Köpa ett Longboard Deck?

nbagge

Ny medlem
Köpa ett Longboard Deck?
Hej!

Jag undrar vad för bräda som skulle passa bra till dessa hjul/truckar.

Hjul - Abec 11 Gumballs 81a 75mm

Truckar - Paris 180mm

Det jag vill göra med brädan är för det mesta carving/crusing och lite freestyle emellanåt. Jag väger ca 50kg och är 165cm lång.

Någon som har något bra tips?

Tack på förhand!

Mvh

Hilariousgamer

Senast ändrad:
Köpa ett Longboard Deck?
Valfri bräda på sidan under fungerar... Gratis frakt över 100€ också så det klarar du

http://www.longboardshop.de

edit:

Sen får du avgöra själv om du vill ha droppad eller topmonterad bräda, en med mycket konkav eller en med lite.
Tex loaded dervish har typ ingen konkav 7mm, medans comet fsm har 14.5mm
Konkav är skönt om man ska slidea eller svänga i högre farter. Men kanske lite lika skönt om man bara ska cruisa.
Ska du däremot köra en del shuvits och fliptricks så är nos och tail att rekommendera så som tan tien eller bhangra

Senast ändrad:
Köpa ett Longboard Deck?
linder sa:
Valfri bräda på sidan under fungerar... Gratis frakt över 100€ också så det klarar du

http://www.longboardshop.de

edit:

Sen får du avgöra själv om du vill ha droppad eller topmonterad bräda, en med mycket konkav eller en med lite.
Tex loaded dervish har typ ingen konkav 7mm, medans comet fsm har 14.5mm
Konkav är skönt om man ska slidea eller svänga i högre farter. Men kanske lite lika skönt om man bara ska cruisa.
Ska du däremot köra en del shuvits och fliptricks så är nos och tail att rekommendera så som tan tien eller bhangra
Ok tack för hjälpen :)

Köpa ett Longboard Deck?
melomaniac sa:
Finns billigare brädor än Loaded som är minst lika bra eller bättre.
Inte om du köper från tyskland, då är loaded samma pris som alla andra kvalitetsmärken...

edit: och istället för att bara skriva ett skitdåligt inlägg så kan du ju komma med lite tips men jag antar att du inte har några. Nämn en bräda som är billigare och bättre samt förklara varför den är bättre.

Senast ändrad:
Köpa ett Longboard Deck?
linder sa:
melomaniac sa:
Inte om du köper från tyskland, då är loaded samma pris som alla andra kvalitetsmärken...

edit: och istället för att bara skriva ett skitdåligt inlägg så kan du ju komma med lite tips men jag antar att du inte har några. Nämn en bräda som är billigare och bättre samt förklara varför den är bättre.
han blev tyst...
lyssna på linder, han verkar kunna de här med longboard:) fått svar på varje tråd från honom jag lagt upp tror jag;)

Köpa ett Longboard Deck?
dyrb3erg sa:
linder sa:
melomaniac sa:

han blev tyst...
lyssna på linder, han verkar kunna de här med longboard:) fått svar på varje tråd från honom jag lagt upp tror jag;)
haha tack :D

Tycker bara det är fett jobbigt med alla (speciellt på longboard.nu) som dissar loaded för priset, ett dervish/tan tien däck kostar 1500 från tyskland och ett kahalani kostar 1600, mena hur kan man säga att det är överpris? :P

Köpa ett Longboard Deck?
Vad tror ni om en Loaded Dervish? Eller är mina hjul för stora för att kunna köra något annat än downhill med den?

Köpa ett Longboard Deck?
dyrb3erg sa:
linder sa:
melomaniac sa:

han blev tyst...
betyder det att du lägger upp väldigt många trådar här? ;)

Köpa ett Longboard Deck?
Spangel sa:
dyrb3erg sa:
linder sa:

han blev tyst...
har väl lagt upp ett antal mest om longboard eftersom jag är ny och vill veta vad jag bör köpa;)

Köpa ett Longboard Deck?
joo brukar söka på google men brukar få leta länge och på freeride har jag inte ens tänkt på att den funktionen finns, är ganska ny men kan använda den i framtiden;)

Köpa ett Longboard Deck?
Hilariousgamer sa:
Vad tror ni om en Loaded Dervish? Eller är mina hjul för stora för att kunna köra något annat än downhill med den?
Jag kör på en dervish med 180mm paris och otang durians 83a så det finns inga problem alls med hjulstorleken :)

Det enda jag saknar på dervishen är lite mer konkav :)

Spangel sa:
:D

Senast ändrad:
Köpa ett Longboard Deck?
linder sa:
melomaniac sa:

Trampade jag möjligtvis en som åker Dervish på tårna? :)
Är väl upp till var och en och efter eget tycke vad som är skönast.
Testa flera brädor och skapa sin egen uppfattning är ju det bästa.

Kan bara säga från egen erfarenhet att jag tycker det finns skönare decks än Dervish. Deras andra decks kan jag inte uttala mig om :)

Ville bara informera att det finns andra brädor än Loaded så.

