köpa nybörjar snowboard?

97an

Ny medlem
köpa nybörjar snowboard?
Hej jag tänkte köpa en första snowboard. Har aldrig åkt snowboard förut men har åkt slalomskidor (om det kan hjälpa) några gånger förra vintern. Kommer nog att åka I preparerade backar med kanske små hopp.

Längd: 145 cm
Vikt: ca 35kg
Skostorlek: ca 38

Tacksam för svar

köpa nybörjar snowboard?
Kolla in t.ex. K2 Mini Turbo. Billig bräda som funkar bra. Finns i korta längder. Runt 130cm skulle jag kika efter.

köpa nybörjar snowboard?
om jag tolkar dit smeknamn rätt så är du 13år gammal vilket betyder att du kommer att växa en hel del inom kort, därför skulle jag kolla på att hyra grejor så du kan byta eftersom. Finns butiker som hyr ut brädor för en hel säsong, kanske kan vara något?

köpa nybörjar snowboard?
krow: den brädan var faktiskt snygg men inte alltför dyr.

fler svar tas emot

Senast ändrad:
köpa nybörjar snowboard?
köp något ganska billigt eller begagnat i början, sen om det går bra och du tycker det är kul köper du lite bättre grejjor.

köpa nybörjar snowboard?
Finska snowboardmagasinet Slammer har i nyaste numret ett rockerbrädatest. Och vinnaren är 5150 Dealer! 5150 är ett "billigmärke", men slog i testet Stepchild, Ride, Nitro, Flow, Burton, DC, K2 Elan, A+ och Icon -brädorna hands down.

Och i vintras näst bäst i camberbrädatestet var Rossignol Scope, ett billigmodel från Rossi (jag har en sådan, jättejättebra).

Så priset säger inte allt. Jag har kört av "billigmärken" både Cazy Creek och Stuff -brädor, och dom är helt ok. Så nuförtiden de här billigmärken kan vara ett bra alterntiv för en först (varför inte andra, tredje osv.) bräda.

köpa nybörjar snowboard?
Två alternativa vägar som är bra:

- Hyr eller låna tre olika brädor av olika märken och styvhet så du får känna på vilken skillnad det är på längd och mjukhet (se till att kanterna är slipade denna sidan av årsskiftet iallafall). Efter detta kan du få en uppfattning om vilken styvhet och längd det ska vara på brädan som bör passa dig och kan på valfritt vis inhandla en ny eller begagnad som känns bra. Du kan alltid stå och flexa på en matta inomhus..

- Köp den billigaste bräda, bindingar, boots som är i din storlek på skorna och brädlängd som går till hakan. Kör på denna i vinter och prova lite olika brädor som dina polare eller andra du lär känna har. I slutet på februari (vecka 7 eller 11 beroende på om shopparna vill köra rea precis före eller precis efter sportloven) så köper du alla nya prylar till halva kostnaden och kan ha en hyffsat bra uppfattning om vad det är för bräda, boots och bindningar du vill ha.

Jag skulle ha gått på alternativ två pga. enkelheten. Kom ihåg att hyra bräda + boots 3 ggr kostar ungefär 800-1000 kronor. Jag köpte burtonskor, bindningar och bräda i hyffsat skick för 500 :- till syster min i slutet på förra året.

Mvh
Peter

Senast ändrad:
köpa nybörjar snowboard?
Tjo!

Jag förstår egentligen inte frågan. Menar du 1499 :- för ny bräda, bindningar och skor i ett paket? Isåfall, köp det paketet och ha roligt så snabbt som möjligt istället för att tjoa runt på nätet och försöka fråga folk vad som passar dig. Du kan alltid skaffa dig en bild av vad som generellt sett uppfattas som bra hos merparten av människor som åkt mycket snowboard. Men det är i slutändan du själv som får känna hur det känns.

Priset är egentligen väldigt ointressant om du inte åkt snowboard alls eller åkt väldigt lite. En bräda med bindingar och skor för 1000~1500 :- begagnat kan vara grymt skönt och därmed roligt för dig att åka på jämfört med en bräda med bindingar och skor för 10 000 :- som bara jobbar mot dig och vad du och din kropp trivs med. Allra helst nuförtiden med alla nya tekniker som kommer (vanlig camber, rocker, gullwing, btx, mtx, bananatech och allt vad det kallas för).

Ett bra exempel är från förra året då jag tog mig i kragen och tog ledigt från jobbet för att själv under en hel dag och kväll prova 2011'as brädor med skumma nya tekniker från Burton, Lib Tech, Forum, Capita. Jag lade tid på att justera bindningarna rätt på brädorna, dock var det lite varierande längd +/- 10cm. De dryga 8-10 brädor jag provade gav mig en helt ny syn på hur det fungerar med brädor. Det handlar inte bara om styv eller mjuk, eller att det är någon liten form på brädan som gör att det känns lite annorlunda. Det var SJUK skillnad från bräda till bräda. För mig passar en rockerbräda med Lib Tech's form bra. Helst skulle jag vilja ha ett mellanting i styvhet mellan Skatebanana och TRS, men det finns ju inte :-) Forum.. en av brädorna jag provade som var upphöjd och tjockare under bindningarna kändes tung(!). Capita.. jag förstod inte riktigt varför, men brädan jag provade från dom ville bara ligga helt platt. Det kändes riktigt anstängt att stå på kant, oavsett hur mycket man svängde eller hade kroppen vinklad. Burtonbrädan med marley-trycket kändes slirig när man åkte platt. Den fick inte kontakt med backen. Lib Tech TRS & Skatebanana imponerade, kanske mycket pga. magnatraction och hårt pist, men i övrigt var dom bra i både låg och hög fart så jag köpte mig en banan.

Jag tycker, även om jag själv gått igenom hela google nio gånger, att man inte ska fundera så mycket och bara komma igång och åka billigt. Blir din första bräda en som inte passar dig så märker du det fort när du provar andra personers brädor. Efter du åkt en del och provat lite olika så kommer du veta ungefär vad du vill ha. Rean i feb/mars är ju sjukt bra!

Jag köpte 2009 en Ride DH2 D.F.C (4700 :-) för 2400 :- tillsammans med Burton Cartel (2700 :-) för 900 :- och köpte sedan ett par Thirty Two Lashed (2600 :-) för 1500 :-. I våras köpte jag även en 09/10 skatebanan för 3000 :- hyffsat begagnad. Så för totalt sett 7800 :- har jag snowboardutrustning för 16 000 :- där allt förutom skatebanan köpts nytt. Man behöver inte höstköpa all sin utrustning och man behöver verkligen inte lyssna på andra för att komma igång och åka. Även om jag predikar väldigt mycket för både Lib Tech rockerbrädor och Thirty Two Lashed dojor :-)

Tjacka något billigt på blocket nu och ut och åk! Sälj sedan för samma pris och köp det du vill ha när du skaffat dig en uppfattning!

Mvh
Peter

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp