Köpa skidor. Längd?

hermis

Ny medlem
Köpa skidor. Längd?
Hey.

(vet att det finns många liknande trådar, men hittade ingen som gällde för "korta" personer)

Det är dags för mig att köpa ett par twintips till vintern. Problemet är lite min längd.
Jag har kollat lite på skidor, det verkar som om de säljs i några olika storlekar; 159cm, 169cm, 179 och så kanske någon till uppåt.

Jag är 160cm och väger 50kg. Kommer åka både i pist och park, förhoppningsvis mest park. Kanske 40+/-60

Den som jag har kollat mest på är K2 Fujative.

Själva frågan är; Kommer det fungera bra för mig, en nybörjare med en skida som är lika lång som mig? Vad kommer bli fördelarna/nackdelarna?

Är det bättre att se om jag hittar en kortare men "sämre"?

Tack på förhand, förlåt att jag stör forumet lite sent på natten. Men ni nattugglor får gärna svara :)

Köpa skidor. Längd?
Hogizz sa:
https://www.freeride.se/skidatabase/2008/
Kika i Skiddatabasen!

Kanske 4FRNT STL?
Stora stjärnorna är ju grymt korta så det borde ju finnas korta skidor ;)
Tack, ska kika in det! Är rätt ny på sidan så vet inte allt som finns än.

Jag hittade denna skida på lännasport; Salomon Thruster
Är det något att ha? finns i 151cm, som borde vara bra för mig som är 160? Eller? :P

Köpa skidor. Längd?
jibbba sa:
https://www.freeride.se/content/92/

Lycka till ;)
Tack så mycket! Jag uppskattar det verkligen, som jag sa tidigare vet jag inte vad som finns på sidan än, men blir bara positivt överraskad hela tiden! :)

Jag gjorde testet och fick fram att jag bör ha en skida som är 152 cm.
Salomon Thruster är 151 och snygga. Så jag bör satsa på dem? Right?

Den kostar 3,5k, mycket pengar men det kostar med skidor. Ända som kanske kan diskuteras är att jag växer rätt mycket så att de kanske inte passar om 2 säsonger..

Vad är bäst, för korta eller för långa skidor? :)

Köpa skidor. Längd?
Med tanke på att du fortfarande växer skulle jag definitivt inte köpa en skida som redan är kortare än dig själv. Vet inte hur gammal du är men du har säkert ännu något år kvar att växa, så personligen skulle jag köpa en skida som är lika lång som dig själv. 151cm kommer med största sannolikhet kännas som snowblades nästa säsong (beroende på ålder d.v.s.).

Korta skidor verkar dock vara en fluga hos alla dessa parkåkare, så jag vet inte. Har själv lite svårt för korta skidor men det är ju en fråga om smaksak, och ja, jag har nog inte varit nära en park på ett par år :-)

Köpa skidor. Längd?
R00bert sa:
Med tanke på att du fortfarande växer skulle jag definitivt inte köpa en skida som redan är kortare än dig själv. Vet inte hur gammal du är men du har säkert ännu något år kvar att växa, så personligen skulle jag köpa en skida som är lika lång som dig själv. 151cm kommer med största sannolikhet kännas som snowblades nästa säsong (beroende på ålder d.v.s.).

Korta skidor verkar dock vara en fluga hos alla dessa parkåkare, så jag vet inte. Har själv lite svårt för korta skidor men det är ju en fråga om smaksak, och ja, jag har nog inte varit nära en park på ett par år :-)
Hmm mjo, det ligger nog något i vad du säger. Fyllde 15 detta år och växer väldigt mycket nu, har rätt mycket kvar att växa. Kanske får klara mig med en lite för lång skida denna säsong, så passar den säkert nästa säsong..

Tack för alla svar.

Köpa skidor. Längd?
Längd är inget att vara rädd för, det är snarare valet av skida, din vikt och tycke som spelar roll.
Då fujativen är en ganska mjuk skida så är en längre skida inga problem.

Själv är jag bara 170 lång och kör helst på 190+ skidor även fast jag ibland kör park på 180+...

Senast ändrad:
Köpa skidor. Längd?
Jarle sa:
Längd är inget att vara rädd för, det är snarare valet av skida och vikten som spelar roll.
Då fujativen är en ganska mjuk skida så är en längre skida inga problem.

Själv är jag bara 170 lång och kör helst på 190+ skidor även fast jag ibland kör park på 180+...
Okey. Men vilken av fujative och salomon thruster är bäst för mig tror ni?
Har åkt skidor/bräda hela mitt liv så jag kan åka på de flesta underlagen osv. Jag kommer åka både pist och i park.

Köpa skidor. Längd?
jag tycker heltklart att du ska ha lite längre skidor. Enda nackdelen är väl att du kommer få lite svårare i början att vänja dig vid längden på skidorna. Men när du väl lärt dig så är det absolut inga problem att köra med en skida som är något längre än vad du själv är.

Låter på dig som att du tycker det vekrar onödigt att lägga så mycket pengar på att bara använda dem 1-2 säsonger. Varför då köpa dom så korta?
Nej du, köp helre lite för långa är lite för korta då du får mycket bättre kontroll och stabilitet i både hoppen i såväl pisten!

Hoppas detta har hjälpt dig något
Macke

Tillbaka
Topp