Köpa ett Longboard Deck?
melomaniac sa:
linder sa:
melomaniac sa:

Kan bara säga från egen erfarenhet att jag tycker det finns skönare decks än Dervish. Deras andra decks kan jag inte uttala mig om :)

Vilka brädor tycker du är skönare då?
Samt vilka märken rekommenderar du? :P

Köpa ett Longboard Deck?
linder sa:
melomaniac sa:
linder sa:

Vilka brädor tycker du är skönare då?
Samt vilka märken rekommenderar du? :P
Skön carvebräda är bl a rayne timeline
Landyachtz drop carve är ju en riktigt populär bräda som jag tycker är trevlig med, skön konkav
Finns bra brädor inom alla märken men en Cindrich 3 piece är en skön nybörjarbräda ;)

Köpa ett Longboard Deck?
melomaniac sa:
Skön carvebräda är bl a rayne timeline
Landyachtz drop carve är ju en riktigt populär bräda som jag tycker är trevlig med, skön konkav
Finns bra brädor inom alla märken men en Cindrich 3 piece är en skön nybörjarbräda ;)
hahaha good one :D Vet inte om jag ska se ironin eller såga dig men ähh... :D

tar hellre och lägger 90kr extra på dervishen, dom 3mm extra konkav som drop speeden har är inte värt dom 400 grammen ;)

Fast jag hade tagit Cindrichen varje dag i veckan! :D

Köpa ett Longboard Deck?
skulle absolut säga att t.ex. landyacht gör skönare brädor än loaded generellt. men det är ju högst personligt..

Köpa ett Longboard Deck?
Du borde köra på flex 2, flex 1 kommer bli hårt för dig :P

Det som behövs är skruv, är man nojig så behövs även flatpads http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?cPath=62_38&products_id=761 för att det inte ska slita på brädan :)

Skruven som behövs är 25mm till dervish.

likaså är det bra att köpa speedrings och spacers

Speedrings: http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?cPath=62_39&products_id=390
Spacers: http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?cPath=62_225&products_id=75

Jag körde med min hela förra sommaren, körde säkert 400mil (100mil garanterat första 3 veckorna på cypern) sen grippade jag om min nu till våren. Men det va väl för att jag va kräsen då polaren grippade om sin 3år gamla vanguard nu också som är använd i 3 sommrar :)

Köpa ett Longboard Deck?
Hilariousgamer sa:
Har mer eller mindre bestämt mig för en Lodaded Dervish från http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?manufacturers_id=87&products_id=871 . Men jag undrar lite saker.

Vad för flex skulle passa mig då jag väger ca 55kg?

Vad för nåt behövs det för att "drop through" montera truckarna?

Slits griptapen på dervishen ut snabbt?

Tack på förhand!
Flex 2 eller 3 men jag säger nog 2.
Ja du behöver shockpads.
Njaa sådär men när den är utsliten är det bara att slipa bort och grippa om med svart vanlig grip

Köpa ett Longboard Deck?
flex 2 om vikten stämmer på hemsidan :) och för drop through behöver du inget det är bara att skruva bort kingpinnen och ta bort som delen hjulen sitter på och stoppa igenom trucken ovanifrån :D

Köpa ett Longboard Deck?
J-Litfeldt sa:
Hilariousgamer sa:
Har mer eller mindre bestämt mig för en Lodaded Dervish från http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?manufacturers_id=87&products_id=871 . Men jag undrar lite saker.

Vad för flex skulle passa mig då jag väger ca 55kg?

Vad för nåt behövs det för att "drop through" montera truckarna?

Slits griptapen på dervishen ut snabbt?

Tack på förhand!
Flex 2 eller 3 men jag säger nog 2.
Ja du behöver shockpads.
Njaa sådär men när den är utsliten är det bara att slipa bort och grippa om med svart vanlig grip
Dervishen finns bara i flex 1 och flex 2 <3

Behövs är att ta i... Har två polare som har klarat sig hela förra sommar utan ;)

Köpa ett Longboard Deck?
det är bra för brädan att använda shockpads. Den håller bättre då ;)

du ska ha flex 2

den slits ut olika fort beroende på hur du åker... när du tycker att du behöver ny grippa, är det bara att slipa bort den gamla med sandpapper och sätta på ny :)

Köpa ett Longboard Deck?
Tack för alla vänliga och snabba svar :D!

Jag har sedan innan ett par KHIRO pads 1,5mm samt 25mm skruvar och Speed rings men jag kan inte minnas att jag köpte några spacers :S Vad fyller dom för funktion egentligen, och vart sitter dem?

Sedan undrar jag om man behöver behandla kullagerna på något sätt. Har åkt på samma kullager i en säsong och början av denna, behövs dom "fräschas" upp på något sätt ;) ?

Tack en än gång för alla svar, uppskattar all hjälp jag kan få :)

Mvh

Hilariousgamer

Köpa ett Longboard Deck?
Köpa ett Longboard Deck?
ta bort en av sköldarna på varje lager, lägg de i en burk med aceton, skaka lite och låt ligga en stund, ta ut dem, torka dem, droppa 2-3 droppar symaskinsolja/hobbyolja, sätt på sköldarna igen, klart! :)

Köpa ett Longboard Deck?
Nu så ska brädan beställas inom kort och jag bara undrar om ni ser något fel i min setup?

Som sagt tidigare så har jag redan hjul/truckar etc.

Detta ska beställas:

Brädan:
http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?products_id=871{9}147

Spacers:
http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?products_id=75

Sen undrar jag om det är möjligt att jag klipper mina gamla flatpads i två delar och använder dem till dervishen. Istället för att behöva köpa ett par.

Det är dessa jag har använt:
http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?products_id=761

Mycket tacksam för svar!

Mvh

Hilariousgamer

Köpa ett Longboard Deck?
Hej!

Nu var det bra länge sedan jag frågade er om hjälp. Men nu är det så att jag inte han beställa dervishen från longboardshop.de så jag överväger andra butiker.

Har kollat in denna: http://www.sickboards.nl/

Undrar nu om de går att lita på + om någon har beställt där förut, hur lång tid tar det?

Tack på förhand!

Mvh

Hilariousgamer

Tillbaka
Topp