Köpa och försäkra bil i Kanada

Carlstedt

Ny medlem
Jag vet att ämnet har varit på tapeten tidigare men jag har ändå inte fått någon riktig klarhet i ämnet.

Vi ska köpa bil i delstaten Alberta i Kanada men ska använda bilen i mest i Britsh Colombia, hur gör man då med försäkringar?

Det ska nämligen vara billigare att täckna försäkringen i de små orterna i BC men bilen skulle behöva vara försäkrad när vi kör den till BC.

Har ni några andra tips på bolag osv när man fösäkrar som 19-åring?
Tips vid köp välkomnas också, köpa från privatperson eller firma?

Har för mig att vi betalade runt 2000-2500 kronor för 3 månader i Golden, BC i vintras. Bilen var en Volvo 240 från -79...
Värt att tänka på är att i iaf BC så behöver man inte besiktiga bilarna, så kolla nog när ni köper en billig bil att den inte är i för stort behov av reparationer.
Skulle säga att privatperson är det enda realistiska alternativet, kolla lokaltidningen och anslagstavlor i typ matbutiker.

- Köp snökedjor på Biltema innan avfärd, överlägset billigast och är värt den lilla extra vikt de tar (ta varsin...). Skall ju ändå inte med hem och då kan vikten utnyttjas till nyinköpta prylar.

- Takräcken är svindyra i små biltillbehörs butiker, hitta en stor kedja eller köp spännband.
Funkar fint att köra sedan-modell, med skidorna utstickande ur bagageluckan och säkrade med spännband... Dra en filt runt och ni är rädda om laggen.
DaKine-rollers läggs med fördel rakt på taket och spännbanden dras genom kupén.

Sista tipset är att om ni får problem med att sälja bilen, vilket förmodligen blir fallet om ni köper en billig och förhållandevis skrotig bil, så kan ni ändå räkna hem "investeringen" genom att ringa en bärgare och be honom att möta er på flygplatsen!
På så sätt slipper ni betala för buss, ev övernattning vid flyget för att bussarna går dåligt och taxi till flygplatsen.

Jag har en massa erfarenhet av bilägande i kanada och BC, lyckats äga tre bilar och en skoter.

Det finns bra info på forumet om du söker, jag och min goda vän rydellen har delat med oss av en del erfarenheter. Så jag kommer inte gå in på något i detalj nu.

Det är lätt att äga bil i BC: 1. Köp bil 2.Försäkra 3. Kör... Men en sak att tänka på är att ta aldrig in en bil från en annan delstat och tro att den ska gå att försäkra. köper du bilen i Alberta se till att ha en adress i Alberta att försäkra den på, räcker med en adress du "måste" inte bo där. Alltså, känner du någon i alberta fråga om du kan använda hennes adress att försäkra din bil på. Jag stod på försäkringsbolaget och ringde runt till Arbetskamrater och frågade om jag kunde använda deras adress när det inte funkade att ha mitt hotell som adress.

Mina Kanadensiska vänner från alberta köpte BC-reggade bilar istället för att försöka försäkra sina egna i BC, en försökte och det skulle bli 4000cad extra ifall han gjort vad som behövdes. Köp bilar i de större städerna, Vancouver är bra. Whistler, pemberton är 3-4 ggr dyrare än nere i Van.

Kort snabbt svar: Ja men ovanligt. Längre förklaring på problemet: Så fort försäkringen går ut måste bilen försäkras om i den delstat den kommer ifrån så ingen orkar hålla på med det alltför länge. När du köper bilen så kommer dessutom föregående ägare att avsluta sin försäkring och sen måste du köra 20 mil oförsäkrat. Väldigt olagligt men om du inte krockar eller blir stoppad så fine, nummerplåtarna är dock personliga och hör inte till bilen så de flesta behåller plåtarna och köra utan plåtar väcker uppmärksamhet... nä allt detta blir för krångligt köp bilen i BC om du har adress där.

Bara nyfiken, varför vill ni så gärna köpa bilen i AB? visst lite (mycket) billigare men är ni några stycken så splittat på 4 blir de extra 1000cad ni lägger ut inte jättemycket. och sätter någon av er sig på en buss till Kamloops eller Kelowna eller nåt annat större ställe så kostar det 40Cad eller nåt och då är priset på bilen jämförbart med Calgary. Det är mycket chansande med bilar, 1 av de tre bilar jag hade funkade bra, de andra kastade jag bara pengar på. Hur n än gör kommer ni köpa bilen mer eller mindre obesett till överpris.

Senast ändrad:
Okej, det är ju fan värre en den svenska byråkratin!:P

Nej det är nämligen så att vi landar i Calgary och bor i Fernie, då skulle vi ju tjäna ännu mer på det hela då vi slipper kostnaden för bussen.

Har du något tips om var man ska köpa bilen om man ska ha en kompromiss på hur långt ifrån Fernie man köper bilen och hur mycket extra bilen kostar (tänkte på att bilar generellt sett är dyrare i mindre orter)?

Jag trodde ni skulle vara runt revelstoke/Golden. Ifall det är fernie ni ska bo i har ni nog lättare att hitta bil i än runt golden. Det är ju ett gammal säsongarhål till skillnad från golden som bara är ett decennium gammalt som skidort. Således bör det ju finnas en del sunkiga bilar i rotation.

Bussbiljetten Calgary - Fernie kostar bara 28dollar så 200spänn är ju ingentening att snacka om jämfört med att ordna hostel i calgary en natt som bara det kostar 30+ dollar per person. och sen allt strul det innebär att med full packning och efter att ha varit vaken i 36 timmar möta upp en säljare som ni har arrangerat köp med hemifrån sverige (som är ett jävla jobb med tidskillnad och en jävla massa timmar i emailkontakt) och därefter åka och försäkra bilen, får ni tag i bilen efter kontorstid blir det ju dessutom ännu en natt på hostel och.... Nej jag vågar lova att om ni tar bussen till Fernie och sover ut nån natt så blir allt mycket lättare och ni kan dessutom tacka nej om bilen ser för jävlig ut.

Cranbrook ligger bara en timme från fernie det är en tillräckligt stor stad för att ha ett bra bilutbud. Fernie vet jag inget om angående bilmarknad men som jag gick in på ovan så kanske är det hyggligt utbud där med.

Fundera inte så mycket på det. det löser sig, ni kommer att få betala överpris hur ni än gör men kostnaden blir ändå inte jättestor om ni slår ut det på 4 pers. En av bilarna jag hade bröt ihop och blev stående längs vägen så vi fick betala för att frakta iväg den till skroten, den andra fick vi 25% av inköpspriset för och dessutom hade vi servat den och beställt bärgare för i storleksordningen 800dollar och den tredje dubblade vi pengarna på men den krävde en massa fixande som Vinterdäck 250dollar , bromsbyte för 900dollar och allmännt underhåll och försäkring på 100-200 i månaden att hålla den rullande.

Allt det här låter jävligt dyrt men på 3-4 pers kommer ni knappt betala mer än 500 dollar per person för att ha bil hela säsongen, samma som t.ex. säsongskort på bussen i banff och då är det jävligt mycket mer värt att ha bil.

Hoppas det reder ut lite för er men det är omöjligt att spekulera i hur ert bilköp kommer se ut så ta det som det kommer, var inte för ivriga och ta en bil som verkar lurig (som den ena bilen vi köpte den stannade när vi provkörde den och vi ignorerade det och hör o häpna det problemet förföljde oss i fyra månader och kostade säkert 6-800dollar i service,towing o prylar, eller den andra som vi var lite tveksamma mot för den hade stått still i 8månader men vi köpte ändå och efter 3000km gick kamremmen och helt plötsligt hade vi en väldigt stor och tung brevpress.) men hittar ni en bra bil, tveka inte för det är bara onödigt att inte ha en bil när det vräker ner snö i rossland och ni kan inte ta er dit. Räkna med att inte få tillbaka något på bilen när ni säljer den och budgetera därefter, så får ni en glad överraskning alternativt så gick det som ni tänkt er....

pissekass skrivet jag vet men jag har lite bråttom...
Ha det o lycka till

Jo har också tänkt på att det säkerligen skulle bli stressigt och så i Calgary. Aa vi har också kollat lite på kranbrook så vi får se om vi lyckas ta oss dit om vi inte hittar bil i Fernie.

Du som verkar ha koll på service avgifter, vad kostar dom egentligen? Och varför ska man inte räkna med att kunna sälja bilen om man börjar sälja den en vecka innan man åker? Kanske lättare att sälja den i calgary?

Nej inte sälja i Calgary, har ni köpt i BC måste ni sälja i BC av samma anledning som innan. Ingen vill köpa en bil från en annan delstat.

Jag tror det tog oss en månad nästan att sälja och det slutade med att vi inte fick den såld utan en lokal bilhandlare i whistler tog bilen för skrotvärdet mer eller mindre 400cad vi gav 1600dollar för den. Hittar ni nån som ska stanna över sommaren är det en annan sak då kan de bara ta över bilen men räkna med att bilar är hälften så mycket värda i april jämfört med december.

Problemet man slåss mot som säsongare är att alla som kommer dit vill köpa bil i december o alla vill sälja i april. ett par polare som hade en vecka på sig att sälja sin mustang-cabbe i bra skick fick en dollar för den. De valde mellan att skicka den utför ett stup eller ge bort den. Ingen ville köpa. De valde ge bort för de ville inte att bilen skulle gå att spåra till dem ifall det skulle vara olagligt att häva den utför ett stup.

Som sagt, fundera inte så mycket nu utan kolla kanadas version av blocket, craigslist, efter bilar i området så ni vet vilka priser det är som gäller. När ni kommer dit börja ring runt och leta på anslagstavlor, ha lite is i magen ta inget som känns tveksamt men tveka inte för länge om ni hittar nåt bra. försök pejla läget om det finns prutmån. Många köpare, svårt att pruta. Budgetera inte in att ni får bilen såld för i 66% av fallen jag har haft bil så blir det inga pengar alls. När ni säljer sätt annons i lokalbladet (sätt överallt för den delen men ett måste är lokalbladet), det funkar bäst.

