Köpa längdskidor på nätet?

Hallå!
På sport-conrad.com är priserna på längdskidor och tillbehör avsevärt mycket billigare än i handeln här hemma.. Är det någon som har erfarenhet av att köpa längdskidor via nätet?
Spannet är ju väldigt viktigt, men jag antar att man testar ut spannet med någon testmaskin eller liknande. Man får ju uppge längd och vikt när man beställer, men frågan är hur bra den vikt man anger motsvarar den vikt man tynger ned skidan vid åkning..
Någon som har erfarenhet av att beställa längdskidor via nätet får hemskt gärna yttra sig nedan!

Om Conny har vad man kallar en skiselector är det inga problem att beställa längdskidor på nätet. Du uppger precis som du skriver din vikt och längd, vikten är det som är mest angeläget. Jag köpte min längdskidor som jag körde Vasan på i vintras genom Pölder Sport i Nässjö och de plockade ut mina skidor med hjälp av en skiselector. Jag var förvisso på plats i butiken, dock redan i augusti då de inte hade fått in hela sortimentet för säsongen. Men det var inga problem, vi snackade lite hur mycket jag hade åkt, lite var jag låg strykemässigt och tenikmässigt och jag klev upp på vågen. Två månader senare kom det ett par skidor på posten med en liten notis om hur långt mitt spann sträckte sig, dvs mellan vilka punkter fästvallen placeras ut. Skidorna? Helt perfekta!

Så om nu Conny har en skiselector är det stor chans att du får ett par ok/bra skidor, dock är jag tämligen säker på att Pölder gör ett betydligt mer grundläggande och noggrannare arbete, han plockade ut 8 par som han sedan testade för att verkligen hitta den skidan med rätt spann just för mig, det är ju en mängd olika parametrar som spelar in, förhållandet mellan fäste och glid bl.a.

Konklusion:
Inga problem att beställa skidor över nätet, förutsatt att butiken har en skiselector.
Dock lär Conny göra ett sämre arbete än exempelvis Pölder, så det är upp till dig att fatta ett beslut. Jag skulle inte åka Vasan med ett par skidor från Conny, men om du ska ha de till söndagsåkning så kommer de att fungerar fint.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Ha de fint!
/Andreas

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp