Köpråd toppturskidor

ottossonj

Medlem
Köpråd toppturskidor
Behöver lite hjälp med val av nya turskidor. Har för tillfället ett par coreupt born to drop med guardian som är helt fantastiska på vägen ner men ett helvete att släpa upp för berget samt ett par gamla 4frnt msp med diamir freeride, som är okej, men inte mer, både upp och ner.

Inte helt lätt att beskriva sin åkstil, men skulle väl säga att jag trivs bäst med stora svängar i hyffsat hög fart och där beter sig coreupten precis som jag vill. Försöker även ge mig på lite brantare och svårare åkning och där tycker jag mina gamla msp fungerar bra med traditionellt spann och lätta nog att göra hoppsvängar.

Så jag skulle tro att jag söker en ganska styv skida med tiprocker och lite spann?

Skidorna kommer endast användas till topptur och kommer monteras med tech.

183 cm och 80 +-3 kg.

Tips mottages tacksamt!

Köpråd toppturskidor
ottossonj sa:
Så jag skulle tro att jag söker en ganska styv skida med tiprocker och lite spann?
Iofs låter det kanske lite motsägelsefullt att den spannade, styva skidan ska kunna ersätta både BtD:n och msp:n men det kanske inte är din avsikt fullt ut heller?

Hur viktnojjig är du? Lagg som annars poppar upp i mitt huvud i kategorin du tror du söker är väl Armada Declivity och Black Crows Navis Freebird. Armadan är inte lättast på marknaden men som sagt, är det en viktig parameter för dig? Armada Kufo är annars snäppet lättare, men mindre kavat I flexet.

Sen kom ju Völkls BMT-serie ifjol och Blizzards Zero G nu i år, båda de har flera modeller i olika bredder, iofs mer eller mindre fullrockade men med (än så länge) fina rescensioner. Kästles TX serie ska du väl heller inte blunda för.

Som sagt, mycket att välja på i kategorin. Var i bredd och var i vikt är val som kommer att peka mot tydligare alternativ...

Senast ändrad:
Köpråd toppturskidor
xSooLx sa:
ottossonj sa:
Iofs låter det kanske lite motsägelsefullt att den spannade, styva skidan ska kunna ersätta både BtD:n och msp:n men det kanske inte är din avsikt fullt ut heller?

Hur viktnojjig är du?
Missade lite info i första posten, inser att det blir svårt att ersätta båda med en skida, tänker behålla BtD'n för de dagarna det är riktigt djupt och jag bara vill åka snabbt och stort.

Inte det minsta viktnojjig, är van att gå med mina BtD, guardian och dalbello pantera så allt som klassas som turskidor och monteras med tech kommer kännas lätta.

Vad gäller längd och bredd så tänker jag runt 180 långa och runt 100 breda.

Och tack för tipsen, Armada Declivity verkar riktigt fin.

Senast ändrad:
Köpråd toppturskidor
Något runt 100 under foten låter ganska vettigt för dig.

Moonlight All-Mountain, Dynafit Denali, CountDown YW8 102 eller något liknande skulle nog passa rätt bra.
Osäker på styvheten på YW8. Eftersom att alla är rena turskidor är de ganska mjuka i förhållande till en ren pistskida men fortfarande hyffsat styva för att vara lätta turskidor.

Köpråd toppturskidor
Denali ska vara riktigt bra, såg brorsan njuta sig genom Haute Route på dem :)
Men det är en lätt skida, låter inte som det du vill ha?

Orkar du "släpa" på något uppåt 2000 g och gillar mer traditionella skidor skulle jag kika på Blizzard Scout, visst lite bredare än vad du tänkt men helt grymma. Kan du tänka dig 177 cm så finns de här till bra pris:
http://www.telemark-pyrenees.com/en/blizzardscoutski1314-p-146058.html

Jag hade testat YW8 102 innan köp Jag gillade inte riktigt att tura på en skida med så lång radie när jag hade CD2:orna. Men beror såklart på vilken sorts turande du ska göra, i puder är det såklart lugnt men ska du uppför en lång travers med i det närmaste is suger det rätt rejält.

Kan annars rekommendera BD Carbon Convert med 105 i midjan och ganska traditionell shape. Går förutsägbart i alla fören, men har som alla lätta skidor en övre gräns för hur mycket charge den klarar.
Jag har kört 180 och 188 cm varianterna och det finns mycket mer stabilitet att hämta i de längre, utan att straffas för hårt med vikten (1600 g ca).

Har också alltid gillat K2s utbud runt 100 i midjan (grymt förutsägbara) och hade gärna testat den nya Coombacken..

