på rea). Det skiljer ofta upp mot 4 ggr i pris för riktigt fina kläder utan att de håller så mycket mer än kanske någon månad extra. Man sliter ändå sönder sina byxor i liften och med stålkanterna etc.

2 Det här med andning är enligt mig faktiskt ganska överskattat. Om man ska hika mer än fem minuter så ska man ta av sig och öppna upp! Man ska i princip aldrig gå med skidjackan på och det viktigaste med byxorna är att benen kan öppnas på in eller utsidan av låren eftersom det ventilerar fasiken så mycket bättre än all teknologi i världen. Men det är klart om man ska upp Över 4000 m eller i grym storm så är väl läget ett annat, men de flesta hikar faktiskt bara i hyfsat väder.

Jag är såklart inget superorakel inom området men jag har hikat en hel del i både alper, fjäll, klippiga bergen o coast mountains, så lite har man ju ändå provat.

Men va fn det är klart att du ska köpa vad sjutton du vill, tänk dock till om du köper för att ha kläder du känner dig snygg i eller kläder som du tror är allra bäst för dig, båda skälen är helt ok.
Skrämmande många är det dock som åker backcountry med skitsnygga kläder men utan lavinutrustning!

tjipp

Köp av skidjacka...
Vad gäller material i skidklader så är gore tex alldeles underbart. Gore Tex XCR är ännu bättre, men skillnaden är maginell. Är det bara gore-tex (förutsatt att det är det du är ute efter) så skit i märket. Det viktiga är ju att man trivs med modellen. finns få material som är bättre än gore-tex. skulle vara event i så fall...
Kan inte rekommendera softshell på överkroppen. en varm vårdag är det säkert skönt, men blir det skitväder så är det gore-tex som gäller. en skaljacka i gore-tex klarar alla situationer.

På handskfronten är hestra bäst. Välj en av de dyrare modellerna med skinn i handflatan och var rädd om den så räcker den i 100 år.

Köp av skidjacka...
om du vill ha lite baggyare brallor me goretex ska du kolla whiteout!
men du kanske är en vanlig freerider snubbe och då pasar nog typ haglöfs å sånna märken bättre..
handskar måste du ju ha något motiv på handflatan(grymt coolt)

Köp av skidjacka...
En sak till om funktionsplagg:
Om man ändå har hängslen, lavinsändare, ryggskydd ooch/eller ryggsäck så är det faktiskt inte så mycket kvar av huden på bålen som kan andas.

Köp av skidjacka...
Tack för alla tips!

Har vart inne idag på Udéns i göteborg och köpt ny utrustning. Det blev en Jacka av märket SOS för 3400. Kändes bra och enligt dom i butiken var det ett bra val om man ser till andning och funktionalitet. Ett par gore-tex brallor från rossignol för 2200. Och självklart, eftersom alla snackar så varmt om Hestra, ett par handskar från Hestra, army leather eller vad de nu kallas. Och pricken över i:et blev en ny mössa också, för det kan man aldrig ha för många av! =)

Skönt att det är löning imorn för mig, det kan behövas efter detta kalaset!

/Niclas

Snödjup

Tillbaka
Topp