Service beror alltid på hur mycket det är att göra. 70 dollar i timmen gissar jag är rimlig penning och delarna kostar minst 100dollar vad det än är om ni inte gör det själv. Att towa bilen kostar 100cad+5cad per km + taxi om jag inte minns fel. bränsle kostar som här i sverige ungefär. bilarna drar dubbla mängden och bränslet i sig kostar hälften så cirkus samma.
Felparkering 20cad om bilen inte blir towad, 170cad om den towas då låser de in bilen och behåller tills du hämtar ut den jävligt tråkigt när det händer och man måste till jobbet. punktering på jobbet kostar 250cad för 4 beg kassa vinterdäck eller 500cad för nya. bromsbyte kostar 900usd så det var en tuff jävel när dollarn låg i 9spänn. JA bil kostar...

försäkring runt 533cad för tre månader men då får du tillbaka 30cad när du kommer in med skyltarna (tips behåll dem som minne. 30cad blir ju ett helt flak öl, det verkar bra just då men brorsan ångrar sig lite nu. Men det var god öl säger han)

om jag skulle räkna på hur mycket vi la på bil skulle jag bli mörkrädd men ingen nytta med det, det är alla gånger värt det men som vanligt så är bil något av det dummaste man kan investera i.

Okej, jo då får man ju ta och lägga om budjeten lite då. Vet du om det är bättre att köpa en VÄLDIGT billig bil från början så att inte värdeminskningen blir lika stor?

Jo jag har kollat lite på craiglist och det verkar ju finnas ett ganska så fint utbud i Kranbrook.

Du har inte en aning om det skulle löna sig att sälja bilen i Vancover? (större stad = mindre andel som är där bara över vintern) Jag menar alltså att det inte alls blir lika stor skillnad mellan vår och höst.

Jävligt shysst med alla tydliga och kompletta svar, stora tack!!

Haar köpt två bilar i Fernie, en jättefin minibuss från -00 för 2000cAd som kostade 700cad i försäkring (6mån) och en lite sämre ford för 1200cad (400cad i försäkring). De båda rullade dock en hel säsong i Fernie, samt ned till mexico T/R.
Det är enkelt med bilköp i Fernie, kolla craigslist, men även annonserna på exempelvis ourfernie.com och fernie.com.

Något som kan vara bra att ha kännedom om är att det pris du köper bilen för, bestämmer försäkringskostnaden. Alltså, kom överens om ett pris med säljaren, men skriv något annat på kvittot som du då kan visa upp på försäkringskontoret. Vi skrev 900cad på våran från -00, vilket drog ned kostnaden betydligt.

Men som sagt, köp bil i BC, helst fernie för att värna om den totala inkomsteffekten i den lilla byn, det är enkelt och Nej, det är inte värre byråkrati än i Sverige!

Lycka till

Fredreeeek sa:
Haar köpt två bilar i Fernie, en jättefin minibuss från -00 för 2000cAd som kostade 700cad i försäkring (6mån) och en lite sämre ford för 1200cad (400cad i försäkring). De båda rullade dock en hel säsong i Fernie, samt ned till mexico T/R.
Det är enkelt med bilköp i Fernie, kolla craigslist, men även annonserna på exempelvis ourfernie.com och fernie.com.

Något som kan vara bra att ha kännedom om är att det pris du köper bilen för, bestämmer försäkringskostnaden. Alltså, kom överens om ett pris med säljaren, men skriv något annat på kvittot som du då kan visa upp på försäkringskontoret. Vi skrev 900cad på våran från -00, vilket drog ned kostnaden betydligt.

Men som sagt, köp bil i BC, helst fernie för att värna om den totala inkomsteffekten i den lilla byn, det är enkelt och Nej, det är inte värre byråkrati än i Sverige!

Lycka till
Den bästa bilen vi köpte var en minibuss -98 för 1200dollar de är väldigt mycket lägre värderade än pickuper som en -86:a eller nåt kostar 1200-2000 dollar men man är lite mer macho med en F250. Kan man svälja stoltheten och köra en Soccer-mom-car så får man ganska mycket bil för pengarna.

Om priserna är som Fredreeeek säger ovan så är det knappt lönt att ens fundera på att krångla till det med inköp och försäljning annorstädes. Köp och sälj i fernie. I Whistler är situationen en annan. Vi köpte vår minibuss (-98 Windstar 15 000mil) för 1200dollar i vancouver och sålde den i whistler för 2200dollar. Andra som sålde samma bil men som gått över 20 000 mil ville ha runt 3600dollar för sina. Så i Whistler får man betydligt mer än i Van. Fernie verkar ha en rimligt prissatt marknad så ni lär inte tjäna några jättepengar på att köra bilen till Vancouver som har en låg prissättning på bilarna men kanske lite mindre säsongsvariation.

Tillbaka
Topp