BMT som nämns här ovanför är också häftiga, har bara teståkt i Hemsedal men gillade verkligen! Lätta och stabila, i pist går att köra mycket snabbare än jag upplever går med andra skidor i samma viktklass. Kan inte tänka mig att du skulle bli missnöjd med något ur den serien, förutsatt att du är villig att betala :)

Du får nog helt enkelt fundera på vilken typ av turer du ska gå och hur snabbt du vill åka nerför i vilket före, efter det blir det enklare att välja. Se bara till att testa lite olika och framförallt gå en tur på något runt 1400 g med tech-bindningar, är en riktig ögonöppnare kring hur kul en (hel)dag på tur kan vara!

Köpråd toppturskidor
Blide sa:
Jag hade testat YW8 102 innan köp Jag gillade inte riktigt att tura på en skida med så lång radie när jag hade CD2:orna. Men beror såklart på vilken sorts turande du ska göra, i puder är det såklart lugnt men ska du uppför en lång travers med i det närmaste is suger det rätt rejält.
Jag skulle aldrig få för mig att köpa en turskida med under 20m radie, jag bor i Jämtland och tycker att man stöter på vindpack och skare en del både här och på andra ställen, båda kan vara bristande och vindpacken kan vara olika tung. Då vill jag absolut inte skära ner i snön pga skidans radie. Smaken är som baken helt enkelt.
Blide sa:
Kan annars rekommendera BD Carbon Convert med 105 i midjan och ganska traditionell shape. Går förutsägbart i alla fören, men har som alla lätta skidor en övre gräns för hur mycket charge den klarar.
Jag har kört 180 och 188 cm varianterna och det finns mycket mer stabilitet att hämta i de längre, utan att straffas för hårt med vikten (1600 g ca).
Här har jag hört att de är rejält hooky fram likt rp112 och dps skidor var tidigare, har själv bara kört dom i pist och slagig offpist och där var de över förväntan men håller mig undan av samma skäl som jag skrev ovan.
Blide sa:
Orkar du "släpa" på något uppåt 2000 g och gillar mer traditionella skidor skulle jag kika på Blizzard Scout, visst lite bredare än vad du tänkt men helt grymma. Kan du tänka dig 177 cm så finns de här till bra pris:
http://www.telemark-pyrenees.com/en/blizzardscoutski1314-p-146058.html
Här rekommenderar jag även något som jag inte åkt och alla andra verkar gilla, Dynastar High Mountain
Blide sa:
BMT som nämns här ovanför är också häftiga, har bara teståkt i Hemsedal men gillade verkligen! Lätta och stabila, i pist går att köra mycket snabbare än jag upplever går med andra skidor i samma viktklass. Kan inte tänka mig att du skulle bli missnöjd med något ur den serien, förutsatt att du är villig att betala :)
Att inte förglömma blizzards nya och gamla turskidor vilka går minst lika bra som BMT
Blide sa:
Du får nog helt enkelt fundera på vilken typ av turer du ska gå och hur snabbt du vill åka nerför i vilket före, efter det blir det enklare att välja. Se bara till att testa lite olika och framförallt gå en tur på något runt 1400 g med tech-bindningar, är en riktig ögonöppnare kring hur kul en (hel)dag på tur kan vara!
True that!

Senast ändrad:
Köpråd toppturskidor
Blide sa:
Du får nog helt enkelt fundera på vilken typ av turer du ska gå och hur snabbt du vill åka nerför i vilket före, efter det blir det enklare att välja.
Jag bor i Tromsø, så det blir alla typer av turer, från korta och lätta turer efter jobbet till långa och mer krävande turer. Och föret är ganska nordnorskt, alla tänkbara fören, ofta samtidigt.

Tack för tips och idéer @xSooLx
@Tancoll
@Blide
@LawndartGustav blir några timmars google ikväll för att kolla upp alla olika lagg som tipsats om

Köpråd toppturskidor
ottossonj sa:
Blide sa:
Du får nog helt enkelt fundera på vilken typ av turer du ska gå och hur snabbt du vill åka nerför i vilket före, efter det blir det enklare att välja.
Jag bor i Tromsø, så det blir alla typer av turer, från korta och lätta turer efter jobbet till långa och mer krävande turer. Och föret är ganska nordnorskt, alla tänkbara fören, ofta samtidigt.

Tack för tips och idéer @xSooLx
@Tancoll
@Blide
@LawndartGustav blir några timmars google ikväll för att kolla upp alla olika lagg som tipsats om
Om du vill bygga dina egna skidor kan du göra det hos en kompis i Tromsö.

Snacka med Jens-Egil på Twist'em om du är sugen!
https://www.facebook.com/twistemskis
Lycka till med sökandet efter en skida!

Köpråd toppturskidor
Kan tillägga att det blir yw8 179 och förmodligen ett par moment governor som 2-Ski quiver i vinter, har även ett par countdown 114 från 2015 som kanske åker med istället för yw8 på en Japanresa.

Köpråd toppturskidor
Bumpar / kapar tråden lite.

är inne på samma linje om ett par bra turskidor som även har all mountain potential med en midja runt 90/95.

bon ski!
/C

Tillbaka
Topp